بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 1334
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 1 تیر 93 8:53 ب.ظ

قانون یک سویه اشتغال در عسلویه / بوشهر؛ استانی که همه بومی آن هستند

مهدی حق شناس از زمانی که دولت نهم مصوب کرد ۵۰ درصد ظرفیت اشتغال طرح های پارس جنوبی را به بوشهری ها تخصیص دهد، تا به امروز این تصمیم قانونی دستخوش تغییرات عمده ای شده است. اواخر سال ۹۱ بود که با انتشار برخی مستندات و پیگیری های صورت گرفته توسط نمایندگان استان های فارس […]

  • مهدی حق شناس

از زمانی که دولت نهم مصوب کرد ۵۰ درصد ظرفیت اشتغال طرح های پارس جنوبی را به بوشهری ها تخصیص دهد، تا به امروز این تصمیم قانونی دستخوش تغییرات عمده ای شده است.

اواخر سال ۹۱ بود که با انتشار برخی مستندات و پیگیری های صورت گرفته توسط نمایندگان استان های فارس و هرمزگان (خصوصا نماینده مهر و لامرد)، وزارت نفت دستور داد تا در تمامی استخدامی های رسمی و قراردادی پارس جنوبی، تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری استانهای هرمزگان و فارس، داوطلبان این ۲ استان نیز بومی استان بوشهر محسوب شوند و همه این اتفاقات در حالی رخ داد که استان بوشهر ۳ نماینده در کمیسیون انرژی مجلس داشت که دستاوردی موثر از اعتراض آنها به این تصمیم در دست نیست.

صرف نظر از اینکه استان بوشهر چه اندازه در استفاده از ظرفیت تخصیص داده شده برای اشتغال بهره مند شده است، یک سوال جدی مطرح می شود که چرا داوطلبان استان بوشهر در استخدامی های استان فارس و هرمزگان بومی محسوب نمی گردند این ارتباط یک سویه است؟

گروهی که معتقدند بوشهری ها از سر تعصب با موضوعاتی از این دست برخورد می کنند، بد نیست به این مستندات هم توجه کنند.

اگرچه دهها آگهی استخدام در چند سال اخیرا را می توان ردیف نمود تا معادله و ارتباط یک سویه مذکور را برای بوشهری ها مشاهده کرد، ولی بد نیست به آخرین آگهی استخدامی شرکت های پتروشیمی شیراز، ماهشهر و پردیس عسلویه اشاره نمود.

 

 

 

در آگهی استخدامی پتروشیمی شیراز مربوط به اردیبهشت ۹۳ آمده:


شرکت سهامی پتروشیمی شیراز به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در مقاطع و رشته های تحصیلی مندرج در جدول ذیل و بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی از بین داوطلبان مرد بومی استان فارس (متولدین و یا دریافت کنندگان مدرک تحصیلی دیپلم از استان فارس) از طریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه فنی وتخصصی، گزینش و طب کار دعوت همکاری می نماید. آخرین مهلت ثبت نام تاریخ ۲۰/۱/۹۳ می باشد.
داشتن حداقل معدل کل در کارشناسی و کاردانی ۱۳می باشد

 

در آگهی استخدامی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان هم آمده:


شرکت پتروشیمی شهید تندگویان واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) – استان خوزستان – به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود در واحدهای بهره برداری طبق مقررات اشتغال نیروی انسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی از بین داوطلبان مرد و بومی استان خوزستان، واجد شرایط در مقطع کارشناسی ارشد ، کارشناسی و کاردانی ( (شرایط بومی بند۴-۴) ، دعوت به همکاری می نماید.

حداقل معدل کل برای داوطلبان مقاطع  کارشناسی و کاردانی ۱۳ می باشد. استخدام درتمام  مقاطع صرفا ازمتقاضیان بومی استان خوزستان خواهد بود.

تبصره ۵ – داوطلب بومی به فردی اطلاق می شود که متولد شهرستان های بندر ماهشهر و بندرامام خمینی (ره) یا یکی از شهرهای استان خوزستان بوده و یا دیپلم خود را در استان خوزستان دریافت کرده باشد.

 

نمونه دیگر، آگهی استخدامی شرکت پتروشیمی پردیس در عسلویه است که در آن آمده:


شرکت پتروشیمی پردیس در نظر دارد جهت تعدای از سمت های بلاتصدی در واحدهای بهره بردای از بین نیروهای استان بوشهر و استانهای همجوار (فارس؛ خوزستان؛ هرمزگان) نیرو جذب نماید. از متقاضیان دعوت می شود تا تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۹۳ از طریق اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه مدارک خود را ارسال نمایند.

داشتن حداقل معدل کل در کارشناسی و کاردانی ۱۴می باشد.

شرایط بومی بودن: ۵۰ درصد از سهمیه استخدامی از میان داوطلبان استان بوشهر خواهد بود که اهالی ساکن در شعاع ۱۵۰ کیلومتری استانهای هرمزگان و فارس در سهمیه استان بوشهر پردازش خواهند شد

 

***


همانطور که مشاهده می شود، تعریف بومی استان بوشهر در استخدامی پتروشمی قابل تامل است.

اگرچه می شد به استخدامی های دیگر پتروشیمی ها به خصوص پتروشیمی زاگرس عسلویه و شرکت نفت هرمزگان و پالایش اصفهان نیز اشاره نمود و یادآور شد: استخدام بومی ها، صرف نظر از این که یک موضوع سیاسی باشد، یک امر منطقی و علمی است که برخی دوست دارند در بوشهر با عینک سیاسی به آن نگاه کنند.

به کرات در پژوهش های منابع انسانی در پارس جنوبی و گلایه های مدیران مشاهده می شود که هزینه های اسکان، ایاب و ذهاب و مشکلات دیگر پرسنل غیر بومی در عسلویه، یکی از چالش های جدی این مدیران بوده و بارها و بارها خود اعتراف نموده اند که چه لزومی داشته برای یک منشی و یا کارمند عادی این همه هزینه و مشکل را به سازمان تحمیل کرد؟ پس چرا با علم به نادرست بودن این گونه استخدام ها، باز هم منافع ملی را فدای دیدگاه استانی و بعضاً شخصی می کنید؟

انتظار است که استاندار نفتی بوشهر و مدیرعامل منطقه ویژه پارس و نمایندگان استان در مجلس برای این موضوع بدیهی چاره ای بیندیشند.

برچسب ها: , , ,

اخبار مرتبط

نظرات

  1. حسین says:

    باروضه خوندن ماوشمامشکل حل نمیشه تا باهشون برخوردنکنیم

  2. ی says:

    منبع مقاله ظاهرا سایت خلیج فارس است چیزی ننوشیتید

  3. همشهری says:

    داره بدتر از این سرمون در میاد شنیدید تا مسولین ما حرفی نمی زنند بابد این چیزا سرمون بیاد چرا کشور ۵قسمتش کردن نه فارس نه هرمزگان استان های دیگه هم دارن میشن بومی منطقه بعد شما هی بگید این حق ماست همین طور دست رو دست بذارید ببینم کی میاد حق بهتون بده

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن