بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 53688
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 8 فروردین 98 8:35 ق.ظ

تصمیمات سلیقه ای، لنجداران استان بوشهر را به فقر و بیکاری کشانده است

به گزارش ثلاث دریا، از نعمت های بزرگ الهی برای انسان ها می باشد. دریا به عنوان یک منبع بزرگ، منشاء ارتزاق صدها هزار ایرانی در داخل کشور است. این ارتزاق به اشکال مختلفی مانند صیادی، گردشگری دریایی، تفریحات ساحلی و دریایی، صنایع دستی دریایی،  تجارت دریایی، استخراج نفت و گاز از عمق دریا و… می باشد.

به گزارش ثلاث دریا، از نعمت های بزرگ الهی برای انسان ها می باشد. دریا به عنوان یک منبع بزرگ، منشاء ارتزاق صدها هزار ایرانی در داخل کشور است. این ارتزاق به اشکال مختلفی مانند صیادی، گردشگری دریایی، تفریحات ساحلی و دریایی، صنایع دستی دریایی،  تجارت دریایی، استخراج نفت و گاز از عمق دریا و… می باشد.

این گزارش به صورت اختصاصی به مشکلات لنجداران تجاری( سَفاری) استان بوشهر خواهد پرداخت.

استان بوشهر در میان همه استان های ساحلی کشور، بیشترین مرز آبی را با خلیج فارس دارد که حدود ۹۰۰ کیلیومتراست. از گذشته های دور که تامین مایحتاج خانواده، بسیار سخت تر از امروز بوده، ساحل نشینان این استان، از طریق دریا امرار معاش می کردند و در واقع ،دریا اصلی ترین راه ارتزاق آن ها بوده است.

تصمیمات نه چندان کارشناسی شده متولیان در سال های اخیر، لنجداران و سَفاران را شدیدا به سختی و مضیقه انداخته است. این تصمیمات یک طرفه باعث شده تا هزینه های سفر را برای لنج های تجاری به شدت افزایش دهد و به چند برابر برساندو این تصمیمات یک طرفه وغیرمنطقی فشار را به حدی زیاد کرده که امکان سفر را برای اکثر لنج ها از بین برده است. لنجداران زیادی در سراسر استان تحت فشار وضعیت پیش آمده طاقت نیاورده و به ناچار لنج های خود را واگذار کرده یا نهایتا به شکل اسقاطی فروخته اند.

هر لنج تجاری به طور مستقیم و غیر مستقیم، افراد و خانواده های زیادی را مشغول به کار می کند. حدود ۷۵ هزار نفر در سطح استان بوشهر به شکل مستقیم از طریق دریا ارتزاق می کنند.( این آمار مربوط به ۲ سال قبل است). عمده این افراد و ملوانان، به جز دریانوردی و کار در دریا، مهارت دیگری  ندارند.

بیکاری یکی از مشکلات بسیار جدی چند سال اخیر کشور است. واضح است که معضل بیکاری می تواند برای یک جوان، آسیب های جدی را به دنبال داشته باشد که قطعا بار این آسیب به شکل مستقیم بر دوش جامعه و دولت خواهد بود.

لنج داران جزء معدود صنوفی هستند که سرمایه و نیروی انسانی از خودشان است و این موضوع ،علاوه بر ایجاد اشتغال چند ده هزار نفری( مستقیم و غیر مستقیم) از طریق دریا در استان بوشهر و همچنین رونق بازار، باعث شده تا بار بزرگی از روی دوش دولت برداشته شود. حال، با وجود این مشکلات و تعطیلی کار لنج های تجاری، احتمالا باید منتظر اضافه شدن بار بزرگ بیکاری این قشر عظیم از جامعه بر دوش دولت باشیم.

غیور مردان استان بوشهر،همیشه حافظ مرز وامنیت خلیج فارس،بوده وهستند وانتظار می رودمسئولان،باتصمیمات صحیح ومنصفانه،مشکلات آن ها را رفع کنند.

خبرنگارهفته نامه ثلاث جنوب در گفت و گو با سید علی موسوی گمارانی، رئیس اتحادیه تعاونی های لنج داران استان بوشهر، مشکلاتی که این قشر با آن دست و پنجه نرم می کنند را جویا شد؛ موسوی گمارانی در پاسخ به این سوال، صحبت های خود را این گونه مطرح کرد:

لنج ها می توانند تحریم ها را دور بزنند

قبل از هر چیز از هفته نامه ثلاث جنوب بسیار سپاسگزارم که می خواهد بخشی از مشکلات این قشر محروم را انتقال دهد. لنج داری شغلی است که از اجداد ما به ارث رسیده است و علاوه بر شغل، برای ما یک هویت و سبک زندگی نیز محسوب می گردد. لنج ها، قلب تپنده بنادر هستند و علاوه بر این، قلب تپنده کشور نیز می باشند و می توانند خون تازه ای را به رگ های این کشور وارد کنند. دریا، نعمت خدادادی کشور ایران به عنوان پل ارتباطی ایران و دیگر کشورها و همین طور راه دسترسی آسان لنج های سنتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که فرصت مناسبی را برای کشور ما فراهم کرده تا از تمامی پتاسیل لنج ها در جهت دور زدن تحریم ها استفاده کنیم.

ما دارای مشکلات زیادی هستیم اما در این گفتگو به یکی از مهمترین آن مشکلات اشاره خواهم کرد. ما در یک بُعد زمانی و مکانی هستیم که از طرف برخی از جوامع بین الملل، تحریم شده ایم و غیر از تحریم بیرونی ما در یک خود تحریمی درونی نیز قرار داریم که شرایط را بیشتر از همیشه برای لنج داران سخت کرده است؛ دست های پنهانی که در این چند سال، حمل و نقل دریایی را برای لنج داران بسیار سخت کرده اند. مثلا هزینه سوختی که لنج های ایرانی مصرف می کنند به قیمت دلار آزاد محاسبه می شود.

رئیس اتحادیه تعاونی های لنج داران استان بوشهر درباره اهمیت لنج و لنج داری عنوان کرد: لنج ها کارگاه های زودبازدهی هستند که بدون هیچ وام و کمک دولتی می توانند نان آور ده ها هزار خانواده باشند. خلیج فارس اکنون به عنوان یک پل ارتباطی بسیار قوی می باشد که اتفاقا بهترین زمان است که بخواهیم اهمیت لنج های سنتی را غنیمت بشمریم و در پی شکست تحریم ها برآییم و بتوانیم کالاهای اساسی مردم را که تحریم شده اند، بدون هیچ واسطه ای به ایران وارد کنیم و لذا برآوردن چنین نیازی جز با حمایت ارگان های مربوطه امکان پذیر نخواهد بود.

موسوی گمارانی در خصوص ظرفیت لنج های سنتی در استان بوشهر گفت: استان بوشهر حدود سه تا چهار هزار لنج سنتی دارد.  بندر گناوه ،به تنهایی دارای ۱۴۰۰ لنج می باشد. این مقدار  لنج بسیار قابل توجه است و حتی به اعتقاد من باید در گینس ثبت شود اما با وضعیتی که پیش آمده ما وارد مرگ تدریجی شده ایم و رفته رفته باعث می شود که به کلان شهرها مهاجرت کنیم.

رئیس اتحادیه حمل و نقل دریایی استان ،خطاب به مسئولین ذیربط برای بهبود این وضعیت گفت: مسئولین باید کارگروه هایی تشکیل دهند و راه را برای لنج داران هموار کنند. در واقع مسئولین و ارگان های مربوطه باید راه کارهایی را ارائه دهند تا سطح حمل و نقل دریایی ارتقا یابد، ناوگان دریایی سنتی را نوسازی کنند تا از این طریق بتوانیم مواد اولیه پتروشیمی و کارخانجات، داروهای اساسی، کالاهای مورد نیاز مردم و … را تهیه و وارد کنیم.

رئیس حمل و نقل دریایی درباره اهمیت لنج داری در دفاع مقدس افزود: این اهمیت غیر قابل کتمان است و اگر لنج های سنتی نبودند باعث می شد که آبادان هم مثل خرمشهر سقوط کند. لنج ها از طریق راه دریایی، مهمات و دیگر نیازهای سربازان را فراهم می کردند.

وی در پایان اضافه کرد: مرزنشینان نواحی ساحلی خلیج فارس با تمامی مشکلاتی که با آن دست به گریبانند، همواره پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند و آرمانشان، خون شهدا می باشد.

محاسبه نرخ سوخت بر اساس دلار برای شناورهای  تجاری بی انصافی محض است

جبار نصاری مدیر عامل سابق تعاونی لنجداران کنگان در خصوص مشکلات این قشر از جامعه  به خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب گفت: مشکلات سوخت از معضلات جدی ما می باشد که لنج های ما را زمین گیر کرده است. نرخ این سوخت رسانی بر حسب دلار و نرخ بانکرینگ( سوخت گیری و سوخت رسانی به شناورها – Bunkering ) محاسبه می شود و این دور از انصاف و عدالت است. ما همه ایرانی هستیم، رای می دهیم، در دفاع از کشور جنگیده ایم و مدافع میهن هستیم و ما را مرزبان خلیج فارس می دانند؛ نگهبان بی مزد و منت مرزهای آبی کشور می باشیم. با سرمایه سنگینی که در امر تجارت گذاشته ایم، در واقع باری را از روی دوش دولت برداشته ایم و کمترین حق ما استفاده از دریاست . چرا باید عمده هزینه سوخت ما به نرخ دلار محاسبه شود؟

اماراتی ها به لنجداران ما بی احترامی زیادی می کنند

  مشکلاتی که اخیرا توسط دولت امارات برای ما ایجاد شده است، کم نیست. آن ها نهایت بی احترامی و اهانت را به ما دارند. لنج های ما را در فاصله ۷ مایلی از کشور خود متوقف می کنند. متوقف کردن این شناورها در شرایطی بدون پناه گاه و در مواجهه با خطراتی چون توفان و بیماری و بی آبی و … است. با وجود اینکه ده ها لنج در نوبت ورود به کشور امارات هستند( در فاصله چند مایلی از این کشور)، روزانه،فقط اجازه ورود چند لنج را می دهند و این موضوع هزینه ها را برای لنج دارن و تجار بسیار افزایش داده است.

 

چرا مسئولین هرمزگان بار لنج های ما را به گمرک می فرستند؟ / لطفا مسئولین کشوری ورود کنند

  بخش دیگر از مشکلات ما از سمت استان هرمزگان است. مسئولین این استان می دانند که لنج های استان بوشهر و خوزستان از طریق ته لنجی امرار معاش می کنند ولی لنج های ما را به ظن و گمان قاچاق متوقف می کنند و علیرغم اینکه پس از بررسی متوجه می شوند که هیچ مورد یا کالای ممنوعه ندارند،  بارهایشان را صورتجلسه کرده و به گمرک مربوطه ارجاع می دهند  و این موضوع نیز دور از انصاف و عدالت است. این مسئله با در نظر گرفتن هزینه های سنگین بارگیری، تخلیه، تفکیک، صورتجلسه و مرجوعی، موجب ضرر و زیان شدید لنجداران و تجار می شود.

 

قیمت بالای سوخت، لنجداران را خانه نشین کرده است

علی یگانه مدیرعامل تعاونی لنجداران نخل تقی در خصوص مشکلات لنجداران به خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب گفت: ما در نشست های متعدد، مشکلاتمان را به آقای استاندار منتقل کرده ایم و ایشان ازتمام مشکلات ما اطلاع دارند.

موضوع نرخ سوخت به عنوان یکی از مهم ترین عواملی است که لنجداران ما را با سختی زیاد مواجه کرده است. چرا باید نرخ سوخت ما  ۷۰ به ۳۰ و با نرخ دلار محاسبه شود؟ آیا فقط ۷۰ درصد مسافت ما داخلی است؟

فاصله مرز آبی ما از جزیره ابوموسی تا دبی کمتر از ۱۵ مایل است. بالا بودن قیمت سوخت در واقع یکی از عوامل اصلی گران شدن سفر برای یک لنج است. همان طورکه سوخت بانرخ داخلی ومشخص برای کشاورزان و…محاسبه می شود، انتظار می رود برای لنجداران نیز به همین شکل محاسبه شود.

موضوع دیگر، دریابانی جزیره کیش است که لنج های ما را خیلی اذیت می کند. صورتجلسه کردن و فرستادن کالای لنج های ما به گمرک مبدا، باعث تاخیر و بالا رفتن هزینه ها برای لنجداران می شود.

مشکل دیگر از سمت دولت امارات است که لنج های ما را در اولین نقطه مرزی متوقف می کند؛ این توقف گاها  به ۱۰ الی ۱۵ روز نیز می رسد. تمام ذخائر آب مصرفی و غذای ما در این مدت تمام می شود و ملوانان باید با سختی و کمبودهایی که وجود دارد، منتظر اجازه ورود بمانند که این موضوع نیز یک مشکل جدی است. انتظار می رود که مقامات دو کشور برای حل این موضوع، جلسات موثری ترتیب دهند.

مشکلات بالا باعث تحمیل هزینه های چند ده میلیونی به لنجداران برای یک سفر( رفت و برگشت به دُبی) شده است و مجموع این عوامل موجب خانه نشین شدن ملوانان، سفاران و لنجداران شده است. با توجه به اینکه فرزندان ما سهم زیادی از اشتغال در  بزرگ ترین صنایع کشور( نفت، گاز و پتروشیمی) در منطقه ندارند، معضل اشتغال موجب افزایش گرفتاری های ما شده است؛ امیدواریم مسئولین کشور راهکاری برای حل مشکلات بیندیشند تا بتوانیم به راحتی از دریا به عنوان نعمت بزرگ الهی و شغل آبا و اجدادیمان، بدون درد سر، استفاده کنیم.

 

خارج شدن هر لنج از دور فعالیت یعنی حذف یک کارآفرین

رسولی مدیر عامل تعاونی لنجداران دیر نیز در خصوص مشکلات لنجداران گفت: مدت هاست که شرایط برای سفری شدن لنج ها سخت شده است و به قدری هزینه های گزاف به ما تحمیل شده که یک سوم لنج های تجاریمان از دور، خارج شده اند. تعداد زیادی از لنج ها نیز راکد و متوقف هستند.

یکی از دلایل اصلی این اتفاقات و گرفتاری ها، گرانی قیمت سوخت است که بخشی از آن به نرخ دلار محاسبه می شود و این موضوع از نظر ما، منطقی، کارشناسانه و منصفانه نیست.

اخذ هزینه ای معادل ۱۲ میلیون تومان از لنج های کوچک توسط گمرک( ۱۰ میلیون تومان برای گمرک و ۲ میلیون تومان سایر هزینه ها) و همچنین هزینه سوخت و مخارج دیگر موجب می شود تا باقی لنج های سفری ما نیز سرنوشتی بهتر از لنج های فروخته شده، نداشه باشند با این تفاوت که ممکن است این لنج ها به شکل اسقاطی به فروش برسند.

کارهای اداری و مجوزهای مورد نیاز برای خروج یک لنج زیاد است و طبیعی است که برای اضافه شدن هر کار اداری و اعطای مجوزهای جدید، هزینه ها نیز افزایش می یابد.

باید دقت داشت، هر لنجی که از دور خارج می شود در واقع موجی بر امواج بیکاری اضافه خواهد شد و یک مجموعه کارآفرین از بین می رود و نهایتا باری روی دوش دولت خواهد بود.

بیکاری رابطه مستقیمی با افزایش جرم دارد و این معادله برای تمام اقشار، به شکل نسبی   صدق می کند و لذا انتظار ما از مسئولین، رسیدگی و پیگیری موثر مشکلات لنجداران است.

قشر صیادان و سفاران هر روز شاهد شرایط و سختی های بیشتری هستند در صورتی که لنجداران( سفاران) می توانند بخشی از تحریم ها را دور بزنند و کمک حال دولت برای مردم باشند و توقع ما نیز از مسئولین توجه ویژه به این قشر زحمت کش است.

خبرنگار: مصطفی صفایی

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن