بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63495
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 5 بهمن 99 5:31 ب.ظ

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر در گفتگو با ثلاث:

مصوبه جایگزین کردن شناورهای فلزی بجای سنتی و پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی باید حذف یا اصلاح شود

ثلاث- رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: مصوبه جایگزین کردن شناورهای فلزی بجای سنتی و پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی باید حذف یا اصلاح شود.

 

سیدعلی موسوی گمارانی رئیس هئیت مدیره اتحادیه لنجداران استان بوشهر در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جنوب با اشاره به دو مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص ته لنجی و لنجداران اظهار داشت: این دو مصوبه بنا به دلایل مختلفی قابلیت اجرایی ندارد. مصوبه اولی دال بر » جایگزین شدن شناورهای فلزی به جای شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تن  « از آن جهت که از مسولین و افراد کارکشته این قشر هیچ نظرخواهی نشده، این مصوبه یک مصوبه بی اساس و مردود است. وی با بیان اینکه ده سال پیش، لنج‌های سنتی در خلیج فارس ثبت جهانی شده اند افزود: قدمت لنج‌های سنتی در خلیج فارس به قدمت ۳ هزار ساله قبل از میلاد مسیح برمی گردد و زندگی نیاکان مردمان خطه جنوب از شمالی ترین نقطه تا جنوب خلیج همیشه فارس  با این لنج‌های سنتی سپری می شده است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس چندین سال است که به دنبال خریداری این لنج‌‌های سنتی هستند چرا که این لنج ها به نوعی نماد کشورشان است. چرا ما باید در این بعد زمانی و مکانی، این میراث بومی و قدیمی مان را از رده خارج کنیم؟ ما اگر قرار است به دریانوردی به روز بپیوندیم، ایرادی ندارد و می‌توانیم در کنار همین لنج‌های سنتی دریانوردی به روز و آپدیت را داشته باشیم.

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: آبشخور کشتی های فلزی (گرفت)  ۶ متر به بالاست و ما باید اول کانال‌های قدیمی را با دستگاه‌های به روز دنیا لایروبی کنیم و همچنین باید زیرساخت‌های آن از قبیل: اسکله، تجهیزات دریانوردی و بارگیری به روز کنیم تا بتوانیم از این کشتی‌های فلزی استفاده کنیم. ما باید اول بستر استفاده از کشتی‌های فلزی را آماده کنیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم چرا که هم اکنون در بحث تخلیه بار، کشتی‌ها همانند سال‌های قبل( به سبک سنتی و قدیمی) این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: دولتمردان ما در کارگاه‌های تولید لنج‌های سنتی حاضر می‌شوند و از این لنج سازان بابت ایجاد اشتغال و تولید این لنج‌ها تجلیل می‌کنند اما از طرفی دیگر دستور حذف این لنج‌ها را صادر می‌کنند. گمارانی با بیان اینکه این لنج‌های سنتی نماد خلیج فارسی و ایران هستند افزود: در حال حاظر ما از ظرفیت این لنج‌ها برای حوزه گردشگری، ماهیگیری و.. استفاده میکنیم. مردم، این لنج‌ها را با هزینه‌های بسیار بالایی خریداری کرده‌اند؛ چطور می‌توانند آنها را از رده خارج کنند؟ آیا امتیاز یا تسهیلاتی برای این کار در نظر گرفته شده است؟ رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: جالب است بدانیم که ما با این لنج‌های سنتی به راحتی وارد کانال‌ها (خور) و بازار کشور امارات می‌شویم اما به کشتی‌های فلزی این اجازه داده نمی‌شود.   موسوی گمارانی عنوان کرد: ما نباید این نماد خلیج فارس و دریایی مان را حذف کنیم.  وی ادامه داد: هم اکنون در استان بوشهر بالغ بر ۵ هزار شناور سنتی باری ، ماهیگیری و تفریحی داریم که حدود ۵۰ هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و هزاران شغل دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده‌اند و در صورت حذف کردن این لنج‌ها قطعا بیکاری وسیعی ایجاد خواهد شد.

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: بر چه اساسی مصوبه ای بدون نظرخواهی از مردمان و مسولان این خطه تصویب می‌شود که نتیجه آن جز ضرر نیست؟ ما افراد بزرگ و با تجربه ای در این استان داریم که حتی با نگاه کردن به آب می‌توانند موقعیت جغرافیایی خود و عمق آب و.. را تشخیص دهند لذا ما باید از این پتانسیل ها برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

 

پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی رقابت را از بنادر جنوبی می گیرد/ این مصوبه باید اصلاح شود

وی به مصوبه هیئت دولت در خصوص ملوانان و کالاهای آن‌ها اشاره کرد و گفت: پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی برای یک ملوان بسیار بالاست و این کار رقابت را از بنادر جنوبی کشور می‌گیرد. او همچنین افزود: حوزه گردشگری ما بسیار مهم است که معضلات زیادی از جمله اقتصادی ،امنیتی و.. دارد.  موسوی گمارانی عنوان کرد:  باید این مصوبه دولت  چکش کاری شود تا سفره مردم را کوچک‌تر نکند و طوری باشد که نه دولت و نه ساحل نشینان ضرر کنند. رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: ما از دیلم تا عسلویه، مبلمان و امکانات شهری خوب و متناسب با دریا و مرزنشینان نداریم و نباید کاری کنیم که زندگی نیز بر بندر نشینان سخت شود. موسوی گمارانی با بیان اینکه شغل ۹۰ درصد مردم جنوب کشور وابسته به دریا است، گفت: ما نباید کاری کنیم که زندگی این مردم سخت شود چرا که این مرزنشینان زحمات زیادی کشیدند و ما باید کاری کنیم تا این مردمان شریف زندگی آبرومندانه‌ و شرافتمندانه داشته باشند.

 

 

* »هفته نامه استانی ثلاث جنوب اولین نشریه رسمی شهرستان کنگان با گستره کاری استانی می باشد.«

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن