بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 65405
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 28 تیر 00 6:30 ق.ظ

قندها متهم در ناباروری!

ثلاث- لقمان رضایی، کارشناس تغذیه: امروز ناباروری در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می شود که طی سالیان گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

ثلاث- لقمان رضایی، کارشناس تغذیه:  امروز ناباروری در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می شود که طی سالیان گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.۴۰ درصد ناباروری ها مربوط به مردان، ۴۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مربوط به هردو است.با تغییر سبک زندگی، متاسفانه مقدار زیادی شکر و شیرینی وارد رژیم غذایی شده است. این حجم از شیرینی ها علاوه براینکه باعث افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع ۲، قاعدگی زودهنگام و کاهش کیفیت اسرم مردان می شود، تعدادی از مطالعات تاثیر مستقیم نوشیدنی ها و خوردنی های شیرین را در ناباروری نشان داده اند.همچنین شکر زیاد باعث مقاومت به انسولین، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، به هم ریختگی هورمونی، عفونت قارچی، تضعیف سیستم ایمنی وسایر اختلالات می گردد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-04-04 19:10:33Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

  • به هم ریختگی هورمونی

مواد قنددار به سرعت در دستگاه گورش تجزیه شده و میزان قندخون را سریع بالا برده و در پی آن هورمون انسولین خون به شدت افزایش می دهد. این پیک یا اوج قندی ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول کشیده و افت می کند. بنابراین به بدن احساس ضعف و خستگی می دهد.سپس این کاهش در قندخون، موجب تحریک غدد فوق کلیوی برای تولید و ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنالین شده و ادامه این روند در طولانی مدت باعث مستهلک و تضعیف شده غدد فوق کلیوی می گردد و ترشح هورمون های این غدد دچار اختلال می گردد.این فرایند همچنین بر میزان هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون در هردوجنس اثر منفی دارد.

  • مقاومت به انسولین و سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری

پانکراس یا لوزالمعده انسولین مورد نیاز بدن را برای تبدیل قند غذاها به انرژی تولید می کند.اگر مصرف مواد قندی و نوشیدنی های شیرین بصورت مداوم باشد، پانکراس مجبور به تولید مداوم انسولین است و این مداومت و مقادیر زیاد اسولین در خون باعث به وجود آمدن نوعی مقاومت سلولی نسبت به عملکرد انسولین می شود. این مقاومت به انسولین رفته رفته باعث ناتوانی بدن در کنترل قندخون یا به عبارت علمی دیابت نوع ۲ می گردد.

مقاومت به انسولین باعث اشکال در روند تخمک گذاری طبیعی و توانایی تخمک برای جانشینی در رحم بعد از لقاح در زنان می گردد.زنانی که مقاومت به انسولین دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر از سایر زنان دچار سقط جنین می شوند و عامل اصلی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS در اکثر زنان، مقاومت به انسولین است.

 

  • عفونت قارچی

مصرف قند زیاد باعث افزایش عفونت قارچی می گردد که می تواند توانایی اسپرم در رسیدن به تخمک را کاهش دهد و احتمال باروری را کاهش دهد.

  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

مصرف یک قاشق غذاخوری شکر می تواند سیستم ایمنی بدن را تا ۴ ساعت در هربار ضعیف کند که این به معنای افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی، ویروسی، سرطان و … به دلیل مصرف بیش از حد مواد قندی است.

 

چه قندهایی (کربوهیدرات ها) را مصرف کنیم؟

 

احتمالا با کربوهیدرات های سالم و ناسالم آشنایی دارید.قندهای سالم (یا قندهای با شاخص گلایسمی پایین) شامل نان و غلات کامل(سبوس دار)، میوه ها، سبزیجات و حبوبات هستند به علت دارابودن فیبرباعث کاهش سرعت بالارفتن قندخون و در نتیجه جلوگیری از مقاومت به انسولین و دیابت می گردد.

قندهای ناسالم (یا دارای شاخص گلایسمی بالا) شامل شکر وقند، نان سفید(بدون سبوس)، نان باگت، برنج سفید، اسنک ها، ماکارانی و پاستا، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، انواع کیک ها و شیرینی جات هستند که زمینه ساز بیماری های مختلف می شوند.

اخیرا مطالعه ۸ ساله ای در دانشگاه هاروارد نشان داد که افرادی که در رژیم غذایی خود مکررا از قندهای با شاخص گلایسمی بالا استفاده می کنند، ۹۲ درصد نابارورتر از افرادی هستند که رژیم غذایی فاقد قندهای ناسالم داشتند.همچنین در این در این مطالعه مشخص شد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی یا نوشیدنی های به اصطلاح رژیمی نیز با میزان ناباروری رابطه مستقیم دارد.

 

 

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن