بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 60939
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 1 مرداد 99 1:54 ب.ظ

چند نکته در مورد کامپیوتر؛

ذخیره، حذف و بازیابی اطلاعات کامپیوتر

ثلاث- برای همه ما نگهداری از اطلاعات خصوصا اطلاعات شخصی و یا سازمانی بسیار مهم است، اما گاهی از بین بردن این اطلاعات به طوری که امکان بازگرداندن آن وجود نداشته باشد نیز حائز اهمیت می باشد.

 

هفته نامه استانی ثلاث جنوب: در این شماره به موضوع ذخیره، حذف و بازیابی اطلاعات یک کامپیوتر می پردازیم. برای همه ما نگهداری از اطلاعات خصوصا اطلاعات شخصی و یا سازمانی بسیار مهم است، اما گاهی از بین بردن این اطلاعات به طوری که امکان بازگرداندن آن وجود نداشته باشد نیز حائز اهمیت می باشد. ما در این شماره سعی می کنیم به سه موضوع بپردازیم:

۱- حفظ و نگهداری اطلاعات ۲- امحا و حذف دائم اطلاعات ۳- بازیابی اطلاعات.  ۱- نگهداری و حفظ اطلاعات: بسیاری از حافظه ها و ذخیره کننده های اطلاعات در برابر ضربه، رطوبت، ویروس و حرارت آسیب پذیر هستند، لذا ضمن حفاظت فیزیکی و استفاده از آنتی ویروس با قابلیت به روزرسانی، این نکات مورد توجه قرار گیرد:  الف) استفاده از نرم افزارهای رمزگذاری: نرم افزارهای رمزگذاری بسیاری برای انواع لوازم الکترونیکی حافظه دار وجود دارد. همچنین نرم افزارهایی مانند LockDir قابلیت رمزگذاری بدون نیاز به نصب را دارند.  ب) استفاد از نرم افزاری های پشتیبان گیری آنلاین مانند کرش پلن CrashPlan ، این نرم افزارها امکان دسترسی به اطلاعات حتی زمانی که کامپیوتر شما بر اثر آتش سوزی از بین رفته باشد را دارد. پ) هنگامی که کامپیوتر و یا لپ تاپ خود را برای تعمیر عیب هایی غیر از موارد نرم افزاری به تعمیرگاه می برید، می توانید در هنگام تحویل به تعمیرگاه، از تعمیرکار بخواهید که هارد آن را جدا کرده و به شما تحویل دهد. د) از آن جایی که هر قطعه الکترونیکی به مرور زمان و بر حسب میزان استفاده، عمر خود را از دست میدهد، لذا اطلاعات خیلی مهم خود را هر چند سال به یک حافظه جدید منتقل و یا در دو حافظه نگه دارید. حافظه های دیسک دار مانند هارد کامپیوتر، لپ تاپ و هارد اکسترنال قبل از خرابی کامل به صداهای خفیفی دچار می شوند.

۲- امحا و حذف دائم اطلاعات:  موارد زیادی پیش می آید که بنا به دلایلی مانند فروش کامپیوتر و یا هارد خود، نیازمند اطمینان از عدم امکان بازیابی اطلاعات خود هستیم. همانطور که در ابتدا عرض کردم، هیچ چیز ۱۰۰ در صدی وجود ندارد اما این راهکارها امکان انجام عملیات بازیابی را به حداقل میرساند.  الف) استفاده از فرمت کامپیوتر با برداشتن تیک Quick Format یا Full Format، در این حالت درایوهای کامپیوتر را یکی یکی با کلیک راست و انتخاب گزینه فرمت و برداشتن تیک Quick Format ، فرمت کنید. این کار ممکن است برای هر درایو ساعتهای زیادی طول بکشد. ب) پاک سازی پارتیشن بندی هارد و ایجاد پارتیشنهای جدید بوسیله نرم افزارهای مختص این کار .  پ) استفاده از نرم افزارهای امحای اطلاعات مانند HardWipe .

۳بازیابی اطلاعات: علل بسیاری وجود دارد که باعث از بین رفتن تصادفی اطلاعات می شوند. جهت بازیابی مجدد اطلاعات، نرم افزارهای بسیاری وجود که بر حسب نوع اطلاعات از دست رفته و نوع فرمت های آنها، قابل استفاده هستند. قبل از انجام هر کاری در این زمینه ابتدا اطلاعات کافی را از طریق مطالعه و یا راهنمایی از افراد مجرب بدست آورید.  چند نکته ضروری برای مراقبت از اطلاعات شخصی؛

*نکته ۱: چیزی به اسم حفاظت ۱۰۰ درصد وجود ندارد. به همان تعداد که برنامه‌ها و قابلیت‌هایی برای ایمن‌سازی فایل‌ها و اطلاعات وجود دارد،‌ به همان تعداد نیز دستورالعمل برای کشف آنها وجود دارد. اما روش‌هایی که در اینجا گفته می شود،‌ اطلاعات شما را از گزند بیشتر تلاش‌ها برای دستبرد حفظ می‌کند.

*نکته ۲: با وجودی که فایل‌ها و پوشه‌ها به این شکل حفاظت می‌شوند،‌ این بدان معنا نیست که آنها قابل حذف کردن نباشند،‌ هر چند برخی برنامه‌های ایمن‌سازی، جلوی حذف فایل یا پوشه رمزدار را می‌گیرد.

*نکته ۳: اگر کلمه رمز را فراموش کنید، تمام اطلاعات از بین می‌رود،‌ مگر آنکه حاضر باشید پولی را به افراد خبره بدهید تا قفل آن را بشکنند. باید در حفظ کلمه رمز دقت زیادی کنید.

*نکته ۴: تمامی اطلاعات و راهکارهای زیر تقریبا قابلیت استفاده و اجرا در تمامی لوازم الکترونیک حافظه دار، مانند: دوربین، موبایل و لپ تاپ  می باشند.

*در آخر یک نکته عجیب در کامپیوتر: هیچ کس نمیتواند پوشه ای به نام CON را در هیچ قسمتی از کامپیوتر ایجاد کند. این چیز خیلی عجیب و باور نکردنی است. در مایکروسافت، کل تیم نمی توانند پاسخ چنین اتفاقی را بدهند! همین حالا امتحان کنید،فولدری به نام CON را نمیتوانید ذخیره کنید.

مهندس حسین کرمی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی عرشه فراز جنوب (گروه عرشه). فعال در زمینه فروش، خدمات و تولید ماشین های اداری و الکترونیک

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن