بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 51718
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 30 آذر 97 2:30 ب.ظ

نمک یددار؛ ساده ترین راه برای پیشگیری از عوارض کمبود ید

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «مریم مهارت» افزود: نمک های غیر تصفیه مثل نمک دریا به دلیل نداشتن ید و دارا بودن ناخالصی های خطرناک همچون فلزات سنگین توصیه نمی شود. او همچنین به نقش ویتامین D برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و ادامه […]

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «مریم مهارت» افزود: نمک های غیر تصفیه مثل نمک دریا به دلیل نداشتن ید و دارا بودن ناخالصی های خطرناک همچون فلزات سنگین توصیه نمی شود.

او همچنین به نقش ویتامین D برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و ادامه داد: ویتامین D که به عنوان ویتامین نور خورشید هم شناخته می‌شود، توسط بدن و زمانی که فرد در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد، ساخته می‌شود؛ وجود میزان کافی از این ویتامین در خون، به دلایل متعددی اهمیت دارد.

مهارت با بیان اینکه این ویتامین علاوه بر سلامت استخوان و دندان می‌ تواند بدن را در برابر سرطان، دیابت نوع یک و ام اس محافظت کند، گفت: ویتامین دی موجب سلامت سیستم ایمنی بدن، مغز و سیستم عصبی می‌شود، میزان انسولین خون را تنظیم می‌کند و در کنترل دیابت موثر است، عملکرد ریه ‌ها و سلامت قلبی و عروقی را حمایت می‌کند و بر روی ژن‌هایی که در رشد سرطان نقش دارند، اثر می‌ گذارد.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: ویتامین D یک ویتامین قابل حل در چربی است که وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، تولید می شود؛ این ویتامین تنها در تعداد کمی از غذاها از جمله محصولات غنی شده مانند شیر موجود است و علاوه بر نقش مهمی که در سلامت قلب بازی می کند، به تنظیم فشار خون کمک می کند، بنابراین وقتی به اندازه کافی دریافت نشود، فشار خون بالا می رود.

او در ادامه به آهن به عنوان دیگر ماده موردنیاز بدن اشاره کرد که برای تولید گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن حیاتی است کمبود آن یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب در زنان دیده می شود.

مهارت مهم ترین نشانه کمبود این ویتامین را احساس خستگی مفرط عنوان کرد و گفت: کمبود آهن باعث می شود اکسیژن کمتری به بافت ها برسد و بدن از انرژی که به آن نیاز دارد، محروم می شود، اگر خستگی همراه با احساس ضعف و بی قراری است و نمی توان روی کارها تمرکز کرد، این امر می تواند نشانه کمبود آهن باشد؛ گلبول های قرمز، رنگ قرمز به خون می دهد و کمبود پروتئین باعث رنگ پریدگی چهره می شود، رنگ پریدگی چهره، داخل لب، لثه و پلک ها نشانه کمبود آهن است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر میزان اکسیژنی که به بدن می رسد، پایین باشد، هرچه قدر هم عمیق نفس بکشیم، دچار کمبود نفس هستیم، اگر در انجام کارهای معمولی از جمله بالا رفتن از پله، ورزش کردن و موارد مشابه نفس کم می آوریم، دچار کمبود آهن شده ایم

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن