بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22962
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 17 آبان 94 4:06 ب.ظ

ناگفته های یک بیانیه انتخاباتی در استان بوشهر

ابوالحسن گنخکی * آخرین ساعات هفته گذشته بیانیه ای در رسانه های استان به صورت گسترده منتشر شد که طی آن علی افراشته معاون اجرایی مجلس و یکی از اصلی ترین کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم انصراف خود را از رقابت های انتخاباتی پیش رو اعلام داشت. هر چند در ظاهر امر این انصراف به […]

ابوالحسن گنخکی *

آخرین ساعات هفته گذشته بیانیه ای در رسانه های استان به صورت گسترده منتشر شد که طی آن علی افراشته معاون اجرایی مجلس و یکی از اصلی ترین کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم انصراف خود را از رقابت های انتخاباتی پیش رو اعلام داشت.

هر چند در ظاهر امر این انصراف به معنای خروج یکی از کاندیداهای اصلی اصولگرایان از چرخه رقابت های انتخاباتی خبر می دهد و حتا برخی خوش بینان رسانه ای با خوشحالی به استقبال این انصراف رفتند اما به نظر می رسد بیانیه افراشته پیش از آنکه به معنای انصراف از رقابت در انتخابات پیش رو باشد به نوعی اعلام آغاز مبارزه با سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده فعلی شهرستان های دشتی و تنگستان است که تا پیش از این بیانیه احتمال کاندیداتوری افراشته از این حوزه انتخابیه وجود داشت.

اهمیت آن بیانیه و این انصراف آنجاست که پورفاطمی طی چهار دوره اخیر کرسی مجلس از حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان را از آن خود کرده و تاکنون هیچ کدام از چهره های کلیدی اصولگرا و شبه مستقل اعزامی از اردوگاه اصولگرایان نتوانسته اند وی را شکست دهند.

به نظر می رسد اصولگرایان حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان با درس گرفتن از انتخابات دوره های پیشین مجلس و پیروزی های پی در پی پورفاطمی در رقابت های انتخاباتی مجالس ششم تا نهم در این حوزه انتخابیه و اختلاف پنج هزار رایی نفرات اول و دوم انتخابات دوره نهم مجلس یعنی سیدمحمدمهدی پورفاطمی و عبدالصمد دولاح که اصولگرایان با چند کاندیدای جناحی و ظاهرا مستقل حضور داشتند می خواهند با تک کاندیدا به رقابت با پورفاطمی بپردازند.

آنها با محاسبه سی و چهار درصدی سهم پورفاطمی از مجموع آرای ماخوذه دوره قبلی تصور می کنند می توانند با حضور تک کاندیدا که اغلب چندان نگران تایید صلاحیت در نهادهای نظارتی نیستند بتوانند مانع از تداوم جلوس پورفاطمی بر کرسی سبز رنگ مجلس شوند. البته ناگفته نماند برخی تغییرات در پایگاه رای پورفاطمی باعت شده است تا اصولگرایان دشتی و تنگستان بیش از پیش نسبت به این پیروزی احتمالی خود خوش بین باشند.

مهم ترین ضربه روحی و خانوادگی را پورفاطمی در این دوره مجلس متحمل شد و طی آن در سلسله حوادث تلخی برادران خود آقاسید محسن و آقاسید علی که از اصلی ترین پشتوانه های سیاسی اجتماعی وی در منطقه دشتی و تنگستان به شمار می روند را از دست داده است.

سند رد این فرضیه تداوم حضور پررنگ هواداران پورفاطمی حتا پس از فوت برادرانش در مجلسی محل جلوس برادران پورفاطمی در شهر کاکی است. برادران پورفاطمی از محبوبیت سنتی بالایی در این منطقه برخوردارند و همین محبوبیت فوق العاده مذهبی نیز باعث شد پورفاطمی برای نخستین بار بتواند راهی مجلس در دوره ششم شود.

شاید اصولگرایان تصور می کنند به دلیل فوت آسید محسن و آسید علی که از پشتوانه های اصلی پورفاطمی در منطقه دشتی محسوب می شدند وی عملا پشتیبانان اصلی خود را از دست داده و با ریزش شدید آرا مواجه هست اما اصولگرایان فراموش کرده اند که هواداران خانواده پورفاطمی چندان تفاوتی میان فرزندان مرحوم آیت الله حاج سیدحسین پورفاطمی قایل نیستند و هواداری خود را از سیمحمدمهدی به راحتی از یاد نخواهند برد.

شاید اصولگرایان به فعالیت های فرهنگی و رسانه ای شیخ محمد محمدی امام جمعه شهر کاکی پایگاه اصلی پورفاطمی دلخوش کرده اند. چه آنکه شیخ محمدی اکنون عضو اصلی نهاد بسیج رسانه استان است و در تبلیغات رسمی و غیررسمی جناح اقتدارگرا بعنوان یک چهره مردمی، محبوب و عالم معرفی می شود و قاعدتا تمایل وی نسبت به کاندیدای خاصی می تواند بر آرای مردم آن شهر موثر واقع شود.

هر چند در انتخابات دوره نهم مجلس آرای پورفاطمی از شهر کاکی ریزش بالایی داشت و دلیل آن رقابت سنگین و فشرده همشهری اش دولاح ارزیابی می شد اما به نظر نمی رسد در انتخابات پیش رو مردم شهر کاکی بیش از گذشته از پورفاطمی روی گردان شوند.

نکته ای که نباید از آن غافل بود این است که در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس عملا دولت وقت و بالتبع مسوولان دولتی در استان و در شهرستان های دشتی و تنگستان در قطب مخالف پورفاطمی قرار داشتند و توپخانه تخریب دولت شبانه روز پورفاطمی را نشانه گرفته بود. مسوولین وقت دولت دست در دست هم به تخریب وی می پرداختند و شاید کاهش آرای وی در انتخابات مجلس نهم ریشه در این هجمه سنگین نهادهای دولت دهم داشته باشد اما اکنون پورفاطمی با دولت تدبیر و امید همراه است و قاعدتا در انتخابات پیش رو توسط مسوولین دولتی تخریب نخواهد شد و همین عدم تخریب نیز باعث خواهد شد آرای وی بیش از دوره قبل افزایش یابد.

ضمن آنکه، پورفاطمی علی رغم انتقاداتی که جسته گریخته به کارنامه نمایندگی وی وارد می شود اما به نسبت کارنامه ضعیف نمایندگان دیگر استان از کارنامه قابل قبولی برخوردار است و از این رو به نظر می رسد آرای وی در انتخابات پیش رو به نحو چشمگیری افزایش یابد.

نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که در نزد اصولگرایان، پورفاطمی به عنوان یک چهره شاخص در طیف سیاسی اصلاح طلب استان تلقی می شود و به همین دلیل شکست وی در انتخابات پیش رو به معنای شکست اصلاح طلبان بوشهری در استان اصلاح طلب بوشهر قلمداد می شود حتا اگر سه کرسی نمایندگی استان در مجلس از آن اصلاح طلبان شود.

اصولگرایان تصور می کنند شکست پورفاطمی آغازی ست بر شکست های بعدی اصلاح طلبان به ویژه در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا. به همین دلیل است که آنها در تلاش اند تا با اجماع و اعزام یکی از کاندیداهای برجسته خود به مصاف پورفاطمی فضای زیست تازه ای را برای اصولگرایان بوشهری بیافرینند.

*عضو حزب کارگزاران سازندگی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن