بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49164
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 مرداد 97 7:13 ب.ظ

مهم ترین توصیه ها برای پیشگیری از سوختگی در کودکان

ثلاث- کودکان کنجکاو به دنبال لمس کردن اشیا یا قرار دادن آنها در دهان خود هستند، اما گاهی این کنجکاوی نسبت به گرما و منبع آن ممکن است سوختگی های شدید را به همراه آورد.

به گزارش ثلاث، مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز، گفت: تاول هایی که به علت برخورد با اجسام داغ یا ریختن مایع های داغ روی بدن کودک ایجاد می شود، یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که به علت یک لحظه غفلت در کودکان رخ می دهد.

دکتر «محمدحسین ورهرام» با بیان اینکه مواد مایع داغ یکی از علت های شایع سوختگی در کودکان است، افزود: سایر مواردی که در آن کودکان در اثر تماس دچار سوختگی می شوند، می تواند تماس با شعله یا اجسام داغ، مواد شیمیایی مانند پاک کننده ها، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و حتی سوختگی های الکتریکی به خاطر فرو بردن انگشت ها یا اشیاء فلزی در پریز برق یا حتی جویدن سیم برق باشد.

او علت بسیاری از موارد سوختگی با آتش در کودکان را استفاده از کبریت و فندک عنوان کرد و ادامه داد: این وسایل و سایر لوازم مشابه را باید دور از دسترس کودکان نگهداری کرد و در نخستین زمان که کودک قابل آموزش است، به او خطرناک بودن کبریت و فندک را آموزش داد.

مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع)، به خانواده ها توصیه کرد: هنگام آشپزی از شعله های انتهایی گاز نزدیک به دیوار که دسترسی کودکان به آنها مشکل تر است، استفاده شود و موقع پخت و پز، دستگیره ظرف به طرف دیوار یا مرکز گاز باشد تا کودک نتواند به آن دست بزند.

دیگر توصیه دکتر «ورهرام» قرار دادن ظروف محتوی آب جوش، روغن و سایر مواد داغ در بالای سطح زمین، در محل امن، مستحکم و غیر لغزنده، دور از دسترس کودکان بود.

راهکارهایی برای پیشگیری از سوختگی در هنگام حمام کودک

او تاکید کرد: برای پیشگیری از هر نوع صدمه، اجازه ندهیم کودک در آشپزخانه بازی کند، از رومیزی یا زیربشقابی های بزرگ استفاده نکنیم چرا که کودک می تواند به راحتی آن را بکشد؛ ترموستات آبگرمکن روی ۴۹ درجه یا آن را روی درجه متوسط تنظیم کنید، دمای آب حمام کودک را باید با دست چک کرد و همیشه ابتدای حمام کردن کودک، نخست آب سرد را باز کنیم و انتهای حمام کردن نیز نخست آب گرم را ببندیم.

مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) از خانواده ها خواست تا تمام موارد قابل اشتعال و سمی را از دسترس کودک دور نگه داشته و هنگام پخت و پز و نوشیدن یا خوردن چیزهای داغ، کودک را بغل نکنند.

پرهیز از گرم کردن بطری های شیر کودک در مایکروفر، قرار دادن حفاظ در مقابل شومینه یا اجاق، رادیاتور و یا سایر منابع گرمایی، قرار دادن سرپوش برای تمام پریزهای برق و اطمینان از سالم بودن سیم های برق، دیگر توصیه های این مدیر بیمارستانی برای پیشگیری از بروز سوختگی در کودکان بود.

دکتر «ورهرام» سوختگی ناشی از نور خورشید را دیگر مورد شایع در کودکان خواند و از خانواده ها خواست تا از کرم های ضد آفتاب برای کودکان استفاده کنند.

او یادآور شد: ترکیبات فلزی موجود در اسباب بازی ها، صندلی ماشین و کالسکه، اگر در معرض آفتاب قرار گیرند، به شدت گرم شده و سبب آسیب به کودکان می شود، بنابراین نباید آنها را در معرض تماس با نور خورشید قرار داد. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن