بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48460
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 10 تیر 97 1:17 ق.ظ

توصیه هایی برای بیماران دارای سنگ کلیه اگزالاتی/ شیوه صحیح استفاده از مکمل‌های کلسیم و آهن

ثلاث-کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: امکان دارد در بیماران مبتلا به سنگ‌های کلیوی اگزالاتی، افزایش دفع ادراری کلسیم، اسید اوریک و اگزالات، کاهش سیترات در ادرار و همچنین تغییرات متابولیک و بیو شیمیایی، وجود داشته باشد.

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دکتر «فاطمه فاقعی» با اشاره به اینکه بر خلاف تصور عموم، نباید دریافت کلسیم از راه مواد غذایی در افراد مبتلا به سنگ‌های کلسیمی کاهش داده شود، توضیح داد: کلسیم موجود در رژیم غذایی با اگزالات موجود آمیخته شده و در نتیجه مانع دو موضوع جذب اگزالات و افزایش دفع ادراری آن می‌شود.

او با توصیه به حفظ میزان دریافت کلسیم روزانه در رژیم غذایی افراد بالغ به میزان حدود هزار تا هزار و دویست میلی‌گرم، تاکید کرد: این افراد لازم است با افزایش نوشیدن مایعات، به طوری‌که حجم ادرار آنها به دست‌کم دو لیتر در شبانه‌روز برسد و همچنین افزایش دریافت پتاسیم، کاهش دریافت پروتئین حیوانی و کاهش دریافت سدیم را در رژیم غذایی خود رعایت کنند.

دکتر «فاقعی» در رابطه با مصرف مکمل کلسیم، ادامه داد: مکمل های کلسیمی در بازار دارویی، به شکل «کلسیم سیترات»، «کربنات کلسیم»، «گلوکونات» و «لاکتات» موجود است که «کلسیم سیترات»، مقدار کلسیم کمتری دارد و برای جذب، نیاز به محیط اسیدی ندارد و در هر موقع از روز، حتی با معده خالی می توان آن را مصرف کرد.

این کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با توضیح در مورد «کربنات کلسیم» نیز گفت: بیشتر مکمل ها از این نوع هستند و برای جذب بهتر، نیاز به محیط اسیدی دارند؛ بهتر است بعد از هر وعده غذایی مصرف شوند اما برای بیمارانی که نارسایی کلیه دارند، کلسیم کربنات به دلیل جذب آلومینیوم از دستگاه گوارش، توصیه نمی‌شود.

این دکتر داروساز به برای دریافت مکمل‌های دارویی دارای کلسیم، توصیه کرد: این مکمل ها را باید با توجه به جدولی که در جلد مکمل نوشته شده و میزان کلسیم موجود در هر قرص را با توجه به سن و دستور پزشک یا دکتر داروساز خود، مصرف کنیم.

دکتر فاقعی به افرادی که علاوه بر نیاز به مصرف مکمل کلسیم، به مکمل آهن نیز دارند، هشدار داد: بین مصرف این دو مکمل چند ساعت فاصله زمانی باید رعایت شود و از مصرف همزمان این دو مکمل با یکدیگر و یا مصرف هر کدام با شیر، لبنیات، چای و قهوه خودداری کنیم.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن