بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48509
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 13 تیر 97 2:38 ب.ظ

گرمازدگی و راه‌های مقابله با آن

ثلاث- از بین رفتن تعادل دمایی بین حرارت ناشی از سوخت‌وساز بدن و گرمای دریافتی از محیط با گرمای دفع شده از بدن باعث وقوع گرمازدگی می‌شود.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: سوخت‌وساز طبیعی بدن و تبادل حرارتی با محیط دو فاکتور اصلی تأثیرگذار در تغییر دمای بدن انسان می‌باشد، اگر میزان حرارت تولیدشده توسط سوخت‌وساز بدن و گرمای دریافت شده از محیط بیش از توانایی بدن برای دفع آن باشد این تعادل دمایی از بین رفته و تنش‌های حرارتی در انسان به وجود می‌آید که در اصطلاح به نام گرمازدگی در بین مردم شناخته می‌شود.
مهندس مجید یزدانی افزود: عوارض ناشی از گرمابه دو گروه عوارض خفیف مثل سوختگی پوست و جوش‌های گرمایی و عوارض شدید مثل کرامپ عضلانی، گرمازدگی، خستگی گرمایی و سنکوپ گرمایی تقسیم می‌شود.
وی ادامه داد: نکته‌ای که حایز اهمیت است، اینکه درجه حرارت محیط تنها فاکتور تأثیرگذار در احساس گرما برای فرد نمی‌باشد، بلکه رطوبت هوا نیز می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد حالت گرمازدگی یا هیپوترمی داشته باشد به‌طوری‌که حتی در درجه حرارت‌های معمول (پایین‌تر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد) نیز رطوبت هوا می‌تواند شرایط را برای آسیب‌های ناشی از گرما مهیا نماید.
کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تصریح کرد: از عوارض گرمازدگی می‌توان به درد،‌ گرفتگی عضلانی و خستگی اشاره کرد که این عوارض به علت از دست دادن آب و نمک بدن به وجود می‌آید.
مهندس یزدانی اظهار داشت: حمله گرمایی از دیگر عوارضی است که بر اثر از دست دادن مکانیسم تنظیم گرمایی بدن خودش را نشان می‌دهد و شخص بیمار حتی ممکن است دچار خواب‌آلودگی و اغما شود.
این کارشناس گفت: از جمله عوامل تأثیرگذار در شدت بروز تنش‌های حرارتی می‌توان به سن اشاره نمود به‌طوری‌که وقتی سن فرد از ۴۰ سال بالاتر رود، تطابق وی با گرما کم شده و بالای ۶۰ سال تطابق پیدا نمی‌کند.
وی افزود: از نظر جنسیتی مردان به دلیل تعریق بیشتر و از دست دادن آب و املاح بدن در معرض خطر بالاتری هستند.
کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: از جمله عوامل مؤثر دیگر وزن می‌باشد، هرچقدر بافت چربی بدن بیشتر باشد، بیشتر از دفع حرارت بدن جلوگیری می‌کند.
وی عنوان داشت: پزشکان توصیه می‌کنند که مردم در هوای گرم تابستان از مایعات و آب‌میوه زیاد استفاده و از مصرف قهوه، چای و انواع کولاها خودداری کنند، زیرا این مواد باعث از بین رفتن بیشتر آب بدن می‌شوند، همچنین استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در تابستان به‌جای غذاهای پرچرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا بسیار ضروری می‌باشد.
مهندس یزدانی تأکید کرد: جهت پیشگیری از گرمازدگی برای افراد شاغل بهره‌گیری از چرخه کار- استراحت مفید می‌باشد که با توجه به میزان انرژی مصرفی افراد و نوع کار و خصوصیات شرایط جوی محل، درصد زمان کار و درصد زمان استراحت افراد در طول شیفت کاری تعیین می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: همچنین استفاده از محلول آب با نمک خوراکی به میزان یک‌دهم درصد جهت جبران املاح ازدست‌رفته بدن مطلوب است.
کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: لازم به توضیح است با عنایت به اینکه استان بوشهر به دلیل بالا بودن رطوبت هوا راهی برای خنک نمودن هوای محیط به‌جز استفاده از کولرهای گازی وجود ندارد باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که با خرید کولرهای گازی سازگار با آب‌وهوای این منطقه و همچنین داشتن برچسب انرژی با رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی ضمن کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده به اقتصاد خانواده، امکان بهره‌مندی همه شهروندان در زمان پیک مصرف انرژی برق از این زیرساخت فراهم شود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن