بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63805
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 1 اسفند 99 9:10 ب.ظ

چگونگی ارزیابی کارکرد نماینده مجلس شورای اسلامی(۲ )

ثلاث-مجموعه ای از فرایندها برای نظارت بر اجرای اقدامات نماینده و تعیین اینکه آیا فعالیت های اجرا شده طبق برنامه اعلام و تنظیم شده پیش می روند یا خیر؟

بنام خدا
چگونگی ارزیابی کارکرد نماینده مجلس شورای اسلامی(۲ )
(ارزیابی و پیگیری)
تعریف”پیگیری”:
مجموعه ای از فرایندها برای نظارت بر اجرای اقدامات نماینده و تعیین اینکه آیا فعالیت های اجرا شده طبق برنامه اعلام و تنظیم شده پیش می روند یا خیر؟

– چرا ما باید این روند را دنبال می کنیم؟
زیرا:
-مواردی در حین اجرای اقدامات رخ می دهد که نمی توان بسرعت آنها را شناسائی یا پیش بینی کرد!
– پیگیری برای جلوگیری از فراموشی و کاهش خطاهای دیگری که ممکن است رخ دهد ؟
اهداف فرآیند پیگیری
۱. میزان سازگاری اقدامات با چرخه ی زمان ( روزشمارنمایندگی) مشخص می شود
۲. اطمینان حاصل کنیم که نماینده در جنبه ی مطلوب وجهت صحیح برای تحقق اهداف عمومی قدم برمی دارد.
۳. اطمینان حاصل کنیم که اجرا ی اقدامات با کیفیت لازم انجام شده است.
۴- مشکلاتی را که هنگام اجرا بوجود می آیند شناسایی کنیم
۵- تشخیص به موقع هرگونه خطا وتضاد با منافع عموم در روند اقدامات
۶. تشخیص زود هنگام نقاط قوت و ضعف در برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها
۷. پیگیری عملکرد متولیان اجرای اقدامات برای خدمت به مردم چه کسانی هستند؟
اما چه چیزی را دنبال کنیم ؟
* زمان پیگیری:
– فعالیت ها به موقع انجام می شود!
– رسیدن به دستاوردها ی اصلی و نتایج فرعی به موقع اعلام می گردد.
– در پیگیری توان نیروی انسانی موجود و کار واگذار شده به هر فرد و توجیه انجام این اقدامات دقت لازم صورت گرفته است.
دوم: تعریف” ارزیابی” :
فرایند مرحله ای است که میزان موفقیت یک نماینده در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده خود را اندازه گیری می کند.
از طریق ارزیابی ، تعیین می شود:
– میزان دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده
– میزان استراتژی و فعالیتها متناسب با اهداف .
– میزان همکاری جامعه و تعامل موکلین با وی در موضوعات مشترک
-میزان رعایت فرصت های برابر برای افراد درسطوح مختلف با لحاظ تفاوت های فردی
– میزان حفظ رغبت وانگیزه اولیه پس از یک دوره فعالیت
– مدیریت وتاثیرنماینده در برنامه های کمیسیون مربوطه
-میزان کارایی هماهنگی مدیریت فرصتهایی که از طریق مجلس برای وی در دسترس است.
ویژگی های ارزیابی:
تعریف سیستمی برای شناسایی اینکه آیا کار خود را صحیح انجام می دهد یا خیر ؟
– جمع آوری اطلاعات لازم و کافی در مورد عملکرد نماینده
– انجام ارزیابی از چندین سطح عملکردی با فعال سازی نقش جامعه برای انتقال از نقش منفعل به نقش ناظر ومطالبه گر
– تلاش حرفه ای رسانه ی برای تحلیل اقدامات ، یعنی عاری از احساسات و مبتنی بر مبانی علمی ومنافع عموم
– استفاده از روشهای استاندارد علمی دراتخاذ مواضع وتدابیرتوسط نماینده
-قابل اعتماد بودن گفتاروکردار ، یعنی همان نتایج در مکان وزمان دیگرمصداق عینی و پایائی دارد ، به معنی دقت قیاس صحت در مکان و بخش وزمان دیگر.
– جامع بودن منظر عملکردی… اقدامی که منافع کلی و بخش وسیعی از جامعه را تامین کند
-اینکه ارزیابی شامل عملکرد ، نتایج ، معیارهای شخصیتی و ارزیابی رفتاروگفتاررا تضمین کرده است
– تهیه فرم ارزیابی برای معیارهای عملکرد به طور جداگانه
– تنظیم برنامه امتیاز دهی، کارتهای کار و پیگیری برای نماینده با میانگین فعالیت ماهانه
* اهمیت نظارت و ارزیابی برای اعضای مجلس شورای اسلامی
– عملکرد نماینده نسبت به دیگر نمایندگان مطابق انتظارات آحاد حوزه انتخابیه
– آیا اثر بخشی کارکرد نماینده در چارچوب منطقی سازی اقدامات با مرورزمان افزایش یافته است؟
– ارزیابی یک ارزش واقعی برنظارت در جامعه است زیرا نتایج عملکرد مثبت و منفی نماینده را نشان می دهد
– ارزیابی بخشی از ابزار افکارعمومی و پرسشگری اجتماعی است. که از نماینده خواستار مسئولیت پذیری هستند
– این مسئولیت پذیری صلاحیت ومقبولیت نماینده را توسعه می دهد و عملکرد خوب را تحریک کرده و ارتقا می دهدو تصمیمات گرفته شده را منطقی تر می گرداند….۳۰ بهمن ۱۳۹۹
عبدالمجید اورا
»»» ان شاء الله؛ بزودی درادامه قسمت سوم»»

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن