بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 51472
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 19 آذر 97 9:10 ب.ظ

مصرف صحیح نمک یددار تصفیه‌شده و استاندارد و تاثیرات آن

ثلاث- با مصرف صحیح نمک یددار تصفیه‌شده و استاندارد به میزان کافی می‌توان از بروز اختلالات ناشی از کمبودید پیشگیری کرد.

به گزارش ثلاث، فرخنده دیبا در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: کمبود ید سبب بروز اختلال‌های وسیعی بر توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد جامعه به‌ویژه در کودکان و نوجوانان می‌شود.
وی با اشاره به اینکه، ید یکی از ریزمغذی‌های اساسی است، افزود: تولید هورمون تیروئید و تأثیر این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ دلیل عمده اهمیت ید است.
فرخنده دیبا شایع‌ترین مورد بروز کمبود ید را به‌صورت گواتر عنوان و تصریح کرد: بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی است که ممکن است به‌طور ظاهری نمایان نباشد.
نمک تصفیه نشده دریا دارای ناخالصی‌های خطرناکی است
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم با بیان اینکه در حال حاضر مصرف نمک دریا از سوی افراد غیر کارشناس به مردم توصیه می‌شود عنوان داشت: نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود که این نمک، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.
فرخنده دیبا ابراز داشت: علاوه بر ناخالصی، میزان ید نمک دریا، کم یا حتی فاقد آن است که بتواند نیاز روزانه ید بدن را تأمین کند.
دیبا افزود: هرچند نمک دریا حاوی مواد معدنی ازجمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به این‌که در مصرف مقادیر زیاد آن، این املاح تأمین می‌شوند، این ویژگی نمک دریا بسیار کم‌اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم اظهار داشت: در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن