بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69627
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 19 آبان 02 9:38 ق.ظ

سهم محرومیت زدایی از استان بوشهر به ازای درآمدهای پارس جنوبی در ۲۵ سال اخیر چقدر بوده است؟

ثلاث- دولتمردان خودشان بر مسند قضاوت بنشینند که در ۲۵ سال گذشته سهم محرومیت زدایی از استان بوشهر در ازای ۴۰۰ میلیارد دلار درآمدهای پارس جنوبی که به خزانه ی آنها واریز شده به چه میزان بوده است؟

دولتمردان خودشان بر مسند قضاوت بنشینند که در ۲۵ سال گذشته سهم محرومیت زدایی از استان بوشهر در ازای ۴۰۰ میلیارد دلار درآمدهای پارس جنوبی که به خزانه ی آنها واریز شده به چه میزان بوده است؟

 

 

نطق پیش از دستور حسن رمضانی نماینده استان بوشهر در بیست و دومین اجلاسیه شورای عالی استانها ( ۱۸ آبانماه _ مجلس قدیم شورای اسلامی)

در تحلیل های اقتصادی و درآمد های ملی هرگاه بخواهیم مقایسه ای صورت دهیم که نشان ازصفت دارندگی و برتری است، واژه های « تر و ترین » متعلق به استان بوشهر خواهد بود و در استان بوشهر نیز بیشترین « ترند» متعلق به عسلویه است.

عسلویه ای که هجای هر یک از  شش حروف آن، نمادی از ظرفیت های بالای اقتصادی در دهه ما به تصویر می کشد؛

( ع)  عین آن ، عمارت ها و بناها

( س) سین آن، سکوهای برآمده بر روی قلب دریا

(ل) لام آن، لوله های غول پیکر و پیچیده در هم

( و)  واو آن، ولوها و ولوو ها و دستگاههای سنگین.

( ی ) آن ، یورو ها و دلارها و

( ه ) آن، هزاران هزار نیروی شاغل را باید در  هم خود به تصویر کشید.

 

ر مثل جای مناقشه نیست و این تصویر که از محرومیت استان بوشهر می بینید، تصویر گنج خرابه است.

گویند گنج در خرابه هاست، چه گنجی بهتر از نفت و گاز و پتروشیمی و چه جایی از استانم محروم تر و خرابتر؟!

استان بوشهر پر است از این گنج ها و وقتی گنجی می برند به خرابه و مشکلات آن چه کار….

دولتمردان خودشان بر مسند قضاوت بنشینند که در این ۲۵ سالی که بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی درآمد سرازیر خزانه ی آنها شده، چه نسبتی از این درآمد ها سهم رفع مشکلات اساسی مردم منطقه و استان بوده است؟

مردم ما شایسته بهترین بوده و هستند ولی با وجود اینهمه گنج خدادادی نفت و گاز ،کجا تا به حال درخواستی فراتر از اجرای پروژه های ضروری و ابتدایی نظیر راه، آب و درمان داشته اند؟

حق مردم استان بوشهر این نیست که دولتمردان بر فراز آسمان فقط نظاره گر رقص شعله ها پارس جنوبی را از پنجره هواپیما باشند و در کنار صنعت عکس های یادگاری با خودشان ببرند و مردم را با انبوه مشکلاتشان تنها بگذارند.

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم عسلویه و استان بوشهر بیان فرمودند که مردم  نیاز هایی دارند و کمک به رفع نیازهای مردم منطقه و استان ، جهاد اقتصادی است.

مدیران صنعت نفت مانند دیگر مدیران صنعت در کشور، آن بخش از سخنان رهبری که به نفع صنعت خودشان است برمی دارند و آن بخشهایی که به نفع مردم است بر روی زمین می گذارند.

مثل صنعت خودرو که سخنان رهبری در جهت حمایت از تولید داخلی رو برجسته کردند و آن قسمت از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بر کیفیت محصول بر روی زمین گذاشته اند.

مدیران صنعت نفت هم در استان بوشهر متأسف از همین قاعده استفاده می کنند و رفع مشکلات مردم منطقه و استان بوشهر  که رهبری  از آن به عنوان جهاد اقتصادی نام برده اند بر روی زمین می گذارند و درآمد های اقتصادی از  منطقه  برداشت می کنند.

وزارت نفت چند سالی است بر روی مسئولیت های اجتماعی در قبال مردم استان بوشهر مانور می دهد اما به تکالیف و  تعهدات قانونی خود در قبال مردم استان بوشهر در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی به نحو قانونی عمل نمی کند که انتظار داریم مدیریت ارشد  و نمایندگان استان ید واحد بشوند و بدون از هر گونه مسائل حاشیه ای به دنبال اخذ حق قانونی مردم باشند.

وقتی صحبت از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد های پارس جنوبی به میان می‌آید،در واقع درآمد های حاصل از تولید و فروش همه ی محصولات مجتمع گاز پارس جنوبی مطرح است که شامل: گاز شیرین، ال پی جی، میعانات گازی، پروپان، بوتان ،اتان و گوگرد است.

به طور مشخص و شفاف تر اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی متشکل از ۱۳ پالایشگاه گاز است که تا کنون بیش از ۲ هزار میلیارد متر گاز شیرین سازی کرده است و با تحویل به شرکت ملی گاز از طرق  شبکه انتقال سراسری گاز توسط شرکت ملی گاز به فروش رسیده است و ال پی جی و میعانات گازی که باز حجم بسیار بالایی بوده است از طریق شرکت ملی نفت صادر و به فروش رسیده است.

حال سوال این است با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۳ شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی توسط محیط زیست و بر مبنای تبصره «۱» ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مصوب ۱۳۸۷ در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته، چرا  یک درصد عوارض آلایندگی که می بایست از کل درآمد  فروش دریافت می شده تنها از درآمد فروش مجتمع  که  تنها حق العمل کاری بوده ، دریافت شده و از مهمترین بخش درآمدی فروش که شامل گاز شیرین، میعانات گازی و ال پی جی است اخذ نشده است.

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن