بروز شده در : جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 11:21 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 47847
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 31 اردیبهشت 97 4:33 ب.ظ

کارشناس تغذیه بیمارستان کنگان توضیح می دهد

مهمترین دانستنیها در مورد کبد چرب

ثلاث- کارشناس تغذیه بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: کبد چرب درمان دارویى ندارد؛ این بیمارى با تغذیه نادرست ایجاد مى شود و تنها با اصلاح آن بهبود مى یابد.

 

ناهید کنگانی در این خصوص به روابط عمومی بیمارستان کنگان گفت: با توجه به گسترش بیماری های غیرواگیر در جامعه  و با بررسی های انجام شده، بخش قابل توجهی از مراجعین( در بیمارستان کنگان و مطب) جهت دریافت برنامه غذایی، بعد از گرفتن تاریخچه دقیق بیماری و عادات غذایی، متوجه بیماری کبد چرب در این افراد می شویم. در زیر به نکاتی درباره کبد چرب اشاره شده است.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از مراجعین به ما در خصوص بحث تغذیه، مبتلا به کبد چرب هستند که ریشه در کم تحرکی و شیوه و نوع تغذیه دارد.

کارشناس تغذیه بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان عنوان کرد: کبد چرب قبل از اینکه خود بیمارى خطرناکى باشد، خبر از احتمال بروز دیابت و گرفتگى عروق قلب و مغز در آینده نه چندان دور براى فرد مبتلا دارد.

کنگانی ادامه داد: هر آنکه دورِ شکم بالاى ٩۵ سانتى متر دارد، احتمالا دچار درجاتى از کبد چرب است و هر چه دور شکم، بیشتر و فرد کم تحرک تر باشد، بر شدت آن افزوده مى شود.

وی یادآور شد:  کبد چرب برخلاف نام آن، صرفا مربوط به خوردن غذاى چرب نیست. جالب اینکه بجز روغن غذا، همه­ی غذاى خورده شده از روده ابتدا وارد کبد مى شود و کبد ماموریت دارد اضافه میوه، غله، انواع گوشت و چاشنى هاى خورده شده در یک وعده را به چربى (ترى گلیسرید) تبدیل کند تا مبادا مقدار پروتئین ها و قند خون بالا برود.

کارشناس تغذیه بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان اظهار داشت: در بیمارى کبد چرب، اولا غلظت ترى گلیسرید خون بدلیل افزایش تولید آن در کبد بالا مى رود، ثانیا در افرادى که عادت به یکجا خورى دارند، کبد چرب محتمل تر است (کسانى که دیر هنگام و با گرسنگى سر غذا حاضر مى شوند و اهل میان وعده و لقمه نان بین روز نیستند) و ثالثا در این بیمارى، حذف یا کم کردن روغن در طبخ غذا نه تنها موجب شفا نمى شود بلکه سبب تشدید کبد چرب نیز مى گردد.

کنگانی اضافه کرد: کبد چرب درمان دارویى ندارد. این بیمارى با تغذیه نادرست ایجاد مى شود و تنها با اصلاح آن بهبود مى یابد.

وی تاکید کرد: ورزش منظم و پایدار همراه با تغذیه مناسب به تصحیح کبد چرب کمک مى کند؛ لیکن گرسنگى حاصل از ورزش اگر در وعده اصلى تجلى کند، موجب تشدید آن خواهد شد.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن