بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49344
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 12 مرداد 97 4:19 ب.ظ

درباره بیماری هپاتیت چه می‌دانید؟

ثلاث- یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی هپاتیت‌های ویروسی می‌باشد؛ که در حال حاضر مشکلات بسیاری را بر جامعه تحمیل کرده است.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی است و در بین آن‌ها هپاتیت‌های منتقله از راه خون از جمله بیمارهایی هستند که سهم قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده و موارد مزمن این بیماری‌ها در حال حاضر مشکلات بسیاری را بر جامعه تحمیل کرده است.
بر اساس این گزارش که به مناسبت روز جهانی هپاتیت منتشرشده است، ۳۲۵ میلیون نفر از مردم جهان مبتلابه هپاتیت ویروسی هستند و هرساله ۶ تا ۱۰ میلیون نفر به مبتلایان هپاتیت در جهان افزوده می‌شود، حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جهان به علت ابتلا به هپاتیت جانشان را از دست می‌دهند.
همچنین در جهان به‌طور متوسط ۶۷ درصد تزریق کنندگان مواد مخدر به هپاتیت C آلوده هستند و ۷۵ درصد از افراد آلوده به هپاتیت C از آلوده بودنشان مطلع نیستند و این بیماری اولین مقام در دلایل ابتلا به سرطان کبد را دارد.
در ادامه این گزارش آمده است که ایران در منطقه مدیترانه شرقی از نظر شیوع هپاتیت B و C کمترین آمار را دارد و در این زمینه داروی موردنیاز را تولید و آزمایشگاه‌های تخصصی را نیز دایر کرده است.
همچنین در ایران نیز طرح واکسیناسیون هپاتیت B با پوشش کشوری ۹۹ درصد از سال ۱۳۷۲ اجرا می‌شود که این اقدام یکی از مؤثرین اقدامات انجام‌شده در کنترل این بیماری و کاهش بروز آن محسوب می‌گردد و این کشور را در وضعیت گذار از شیوع متوسط به کم قرار داده است و تمام تلاش‌ها بر حذف این بیماری می‌باشد.
هرچند بیماری هپاتیت C واکسن ندارد اما با تولید داروهای جدید اتفاقات خوبی در درمان این بیماری رخ‌داده است، به‌گونه‌ای که در صورت درمان مناسب بیش از ۹۵ درصد بیماران مبتلا در عرض ۲ تا ۳ ماه به‌طور کامل درمان شده و می‌توان عوارض تهدیدکننده حیات یعنی سیروز و سرطان کبد جلوگیری کرد.
 برنامه  حذف هپاتیت C نیز در ایران تا سال ۱۴۱۰ به‌واسطه بهره‌گیری از داروهای مؤثر و کارآمد  در دستور کار دولت قرارگرفته و جزء اهداف عالی نظام سلامت می‌باشد.
در این گزارش تأکید شده با توجه به اهمیت و لزوم شناسایی به‌موقع بیماری جهت شروع درمان پیش از بروز عوارض شدید بیماری لازم است افرادی که دارای علایم مشکوک به این بیماری از قبیل از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، ضعف و خستگی، درد شکم بخصوص اطراف ناحیه کبد، تیره شدن ادرار، یرقان، درد مفاصل بوده و یا دارای رفتارهای پرخطر بوده‌اند جهت تشخیص بیماری به پزشک مراجعه نمایند.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن