بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49533
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 24 مرداد 97 9:05 ب.ظ

 هشدار: صیادان ودریانوردان بوشهری مراقب شیطنت عربستانی ها باشند

ثلاث- صیادان ودریانوردان بوشهری مراقب شیطنت عربستانی ها باشند

 

ماجرای تکراری بازداشت صیادان ایرانی توسط عربستان….
اخیراً سه نفر از ماهیگیران ایرانی که هم استانی ما هستند پس از ماه ها تحمل زندان در عربستان به آغوش خانواده بازگشته اند… داستان  دستگیری ماهیگیران ایرانی از سوی  عربستان  چرا تکرار می شود و چگونه باید به این روند تلخ پایان داد؟
ایران در ۱۴ آگوست اعلام کرد: که عربستان سعودی سال گذشته پس از مذاکرات دو طرف، سه ماهیگیر ایرانی را که توسط  گارد ساحلی سعودی  دستگیر شده اند، آزاد کرد.
در ماه ژوئن ۲۰۱۷، عربستان سعودی این ماهیگیران را دستگیر کرده و آنها را متهم به نقض آبهای اراضی خود کرد، اما ایران تصریح کرد که ورود آنها به آبهای عربی سعودی غیرممکن بوده و ادعای عربستان را رد کرد .
اردشیر یار احمدی،مدیر روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر بخشی  از جزئیات آزادی ماهیگیران را “پس از مذاکرات میان مقامات وزارت امور خارجه دو کشور” منتشر کرد وگفت: این صیادان پس از گذراندن دوره محکومیت و براساس رایزنی‌های مسئولان وزارت امور خارجه  ۲ طرف آزاد شدند.این صیادان حسین زارع ،سهراب و حسین اصلانی صیادانی بودند که از اسکله جفره بوشهر برای ماهیگیری به دریا رفته بودند.
داستان  دستگیری  صیادان ایرانی بویژه پس از خرید قایق های مدرن  تندرو گشت ساحلی از آلمان بوسیله ی عربستان ابعاد گسترده تری یافته است
واز سوی دیگر  بازداشت  مکرر ماهیگیران ایران  توسط سعودی  ها  از سوی صاحب نظران بین المللی بعنوان  بخشی از بازتاب تنش بین تهران و ریاض در سال های اخیر  منعکس شده است.
از سوی دیگر، پرسش های  تکراری در مورد دلایل وارد شدن ماهیگیران ایرانی به آب های حوزه عربستان سعودی و همچنین اتهاماتی که معمولا توسط ریاض مطرح می شود و  علل رها کردن آنها  پس از مدتی طولانی  که بعدا مطرح می شود، حاشیه های این وقایع را پررنگتر از متن نموده و نگرانی های متعددی را برای صیادان زحمتکش و خانواده ها و همچنین مسئولین امر فراهم ساخته است .عربستان هرچند وقت یکبار   ماهیگیران متهم به  عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا متجاوزین عمدی به آبهای سرزمینی یا قاچاقچیان ویا …  معرفی کرده وپس از مدتی آنها را آزاد می کند
در ماه فوریه گذشته، مقامات عربستان سعودی  ، نه ماهیگیر ایرانی را پس از دو سال حبس آزاد کردند.
در روز ۲۶ ژوئن،نیز  هفت ماهیگیر ایرانی را که توسط گارد ساحلی سعودی در سال ۲۰۱۶ دستگیر شده بودند، به اتهامات واهی مشابه  آزاد ساختند.
بنابراین، خبر دستگیری سه ماهیگیر ایرانی که توسط ریاض منتشر شد، اولین مورد از نوع خود نبود، اما  این یکی از همه موارد مشابه  بسیار متفاوت بود.
منابع  رسمی عربستان در همان روز گزارش دادند : ماهیگیران به آبهای حوزه دریای عربستان سعودی رسیده و یا وارد آنها شدند،و  ریاض اعلام کرد که “سه عضو سپاه پاسداران ایران که در قایق پر از مواد منفجره  قرار داشته اند ؟! ” دستگیر شده اند، که  مسئولین  ذیربط کشورمان  آن اظهارات را بصورتی قاطعی رد کرد ند: “ادعای عربستان سعودی نادرست وغیر اصولی است ”
براساس بیانیه وزارت اطلاع رسانی عربستان که در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ صادر شد، قایق  پراز مواد منفجره که این ماهیگیران را حمل می کرد، به سمت  پایانی نفت  عربستان در آبهای خلیج فارس  می رفته است؟!در این بیانیه آمده بود: “واضح است که هدف این قایق انجام  عملیات تروریستی در آب های سرزمین عربستان به منظور ایجادتلفات جدی انسانی و خسارت مالی بوده است.”؟!
دولت ایران ضمن رد این ادعای بدون سند در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۷، خبرگزاری  فارس نیز اعلام کرد: ایران از عربستان سعودی درخواست کرده است تا سه ماهیگیر را آزاد کند و  و  قتل یک ماهیگیر دیگر جبران کند و کسانی را که پشت “اقدام غیر مسئولانه” هستند، مجازات کند.
اما عربستان سعودی پس از گذشت بیش از یک سال  ماهیگیران را آزادمیکند و هیچگونه سندی دل برواقعیتی  از نسخه اطلاع رسانی قبلی خود را واتهام زنی به  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و هیچ خبری از جبران خسارت صیاد  کشته شده نبوده،ودلایلی برای اثبات ادعاهای واهیخود ارائه نمی کند.
چرا این مسئله به راهروهای سازمان ملل رسیده است؟
در روز ۱۰ ژوئیه، عربستان سعودی با سو ء استفاده جریانات ساختگی فوق الذکر به سازمان ملل متحد علیه آنچه که آن را سوء استفاده های مکرر و سوء استفاده از قایق ها و قایق های ایران در آبهای ساحلی عربستان در خلیج فارس نامیده است، اعتراض کرده است.؟!
آن کشور  خود با عدم رعایت حقوق  دریانوردی و نقض موارد اخلاقی و انسانی پیرامون اتفاقات مشروحه ی مذکور در این یادداشت اشاره  می کند :که ایران به “نقض حقوق  مناطق ممنوعه میدان های نفتی  اقدام کرده  و بر محدوده  حوزه آبی اش تاثیر منفی می گذارد.
براین پایه سفیر عربستان سعودی در  سازمان گفته است،  “نقض آبهای  سرزمینی عربستان توسط قایق  های ایران  به طور فزاینده در آب های پادشاهی  عربستان بصورتی مکرر و نا محدود انجام  شده وعربستان به اتخاذ اجرائیات لازم  پرداخته است. ”
“المعلمی” تاکید کرد که دولتش «مسئولیت کامل عواقب این جریانات را برعهده  تهران در قبال هر گونه آسیبی که ممکن است در نتیجه این نقض ها و سوء استفاده ها  بوقوع بپیوندد»  می داند.
با برداشتی ساده از این حرف وحدیث ها می توان گفت : در واقع عربستان درکمین صیادان وشهروندان ایرانی با استفاده از طرح موضوعات مختلف و پروژوه ایران هراسی بوده است برای دامن زدن به این نمونه وقایع آماده است تا با بکارگیری دام هائی چون : خرید و فروش آبزیان ازطریق  قایق های صیادی در حال کار در خلیج فارس، خرید سوخت،درخواست کمک،انجام معاملات صوری،وحتی از کار انداختن سیستم جهت یاب قایق های صیادی، وسوء استفاده از گم شدن احتمالی قایق های صیادی ایرانی وبکارگیری سایر ترفندهای نامتعارف به اهداف  متعدد مغرضانه  ی خود دست یابد. عربستان خود اصطلاح خاصی  به زبان عربی دراین باب دارد”استدراج” ( بکاربردن ابزار وشگردهائی  برای قرار دادن هدف  در موقعیت شکارشدن)….
با بروز این  پدیده ی غیرطبیعی  می طلبد که دست اندرکاران صنعت ماهیگیری وصید وهمچنین شناورهای سفاری در جهت تبیین امور حقوقی و  ارتقاء ناوبری دریائی تقویت نموده و زمینه ی توجیه ایشان را فراهم نمایند. ضمن اینکه دریانوردان استانمان از شمال تا جنوب آن برهوشیاری مضاعف خویش بیفزایند.این تحلیل  که پس از رصد گزارشات  مختلف مرتبط در رسانه های بیگانه   تهیه شده  می تواند قابل توجه  ساحل نشینان باشد ..

——

تحلیل: عبدالمجید اورا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن