بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50791
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 6 آبان 97 7:57 ق.ظ

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کنگان عنوان کرد:

کمبود نیرو های پرستاری ناشی از چارت های بیمارستانی است/ بعضی از فارغ التحصیلان حتی دو سال هم در نوبت طرح مانده اند

ثلاث – جذب نیرو های پرستاری در هر بیمارستانی بر اساس چارت آن بیمارستان صورت می گیرد و متاسفانه در چارت های بیمارستانی تعداد زیادی از تخت های فعال آن مرکز محاسبه نمی شود.

به گزارش ثلاث و به نقل از سازمان نظام پرستاری، عبدالحسن آذریار رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کنگان در رابطه با بحث کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وزارت بهداشت همواره بر اساس چارت تعریف شده هر مرکز درمانی به آن مرکز اجازه جذب نیرو می دهد(۲/۱ پرستار به ازای هر تخت که این عدد از استاندارد جهانی کمتر است) ولی تعداد تخت های فعال هر مرکزی با چیزی که در چارت تعریف شده است متفاوت است. بنابراین چاره ای وجود ندارد جز این که با همان تعداد پرستار جذب شده پاسخگوی نیاز همه بیماران باشیم.

وی افزود: واقعیت قضیه این است که ما هیچ گاه کمبود فارغ التحصیل پرستاری نداریم بلکه کمبود جذب پرستار داریم. حتی در همین جذب اندک پرستار هم  دچار مشکلات متعددی هستیم. به عنوان مثال زمانیکه به وزارت بهداشت اعلام می کنیم که تعداد ۲۰ پرستار کم داریم، وزارتخانه با جذب ۱۴ پرستار موافقت می کند. سپس ۱۰ نفر از نیرو های طرحی، شرکتی یا قرار دادی همان بیمارستان جذب و استخدام می شوند و مابقی ظرفیت، از خارج از بیمارستان جذب می شوند بنابراین در حقیقت تنها ۴ نفر پرستار در پاسخ به نیاز ۲۰ پرستار به یک بیمارستان داده می شود.

آذریار در ادامه گفت: این کمبود پرستار در شرایطی است که بسیاری از فارغ التحصیلان ما در نوبت طرح باقی مانده اند و هنوز به آنها مجوز شروع طرح داده نشده است. این وضعیت فقط در کنگان حاکم نیست و  در بسیاری از شهرها وضعیت به همین منوال است. به طور مثال در شهر شیراز برخی از دانشجویان بنا به اعلام سامانه طرح بایستی دو سال در نوبت طرح باقی بمانند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پرستار فارغ التحصیل در کشور کم نداریم، فارغ التحصیلان در نوبت طرح هم کم نداریم اما مشکل در جذب نیروها و نیز چارت بیمارستان هاست که اگر این موارد اصلاح شود مشکل کمبود پرستار هم مرتفع خواهد شد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن