بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 61621
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 21 شهریور 99 3:52 ب.ظ

دردسرهای سال تحصیلی در سایه کرونا/ چه ایراداتی به شبکه «شاد» وارد است؟

ثلاث-باتوجه به تداوم شیوع ویروس کرونا، آغاز سال تحصیلی دردسرهای زیادی برای مردم بوجود آورده است و به نظر می رسد شبکه شاد آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه باشد.

به گزارش ثلاث-امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، سال تحصیلی با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا زودتر از سال‌های دیگر آغاز شد و دولت برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش آموزان سازوکارهایی با محوریت آموزش از راه دور (آموزش مجازی) را در پیش گرفت که باعث شد تا مشکلاتی برای دانش آموزان و خانواده‌ها به وجود آید.

ویروس کرونا ترس و دلهره عجیبی در بین مردم و به ویژه دانش آموزان ایجاد کرده است، این ویروس امسال سختی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده و باعث شده برخی از خانواده از ترس این ویروس حتی به این فکر افتادند که فرزند خود را تا زمانی که ریشه این ویروس از بین نرفته است به مدرسه نفرستند.

مدارس امسال با حس و حال عجیب و کاملا متفاوتی باز شدند و دانش آموزان مثل سال‌های قبل با خوشحالی و شادابی به استقبال آن‌ها نرفتند، امسال خانه دوم دانش آموزان جای بغل کردن دوستان قدیمی و یا بازی‌های کودکانه نیست، امسال هرچقدر دوستان و همکلاسی‌های قدیمی را بیشتر دوست داشته باشید باید فاصله خود را به آن‌ها بیشتر کرده تا سلامتی آن‌ها به خطر نیفتد، امسال تحصیل کردن به سمت و سوی فضای مجازی هدایت شده و این امر علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد.

هرچند شیوه آموزش مجازی، محصلان را در مسیر جدیدی در حوزه آموزش قرار داده است، اما ضعف در زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور کار را بر خانواده‌ها، معلمان و دانش آموزان سخت کرده است.

با این حال مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در چنین شرایطی به فکر برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن افتاد، متمرکز سازی این کلاس‌ها یکی از اهداف اصلی این مساله عنوان شد و برای تحقق آن شبکه«شاد» طراحی و راه‌اندازی گردید.

اما این شبکه که مستقیماً با زیر ساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات سر و کار دارد به نظر می‌رسد با مشکلاتی مواجه است. خبرنگارثلاث برای بررسی این موضوع به سراغ برخی دانش آموزان، اولیا، معلمان و مدیران مدارس رفته است تا با کسانی که به طور مستقیم با این شبکه سروکار دارند، مشکلات این شبکه را جویا شود.  

قطع و وصل اینترنت حین تدریس

الهه عباسی دانش آموز دوازدهمی با اشاره به کند بودن اپلیکیشن شاد به خبرنگار ثلاث می‌گوید: قطع و وصل شدن اینترنت در حین تدریس یکی از دیگر مشکلات آموزش مجازی است و این امر باعث شده تا مطالب را به خوبی یاد نگرفته و حواس دانش آموز را پرت می‌کند.

 

یکی دیگر از دانش آموزان گفت: باتوجه به گران بودن قیمت گوشی‌ها ما در یک خانواده یک گوشی داریم و سه دانش آموز هستیم که در صورت تداخل کلاس‌ها قطعا با مشکل جدی مواجه خواهیم ‌شد؛ هزینه اینترنت بسیار زیاد است و پرداخت آن برای ما مقدور نیست.

ناسازگاری شاد با برخی تلفن‌های همراه

یکی دیگر از دانش آموزان به خبرنگار ثلاث گفت: متاسفانه برنامه شاد بر روی گوشی آیفون نصب نمی‌شود و در این شرایط اقتصادی واقعا تهیه گوشی آندروید کار سختی است امیدوارم این مشکل شاد به زودی رفع شود.

شادی که خانواده‌ها را غمگین کرد

یکی از اولیاء دانش آموزان به خبرنگار فارس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و گرانی افسار گسیخته قیمت گوشی‌ها و رایانه‌ها و همچنین اینترنت آن بسیار زیاد است و از تهیه آن عاجزم، لذا مجبوریم فقط از تلویزیون استفاده کنیم اما بقیه اعضا خانواده نیز حق دارند از تلویزیون استفاده کنند و نمی‌شود تمام روز را برای تحصیل گذاشت.


کند بودن سرعت اینترنت در شبکه شاد

زهرا فاریابی در گفت‌وگو با خبرنگار ثلاث با اشاره به ضعیف بودن اینترنت اظهار داشت: متاسفانه معلم وقت خود را می‌گذارد  و محتوای آموزشی تهیه می‌کند اما به دلیل کند بودن سرعت اینترنت ما در دانلود کردن این محتوا با مشکل مواجه می‌شویم.

این ولی دانش آموز عنوان کرد: تدریس مجازی برای ما نگرانی‌های زیادی بوجود آورده و با توجه به کند بودن برنامه شاد و همچنین مشکل عدم احراز هویت دانش آموزان در سردرگمی قرار گرفتیم و نمی‌دانیم دقیقا باید چکار کنیم.

ایجاد نگرانی و اضطراب برای معلمان

علی نیک‌پور دبیر جامعه شناسی در این باره به خبرنگارثلاث گفت: عدم ارتباط اولیه بین معلم و دانش آموز باعث شده که معلمان نگران این باشند که آیا کلمه آموزش و یادگیری به معنای واقعی صورت گرفته یا خیر؟ لذا اکثر معلمان مظطرب و نگران دانش آموزان خود می‌شوند چرا که آن‌ها را به مثابه فرزندان خود می‌دانند.

وی‌افزود: فضای مجازی باعث شده که فضای خانه و خانواده معلمان تحت الشعاع خود قرار دهد چرا که معلمان به صورت مستمر باید پاسخگویی سوالات و ابهامات دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها باشند.

نیک پور عنوان کرد: استفاده مکرر و مستمر از فضای مجازی می‌توان تبعات و عوارض منفی برای سلامت معلمان داشته باشد.

قاسم احمدی در این باره به خبرنگار ثلاث گفت: برخی از دانش آموزان ما با مشکلاتی از قبیل نداشتن گوشی، عدم توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد اینترنت، عدم نصب برنامه شاد بر روی گوشی‌های با آندروید پایین و یا گوشی‌های آیفون و… می‌باشد.

مدیر مدرسه نمونه معلم شهر کنگان به کند بودن برنامه شاد اشاره و افزود: برخی اولیا، دانش آموزان و معلمان به این نرم افزار به جهت امنیت آن اعتماد ندارند و همچنین در احراز هویت معلمان و دانش آموزان مشکل دارد.

مشکل احراز هویت در برنامه شاد

وی همچنین به نقاط قوت این برنامه اشاره و عنوان کرد: تشکیل خودکار کلاس‌های آنلاین به صورت درس به درس با استفاده از پشتیبانی اسناد و همچنین ارتباط زنده در گروه از نقاط قوت این برنامه است.

ایجاد سردرگمی توسط ویروس کرونا

غلام جاگرانی در گفت‌وگو خبرنگارثلاث با اشاره به اینکه ویروس کرونا همه را دچار سردرگمی کرده گفت: متاسفانه با توجه به امکانات مورد نیاز برای تدریس از قبیل گوشی‌های آندروید، اینترنت و هزینه‌های بالای تهیه آن‌ها در این شرایط اقتصادی یکی از مشکلات اساسی خانواده‌ها می‌باشد.

سلب ارتباطات عاطفی در تدریس مجازی

مدیر مدرسه شهدای نفت کنگان ادامه داد: شاید یکی از مهمترین ویژگی‌های تدریس حضوری ارتباطات عاطفی فضای کلاسی دانش آموزان با هم و با دبیران می‌باشد که متاسفانه در تدریس مجازی چنین امکانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عدم مسؤولیت پذیری دانش آموزان در فضای مجازی باتوجه به نبود تسلط و حاکمیت درسی که در تدریس حضوری معلم قادر است آن را اعمال کند.

واقعی نبودن ارزشیابی‌ها

جاگرانی بیان کرد: در آموزش مجازی متاسفانه برخی دانش آموزان با استفاده از افراد دیگر به سوالات مربوطه پاسخ می‌دهند یا افراد دیگری را وادار به پاسخ می‌کنند که در این صورت ارزشیابی‌هایی که صورت می‌گیرد واقعی نیست.

افزایش زیاد زمان کاری در تدریس مجازی

عیسی گلابی در گفت‌وگو با خبرنگار ثلاث در این خصوص با بیان اینکه بار آموزش مجازی فقط بر دوش معلمان است،گفت: متاسفانه در این شرایط معلم تنها است و فقط باید با خلاقیت خود کار را پیش ببرد.

وی با اشاره به افزایش زیاد زمان کاری در تدریس مجازی، افزود: عدم وجود زیرساخت مناسب در زمینه اینترنت،گران بودن هزینه‌های خرید بسته‌های اینترنتی، عدم کارایی شبکه شاد علی رغم تبلیغات زیاد و همچنین به روز نبودن گوشی‌های همکاران و سیستم‌های خانگی جهت تولید محتوای آموزشی مجازی از دیگر مشکلات و سختی‌های تدریس مجازی است.

خانواده‌ها با معلمان همکاری کنند

این معلم‌کنگانی همچنین عنوان کرد: متاسفانه خانواد‌ه‌ها با دبیران برای نظارت بر حضور فرزندان خود در کلاس و انجام‌ تکالیف آن‌ها همکاری نمی‌کنند و تقلب در امتحانات مجازی به صورت گسترده صورت می‌گیرد.

گلابی عنوان کرد: این امر باعث می‌شود دانش آموزان به تدریس و تکلیف اهمیت کمتری دهند و در سال‌های آینده با افت تحصیلی مواجه شوند و متاسفانه در این مورد هم دیواری کوتاه‌تر از دیوار معلم پیدا نمی‌کنند و انگشت اتهام فقط به سوی معلم نشانه گرفته می‌شود.

گلابی ادامه داد: در کلاس حضوری اگر سوالی از سوی دانش آموزی مطرح می‌شود، جواب معلم به این سوال می‌تواند ابهامات دیگر دانش آموزان را رفع کند اما در تدریس مجازی باید به تک‌تک دانش آموزان توضیح داد و قطعا ادامه دار شدن این رویه به سلامت معلم آسیب 
جدی وارد می‌کند.

قضاوت‌های کورکورانه در مورد معلمان

این فرهنگی گفت: متاسفانه برخی افراد کورکورانه معلمان را قضاوت می‌کنند و به قشر مرفه و راحت طلب متهم می‌کنند اما این افراد باید بدانند که ما در این شرایط کرونایی ۲۴ ساعت باید آنلاین و پاسخگویی اولیاء و دانش آموزان باشیم.


علی کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ثلاث با بیان اینکه تدریس مجازی تمام دانش آموزان را پوشش نمی‌دهد گفت: برخی دانش آموزان به علت فقر و نبود امکانات زمینه لازم برای حضور در کلاس مجازی را ندارند.

بی توجهی برخی دانش آموزان به فایل‌های ارسال شده توسط دبیران

این معلم کنگانی با اشاره به مشکلات برنامه شاد افزود: متاسفانه برنامه شاد در گوشی‌های آیفون و یا گوشی‌های با آندروید پایین نصب نمی‌شود و همچنین نسخه آن بسیار کند است.

وی ادامه داد:متاسفانه برخی دانش آموزان به فایل‌های ارسال شده توسط دبیران، توجه نمی‌کنند و نیاز است که به صورت خصوصی به تک تک آن‌ها توضیح داد و حتی برخی اولیاء مجددا تماس می‌گیرند و باید به آن‌‌ها نیز توضیح بدهیم.

کیانی گفت: ادامه دار شدن این رویه قطعا به سلامت معلم صدمه جدی وارد می‌کند و زمان زیادی از معلم را می‌گیرد.

به گزارش ثلاث،گرانی‌ گوشی‌های هوشمند، کند بودن اینترنت، کند بودن برنامه شاد و عدم نصب شدن آن بر روی گوشی‌های آیفون و نگرانی خانواده‌ها به دلیل استفاده زیاد فرزندان کودک و نوجوان خود از فضای مجازی و… از جمله مشکلات و سختی‌هایی که در تدریس مجازی است.

انتظار می‌رود که مسؤولین امر نسبت به رفع این مشکلات ورود جدی و ‌همچنین در مورد حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه تکلیف خانواده‌ها را مشخص کنند.

گفته می‌شود که برخی مدارس به دلیل نداشتن موادضدعفونی کننده، دانش آموزان را ملزم به تهیه این مواد می‌کنند که تحمیل‌ هزینه‌های اضافی بر دوش خانواده‌ها در این شرایط سخت اقتصادی نمی تواند کار درستی باشد.

گزارش:صلاح خنافره

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن