بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49167
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 مرداد 97 7:17 ب.ظ

افسردگی را بهتر بشناسیم/ راه های کمک به افراد افسرده چیست؟

به گزارش ثلاث، «فریبا رضائی» افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا از اختلالات روانپزشکی رنج می برند و یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می شود؛ شیوع این اختلالات در ایران طبق پیمایش ملی در سال ۹۰، ۲۴ درصد بوده […]

به گزارش ثلاث، «فریبا رضائی» افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا از اختلالات روانپزشکی رنج می برند و یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می شود؛ شیوع این اختلالات در ایران طبق پیمایش ملی در سال ۹۰، ۲۴ درصد بوده است.

او یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی را اختلال افسردگی معرفی کرد که اغلب با نشانه های آن آشنا نیستیم و بیشتر بیماران افسرده این بیماری را به عنوان بخشی از خصوصیت شخصی تلقی می کنند و اقدام به درمان برای این بیماری نمی کنند.

این کارشناس ارشد سلامت روان احساس غمگینی مداوم را زا نشانه های افسردگی برشمرد و ادامه داد: اگر بی علاقگی به انجام اموری که فرد پیش از این به راحتی انجام می داده است، بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه او اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می شود.

«رضایی» در مورد افسردگی کودکان در جامعه هشدار داد و با اعلام ابتلای دو تا چهار درصد کودکان به این اختلال که بیشتر آنان نیازمند مراقبت و درمانند، گفت: نشانه های افسردگی در کودکان ممکن است با پرخاشگری، خشم و نافرمانی همراه باشد.

معاون گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بی توجهی به رشد اجتماعی کودکان را موجب بروز معضلات جدی در آینده عنوان کرد که می تواند در جامعه آسیب زا باشد.

افسردگی در افراد کهنسال دیگر موردی بود که این کارشناس ارشد بهداشت روان به آن اشاره کرد و با بیان افزایش آمار جمعیت افراد سالمند در کشور، ضرورت توجه به بروز اختلال افسردگی در این گروه از جامعه را مورد تاکید قرار داد.

او از درمان افسردگی، حتی در در شدیدترین حالت ها خبر داد و یادآور شد: اما به هر میزان که بیمار برای درمان سریع تر مراجعه کند، احتمال ایجاد عوارض و پیشگیری از بروز مجدد بیماری کاهش می یابد.

«رضایی» درباره نحوه کمک به افراد افسرده، گفت: با حمایت عاطفی از فرد افسرده، درک وضعیت او، صبوری و تشویق به او کمک کنیم، هرگز احساسات او را دست کم نگیریم اما واقعیت ها را به او نشان دهیم و به او امید بدهیم، از فرد افسرده دعوت کنیم تا زمانی را با ما بگذراند و به او یادآوری کنیم که با ادامه درمان و گذشت زمان، علائم افسردگی کاهش می یابد.

این کارشناس ارشد سلامت روان افزود: افراد افسرده می توانند به درمان خود کمک کنند، کمک کردن به خود به عنوان یک فرد افسرده کاری بسیار دشوار است، اما اگر احساس افسردگی داریم، باید بدانیم که با شروع اقدامات درمانی، افکار منفی کاهش می یابد و کمتر احساس خستگی، ناتوانی و نا امیدی داریم.

معاون گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: روانشناسان همه روزه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت استان برای ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به صورت رایگان ارائه خدمت می کنند و شهروندان می توانند در سراسر استان با مراجعه به این مراکز، خدمات روانشناختی را دریافت کنند./ دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن