بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49730
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 5 شهریور 97 4:31 ب.ظ

نمک دریا و سنگ نمک را مصرف نکنید

مصرف نمک‌های تصفیه نشده، تهدیدی جدی برای سلامت مردم

ثلاث- مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت بوشهر گفت: مصرف نمک‌های تصفیه نشده، نمک دریا و سنگ نمک موجب بروز پیامدهای بهداشتی در جامعه شده و تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

 

به گزارش ثلاث، مهندس محمدصادق موجی با اشاره به افزایش تبلیغات در خصوص مصرف نمک دریا و سنگ نمک گفت: نمک دریا به دلیل تصفیه نشدن حاوی انواع ناخالصی‌ها ازجمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده‌کننده و مواد محلول سخت مانند کلیسم، منیزیم و فلزات سنگینی چون سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است.
وی اضافه داشت: وجود این مواد و عناصر در نمک‌های تصفیه نشده می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه‌ها ایجاد کرده و منجر به بروز مسمومیت شود.
موجی خاطرنشان کرد: اختلال در جذب ریز مغذی‌هایی مانند آهن و روی از مضرات دیگر ناخالصی‌های انواع نمک‌های تصفیه نشده است.
مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت بوشهر با اشاره به اینکه نمک دریا فاقد یُد کافی مطابق با استاندارد اعلام‌شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود یُد است، افزود: متأسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع نمک دریا و انواع سنگ‌های نمکی به‌ عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی تبدیل به یک تهدید مهم برای سلامت شهروندان شده است.
مهندس موجی بابیان این موضوع که سنگ‌های نمک فاقد یُد هستند تأکید کرد: به دلیل وجود ناخالصی‌های محلول و غیر محلول استفاده از سنگ نمک در هیچ‌یک از مراحل پخت غذا و مراکز عرضه مواد غذایی، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها مجاز نیست.
وی خاطرنشان کرد: نمک یُددار تصفیه‌شده را در ظروف درب دار و تیره و به‌دوراز نور و حرارت نگهداری نموده و در آخر طبخ به غذا اضافه کنید تا حرارت کمتری دیده و ید آن بهتر حفظ شود./ پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن