بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49961
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 13 شهریور 97 5:15 ب.ظ

فوق تخصص کلیه، فشار خون، دیالیز، پیوند توضیح میدهد؛

چگونه از کلیه های خود تا آخر عمر مراقبت کنیم؟

ثلاث- در بدن هر فرد به طور عادی دو کلیه قرار دارد؛ کلیه ها علاوه بر دفع مواد اضافی بدن، وظایف مهم دیگری نیز بر عهده دارند که به همین علت لازم است از آن ها به خوبی مراقبت کنیم.

 

به گزارش ثلاث، فوق تخصص کلیه، فشار خون، دیالیز، پیوند بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) از جمبه وظایف کلیه ها به تولید ماده محرک مغز استخوان برای خونسازی، تبدیل ویتامین D به نوع فعال و قابل استفاده برای بدن و تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون اشاره کرد و گفت: بنابراین همانطور که آسیب دیدن این اعضای پرکار، باعث اختلالات شدیدی در بدن می شود، مراقبت از آنها در حفظ سلامت طی دوران جوانی و سالمندی نقش بسزایی دارد.

دکتر «وحیده یاوری» با تاکید بر آگاهی داشتن از وضعیت عملکرد کلیه خود، افزود: این مورد می تواند شامل انجام آزمایش های خون و ادرار و تصویربرداری از سیستم ادراری باشد که برای انجام این کار لازم است به پزشک مراجعه کرد؛ انجام آزمایش های عملکردی کلیه به طور معمول سالانه یک بار کافی است و در صورتی که آزمایش یا شرایط نیاز به پیگیری داشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند با فواصل کمتری آزمایش تکرار شود.

شناخت عواملی که سلامت کلیه ها را تهدید می کند و کنترل این عوامل با همکاری پزشک، دیگر توصیه این فوق تخصص کلیه بود.

او از جمله این عوامل به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های التهابی کلیه که اغلب خود را با دفع بیش از حد پروتئین نشان می دهند، عفونت های مکرر کلیه، بیماری های مادرزادی کلیه و سیستم ادراری و سنگ های متعدد کلیه و یا برخی داروها اشاره کرد.

دکتر «یاوری» همچنین با بیان ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، توضیح داد: بسیاری از داروهایی که ما به طور معمول و شاید با تعداد زیاد استفاده می کنیم برای کلیه های ما مضرند؛ برای مثال اغلب مسکن ها و برخی از آنتی بیوتیک ها این تاثیر را دارند؛ بنابراین بدون دستور پزشک نباید دارو استفاده کرد و اگر کلیه ما مشکلی دارد، لازم است به پزشک معالج خود اطلاع دهیم تا بر اساس وضعیت موجود، داروی مناسب را تجویز کند.

نوشیدن به مقدار کافی آب و مایعات هم توصیه دیگر این پزشک بود و در این خصوص، گفت: کم نوشی و پرنوشی، هر دو سلامت کلیه را تهدید می کنند؛ اگر نگران محدودیت نوشیدن آب هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب را با توجه به شرایط پزشکی شما این مقدار را برایتان مشخص کند، همچنین علامت های خطر را بشناسید، اگر به ناگاه دچار ورم، فشار خون بالا یا تغییر در رنگ یا حجم ادرار شدید، بی درنگبه پزشک مراجعه کنید.

نفرولوژیست پزشکی است که پس از طی مراحل تخصص بیماری های داخلی در بیماری های کلیه و فشارخون فوق تخصص دارد و تمامی امور پیشگیری، مراقبت و درمانی غیرجراحی کلیه در تخصص نفرولوژیست است// منبع: دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن