بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 65372
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 22 تیر 00 7:53 ب.ظ

رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان:

پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود

ثلاث- رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان گفت: پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود.

 

رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت:  مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان پرداخت می‌کنند تا دولت‌ها بتوانند وظایف مندرج در قانون اساسی را در جهت توسعه اقتصادی محقق کنند. به همین علت گفته می‌شود مالیات ابزاری حکومتی برای تامین منابع حکمرانی خوب و برقراری ایستگاه‌های توسعه‌ای در هر مقطع برنامه‌ای و زمانی است.

موسی رستمی ادامه داد: در واقع، شهروندان با پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت‌ها در قالب مالیات، به دولت اختیار می‌دهند برای اداره‌ی امور کشور، اجرای سیاست‌های مالی، تامین کالاها و خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت، اجرای برنامه های توسعه و عمرانی کشور، از آن استفاده کند.

وی افزود: در این بین، گسترش و تنوع فعالیت‌های اقتصادی، نقش فزاینده‌ی دولت‌ها در گسترش خدمات عمومی و هم چنین گسترش تعهدات دولت‌ها در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، مالیات را به مسئله‌ای مهم و تاثیر گذار برای تمامی دولت‌ها تبدیل کرده است و کارکردهای اصلی ابزار مالیات را به تامین درآمدهای عمومی کشور، گسترش عدالت (بازتوزیع ثروت)، تخصیص مجدد منابع از طریق توسعه و ثبات اقتصادی تغییر داده است.

رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان  گفت: پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود. در حال حاضر بخش عمده ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور می‌شود. از این رو، ارتقای روز افزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن با دانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد.

رستمی تصریح کرد: بر این اساس، برنامه ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدارند، از اساسی ترین محورهای برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس و با توجه به نقش مهم درآمدهای مالیاتی در توسعه و پیشبرد اهداف دولت، نظام مالیاتی همواره کوشیده است موانع و مشکلات پیش روی خود را با اتخاذ تدابیر مناسب برطرف سازد.

رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان عنوان کرد: اجرای طرح تحول نظام مالیاتی کشور که از سال ۱۳۸۴ به صورت جدی شروع شده، بازنگری قوانین و مقررات مالیاتی با درنظرگرفتن تغییر نیازها (مانند تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان)، اجرای طرح جامع مالیاتی و غیره از محورهای اصلی تحول نظام مالیاتی بوده است.

رستمی ادامه داد: تحولی که اصلاح موفق ساختار اقتصاد، توسعه فعالیتهای تولیدی و توسعه کیفی بخش خدمات، گسترش پایه های مالیاتی و حذف معافیت های غیرضروری، رفع محدودیت های بودجه ای سازمان، تامین نیروی انسانی، و اتخاذ تمام تدابیر قانونی را به دنبال داشته باشد. این موارد خود تقش بسیار مهمی در ارتقای درآمد های مالیاتی و از این رو توسعه و آبادانی کشور ایفا می کند.

وی یادآور شد: اگر ایجاد امنیت ، رفاه اجتماعی و گسترش خدمات از مزایای پرداخت مالیات تلقی شود، پس باید با فرهنگ سازی مناسب ، مردم را از مزایای پرداخت مالیات آگاه کرده به مردم تفهیم کنیم که مالیات را جزئی از بدهی خود به دولت دانسته و پرداخت به موقع مالیات باید در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا مردم مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. اما بهبود نظام مالیاتی بدون توجه به سیاست هایی که مبتنی بر ارتقای فرهنگ مالیاتی باشد نیز امکان پذیر نیست.

رئیس امور مالیاتی شهرستان کنگان گفت: در چنین حالتی، نقش مالیات عبارت است از دریافت قسمتی از دارایی افراد که از نظر اقتصادی توانمند هستند و توزیع این دارایی به افراد ناتوان. به تعبیری، با وصول منطقی مالیات و توزیع مناسب آن شکاف درآمدی بین گروه های درآمدی جامعه کم تر خواهد شد. بر همین اساس ، مالیات هم چون برداشتی حساب شده و متکی بر برنامه از درآمد و ثروت ملی عمدتا به مثابه ی ابزار تنظیم سیاست های مالی برای ایجاد تعادل مورد نظر در سطح کلان اقتصادی اهمیت می یابد به گونه ای که بتواند شرایط مناسب جهت رشد و توسعه ی اقتصادی هماهنگ را فراهم بیاورد.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن