بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22525
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 6 آبان 94 6:42 ب.ظ

جنوب ایران طی ۷۰ سال آینده غیرقابل سکونت می‌شود

نتایج یک تحقیق تازه که در مجله علمی معتبر «نیچر» منتشر شد حاکی از آن است که در صورت عدم کنترل گازهای گلخانه‌ای، مناطق حول و حوش خلیج فارس از سال ۲۰۷۰ در اثر موج شدید گرما غیرقابل سکونت خواهد شد.     یه گزارش ثلاث و به نقل از خلیج فارس هشتم مرداد امسال […]

نتایج یک تحقیق تازه که در مجله علمی معتبر «نیچر» منتشر شد حاکی از آن است که در صورت عدم کنترل گازهای گلخانه‌ای، مناطق حول و حوش خلیج فارس از سال ۲۰۷۰ در اثر موج شدید گرما غیرقابل سکونت خواهد شد.  
 
یه گزارش ثلاث و به نقل از خلیج فارس هشتم مرداد امسال بود که رسانه های جهان خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه بندر ماهشهر در ایران از نظر «نمایه گرما»، گرم ترین شهر دنیا بوده است. دمای بندر ماهشهر در این تاریخ ۴۳ درجه سانتی گراد بود که با درنظرگرفتن دمای جنوب ایران، چندان بالابه نظر نمی رسد، اما نمایه گرما در بندر ماهشهر به ۶۸ درجه سانتی گراد رسیده است.
 
نمایه گرما براساس گرمای هوا و رطوبت نسبی آن، تعیین می شود و نشان دهنده گرمایی است که مردم واقعا حس می کنند.

حالا براساس خبری که روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مجله علمی نیچر منتشر کرده است، موج افزایش دمای هوا در مناطق حاشیه ای خلیج فارس چه در شیخ نشین های جنوب و چه در سواحل این دریا در ایران در ٧٠ سال آینده به میزانی افزایش خواهد یافت که انسان عادی- بدون کمک وسایل خنک کننده – امکان زندگی در این منطقه را نخواهد داشت.

به نوشته شرق، در این گزارش آمده است: «تحقیقات جدید نشان می دهد تولید دی اکسیدکربن اگر با همین سرعت در کره زمین ادامه پیدا کند تا سال ٢٠٧٠ بخش هایی از خلیج فارس تا حدی گرم خواهد شد که بدن انسان توانایی تحمل آن درجه حرارت را نخواهد داشت».

در ادامه این مطلب نیز چنین نوشته شده: «بر اساس بازسازی های رایانه ای، در آن زمان میزان حرارت احساس شده «ترکیب گرما و رطوبت» به صورت میانگین در شش ساعت از شبانه روز به ١۶۵ تا ١٧٠ درجه فارنهایت، برابر با ٧۴ تا ٧٧ درجه سانتی گراد خواهد رسید. بدن انسان نمی تواند این میزان از حرارت را تحمل کند. موج گرمای حال حاضر، افراد مسن یا افرادی را که مشکلات قلبی دارند، دچار مشکل کرده است، اما در آینده این انتظار وجود دارد که گرما به حدی برسد که افراد سالم نیز جانشان به خطر بیفتد.

فاتح الطاهر، استاد دانشگاه ام آی تی در رشته مهندسی محیط زیست، در توضیح جزئیات دقیق تر این وضعیت می گوید: می توانید به یک سونا بروید و دما را به ٣۵ درجه سانتی گراد برسانید (گرمای احساس شده در این وضعیت ٩۵ درجه است) این دما را برای مدتی تحمل کنید، حالااین زمان را به شش ساعت یا بیشتر برسانید».از زمان حضور انسان ها، زمین هیچ گاه شاهد چنین ترکیب گرما و رطوبتی با این میزان زمان نبوده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خلیج فارس این هشدار را می دهد که اگر وضعیت تولید گازهای گلخانه ای به همین منوال ادامه پیدا کند، طبق مقاله منتشرشده در مجله نیچر، این حادثه در پایان قرن جاری میلادی یا در دهه های پیشِ رو اتفاق خواهد افتاد.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن