بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 47898
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 4 خرداد 97 11:59 ب.ظ

سرپرست شبکه بهداشت و درمان عسلویه در گفتگو با ثلاث مطرح کرد

عادات غذایی صحیح و غلط در هنگام افطار و سحر

ثلاث- سرپرست شبکه بهداشت عسلویه: ماه رمضان فرصتی مناسب جهت پاکسازی بدن و کمک به کبد برای سم زدایی است و مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات)ضروری است.

 

مهندس جاسم زارعی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی مناسب جهت پاکسازی بدن و کمک به کبد برای سم زدایی است و مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات)ضروری است.

وی افزود: با رعایــت تـنوع و تعادل در برنامه غذایی، نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود اما زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و شیرین ضربه بزرگی به سلامتی وارد می کند.

 

وعده غذایی در سحر:

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه اظهار داشت: با توجه به طولانی بودن روز، بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزیجات (مختلف) مصــرف شود. سبزی ها با دارا بودن فیبر و آب از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

 

وعده غذایی در افطار:

زارعی گفت: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه و سبزی، نان و غلات (برای افزایش قند خون)توصیه می شود. علاوه بر آن مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. 

وی عنوان کرد: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بــدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و حتی سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه دار می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه ادامه داد: علاوه بر آن، استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند( و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود) بسیار مناسب است.

 

بین افطار و سحر چه بخوریم؟

زارعی اظهار داشت: با توجه به ساعت صرف افطار تا وعده سحری، می توان در فاصله افطار تا سحر، یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد کــه البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد. با توجه به کوتاه بودن فاصله ی زمانی بین افطار تا سحر بهتر است شام ۴۵ دقیقه بعد از افطار مصرف شود.

وی اضافه کرد: انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

چند عادات غذایی غلط و رایج در هنگام افطار و سحر:

زارعی ادامه داد: مصرف آب سرد در شروع افطار یکی از عادات غذایی غلط روزه داران است که به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند؛ توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند. پس از آن می توان از خرما یا کشمش استفاده شود زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند. 

وی عنوان کرد: در وعده های سحر و افطار از پرخوری اجتناب کنید و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی(ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

 سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه ابراز داشت: مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطارسبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. نوشیدن زیاد چای به خصوص از نوع پر رنگ، باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن آب می شود. 

زارعی اظهار داشت: مصرف تنقلات زیاد بین افطار و سحر به دلیل دیر هضم بودن ان، سبب می شود که هنگام سحر به دلیل پُری معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

وی گفت: روزه داری می تواند مشکلات سلامتی مثل چربی خون بالا، چاقی و اختلالات گوارشی را بهبود بخشد اما چنانچه مبتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماریهای قلبی عروقی نارسایی های کلیه و نوسانات فشار خون هستید به طور حتم با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت صلاحدید او روزه بگیرید.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن