بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54421
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 15 اردیبهشت 98 7:01 ق.ظ

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کنگان؛

ساماندهی و تصفیه فاضلاب شهری، اولویت اصلی توسعه شهر کنگان

یکی از دغدغه های مهم طراحی و توسعه شهری ساماندهی و بهینه سازی سیستم های فاضلاب شهری است

یکی از دغدغه های مهم طراحی و توسعه شهری ساماندهی و بهینه سازی سیستم های فاضلاب شهری است در عصر کنونی که شهرهای بزرگ با ساختارهای پیچیده و نیازهای گسترده از مشخصه های بارز آن است طراحی سیستم های دفع فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. جنوب استان نیز به خاطر رشد سریع شهرها و بالا بودن میزان مهاجرت با پدیده شهرهای بزرگ مواجه شده است ایجاب می کند این معضل را مهم تلقی نموده و پیش بینی های لازم برای بالا بردن سطح کیفی زندگی را با بهینه سازی فضای شهری ایجاد و توسعه دهد.

در این زمینه گروه خبری ثلاث طرح گفتگویی با آقا بزاز رییس اداره آب شهرستان کنگان ترتیب داده است. آقابزاز عقیده دارد که سیستم فاضلاب در کنار بهداشت و مبلمان شهری یکی از مهم ترین آیتم های توسعه شهری است. بهداشت و مبلمان شهری را می توان آیتم هایی دانست که به صورت مستقیم تحت تاثیر فاضلاب قرار دارند؛ زیرا یکی از شاخص های زیبایی شهری وجود خیابان هایی با آسفالت زیبا هست و بهداشت بالای فضای شهری نیز معلول علت های متعددی از جمله تخلیه به موقع فاضلاب و عدم انتشار میکروب های ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی فاضلاب است؛ پس نتیجه می گیریم که ساماندهی و بهینه سازی سیستم فاضلاب می توان روند رشد و توسعه و ارتقای سطح کیفی زندگی شهری را افزایش داده و شهر را به معنای اصلی شرقی خود نزدیک کند. در خصوص فاضلاب شهرستان مطالعات فاز ۱ صورت گرفته است و اجرای این طرح نیاز به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که این میزان اعتبار بایستی از محل اعتبارات ملی تهیه شود و اعتبارات شهرستان پاسخگوی نیست. خوشبختانه مطالعات فاز یک که شامل مکان یابی(مابین بنک و دیر) و تخصیص اعتبار برای تملک زمین باشد توسط فرماندار محترم انجام شده در این زمینه مکاتبات فراوانی صورت گرفته و این نیاز احساس می شود چون شهرداری ها نیز از فرسوده بودن شبکه های آبرسانی شهری به شدت گلایه دارند و خواستار ترمیم و نوسازی سیستم فاضلاب هستند.
این طرح در استان برای اولین بار اجرایی می شود و روش آن روش لجن فعال است. روش لجن فعال از ÷یشرفته ترین روش های تصفیه فاضلاب در جهان است هر چند روش های جدید دیگری نیز در دنیا وجود دارد اما در حال حاضر این روش بسیار مفید است برای منطقه چون از طرفی هیچگونه آلودگی زیست محیطی در پی ندارد همچنبن از آب به دست آمده به عنوان آب خاکستری در مصارف کشاورزی می شود استفاده کرد. روش انجام کار به این طریق است که ابتدا از طریق سرانه جمعیتی میزان دبی آب مصرفی شهری محاسبه می شود سپس شیب زمین و میزان پمپاژ آب برای تزریق به حوضچه ها محاسبه می شود و با ورود آب به حوضچه ها از طریق فیلترهای خاص و شیوه waterjem جرم آلودگی معلق گرفته می شود. این روش باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. قرار است در حضور رئیس جمهور طرح مطرح شود و نماینده و فرماندار محترم نیز به صورت جد پیگیر موضوع تخصیص اعتبار و اجرایی شدن طرح هستند.
در حال حاضر شهر کنگان ۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی دارد که نوسازی این حجم از فرسودگی نیاز به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و متاسفانه این با بودجه سالانه ما تامین نمیشود. زیرا بالا بودن سطح تورم و همچنین پایین بودن اعتبارات استانی و شهرستانی و شرایط فعلی تحریم مانع از اجرایی شدن این طرح و نوسازی کامل سیستم آبرسانی می شود.
در صورتی که جمعیت کنگان سیر رشد خود را با همین آهنگ ادامه دهد ما باید در توسعه زیر ساختهای آبرسانی برنامه های بزرگتر و مدون تری پیش بینی کنیم و در صورت افزایش این روند باید وزارت خانه های مربوطه به مساله ورود کنند و همکاری وزارت نفت در این زمینه باید صورت گیرد چون بدون توسعه زیرساختها کار طراحی شهری با مشکل مواجه خواهد شد. منابع آبی محدود واقع شدن در ناحیه کم بارش و رشد شهرها مشکلات را تشدید کرده است و باعث شده تا موضوع آب به موضوع اول شهرستان تبدیل شود و مهاجرتهای گسترده که تبعات تاسیس صنایع بزرگ است باعث شده تا مساله آب شهری کنگان و سیستم دفع و تصفیه فاضلاب به یکی از اصلی ترین مسائل شهری تبدیل شود که در جلسات تخصیص اعتبار بعضا پیش آمده که دیگر ارگان ها خواستار کم کردن اعتبار خود و بالا بردن اعتبار اداره آب شده اند. در پایان امیدوارم با حضور رئیس محترم جمهور بتوانیم طرح احداث تصفیه فاضلاب کنگان را وارد فاز اجرایی کنیم. ان شاالله

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن