بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 29301
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 9 تیر 95 5:39 ب.ظ

طرح تغییرالگوی کشت نخیلات دشتستان بوشهربه ستاد اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری ارسال شد

مدیرجهاد کشاورزی دشتستان استان بوشهر گفت: اجرای طرح جایگزینی خرمای ‘مجول’ به جای کبکاب در قالب اقتصاد مقاومتی پس از تایید در استان به ستاد اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری ارسال شده است.

به گزارش ثلاث حمیدرضا جهانبخش روزچهارشنبه درگفت وگو با ایرنا، افزود: این طرح پیشنهادی دراجرای سیاست رعایت الگوی کشت جهاد کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.
وی اضافه کرد: موضوع طرح تغییر گونه خرما و میانه کاری مرکبات برای اقتصادی کردن باغها در یک دوره پنج ساله است که با اجرای آن برای ۱۰هزار نفر اشتغال جدید ایجاد می شود.
جهانبخش گفت: از دیگر فواید این طرح، مقرون به صرفه بودن خرمای مجول که بیشتر بصورت خشک است از لحاظ کیفیت و قیمت نسبت به خرمای کبکاب است.
مدیرجهاد کشاورزی دشتستان گفت: خرمای مجول از خرماهای درجه یک دنیا محسوب می شود، اندازه این نوع خرما دو برابر کبکاب است و با قیمتی حدود ۴۰۰هزار ریال هر کیلوگرم آن در بازارهای کشور بفروش می رسد.
وی اضافه کرد: در دشتستان حدود ۵۰۰اصله نخل مجول وجود دارد که حدود ۵۰درصد آن بارور هستند و در طرح کشت و جایگزینی دو میلیون اصله از این گونه در سطح ۲۶هزار هکتار اراضی کشاوزی شهرستان دشتستان دردستور کاراست.
جهانبخش ادامه داد: درصورت تامین اعتبار و نهایی شدن، این طرح در سالجاری با مشارکت ۵۰درصدی کشاورزان و دولت اجرا می شود.
وی قیمت هر نهال این گونه نخل را یک میلیون و ۲۰۰هزار ریال عنوان کرد و افزود: ۵۰درصد بهای خرید نهال بصورت یارانه پرداخت می شود.
درشهرستان دشتستان هم اکنون با بیش از چهارمیلیون اصله نخل سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن خرما که بیشتر از گونه کبکاب است، تولید می شود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن