بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49074
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 31 تیر 97 4:31 ب.ظ

نوشیدنی هایی که اثر بخشی دارو را تغییر می دهند

کدام نوشیدنی ها را نباید با دارو بخوریم

ثلاث- نوشیدنی های معمولی از آبمیوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروها را کاهش یا افزایش دهند و موجب تهدید سلامت شوند.

ثلاث، دکتر «ندا ذوالفقاری» با اشاره به نوشیدنی هایی که نباید برای بلعیدن دارو استفاده شود، به شیر، شیرسویا و اسموتی ھای حاوی کلسیم اشاره کرد و افزود: کلسیم با داروھای تیروئید تداخل دارد و برای مصرف اینگونه نوشیدنی ها، باید دست کم چهار ساعت از زمان مصرف داروی تیروئید بگذرد، دوغ نیز اثراتی مشابه شیر دارد و استفاده از آن نیز توصیه نمی‏شود.

او در ادامه به اثرات جدی مصرف کافئین ھمراه با داروھای محرک، برای سلامتی افراد اشاره کرد و ادامه داد: اگر داروی «افدرین» و «آمفتامین» با نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه یا چای مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

مسوول فنی داروخانه بیمارستان امیرالمومنین(ع) به چای سبز به عنوان دیگر نوشیدنی منع شده برای بلع دارو اشاره کرد و گفت: این منع به دلیل داشتن ویتامین K موجود در چای سبز است، همچنین سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین K مثل کلم بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروھای رقیق کننده خون مثل «کومارین» یا «وارفارین» مصرف کرد، زیرا اثردهی آنها به شدت کاهش می یابد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن