بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50500
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 18 مهر 97 6:43 ب.ظ

آلودگی صنایع و کمرنگ شدن زنگ ورزش در مدارس عسلویه

ثلاث – ورزش کردن در مدارس یکی از کانال های ایجاد تحرک، نشاط و شادابی است. اما شرایط در عسلویه به گونه ای رقم خورده است که علاقه مندی به زنگ ورزش در مدارس کمرنگ تر از سایر مناطق شده است!

ورزش کردن در مدارس یکی از کانال های ایجاد تحرک، نشاط و شادابی است. اما شرایط در عسلویه به گونه ای رقم خورده است که علاقه مندی به زنگ ورزش در مدارس کمرنگ تر از سایر مناطق شده است!

طبق گفته کارشناسان؛ ورزش کردن و آمادگی جسمانی دانش آموزان یک امر بنیانی و اساسی است که سلامت و قدرت افراد و اجتماع را تضمین می کند. فعالیت های منظم ورزشی علاوه بر فواید جسمانی، فواید روانشناختی بسیاری برای دانش آموزان دارد. کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، فراهم آوردن سپری برای مقابله با استرس، بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری  از جمله فواید ورزش است.کارشناسان اعتقاد دارند؛ دانش آموزی که قدرت و کارآیی لازم بدنی را دارد قادر است وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد. و توانایی لازم برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی بدست آورد. اما شرایط در عسلویه به گونه ای رقم خورده است که دانش آموزان تمایل چندانی برای انجام فعالیت های ورزشی ندارند.  

مسئله آلودگی هوا یکی از حادترین مسائل ناشی از توسعه صنعتی در عسلویه است. آلودگی ناشی از صنایع گاز و پتروشیمی  مهم ترین عامل در کمرنگ شدن زنگ ورزش و عدم تمایل دانش آموزان عسلویه بویژه دختران برای ورزش کردن به شمار می رود. چرا که قرار گرفتن در فضای باز و در معرض مستقیم آلودگی هوا، تأثیرات بالقوه ای بر سلامت دانش آموزان گذاشته است.

بررسی انجام شده بر روی دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی شهر عسلویه شیوع بالای بیماری های اگزمای حساسیتی، حساسیت بینی و آسم را نشان می دهد. در مطالعات صورت گرفته، شیوع آسم در دانش آموزان عسلویه ۱۰/۸۹ درصد گزارش شده که نسبت به شیوع آسم در مناطق مختلف خاورمیانه ۵/۰۸ درصد و شهر بوشهر بالاتر بوده است. در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺷﻬﺮ در ﺳﺎلﻫﺎی ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺷﯿﻮع ﮐﻠﯽ آﺳﻢ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ۶/۷ و ۷/۶ درﺻﺪ ﮔﺰارش ﺷﺪه ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﺷﯿﻮع ﺑﺎﻻﺗﺮ آﺳﻢ در ﺷﻬﺮ ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺷﯿﻮع اﮔﺰﻣﺎی ﺣﺴﺎﺳﯿﺘﯽ نیز در ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ ۱۳/۰۷ ﺑﻮده ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﯿﻮع آن در دﻧﯿﺎ ۷/۶ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺷﯿﻮع آﻟﺮژی ﺑﯿﻨﯽ در اﯾﺮان ﺑﯿﻦ ۱/۶ تا ۳۹/۷ ﮔﺰارش ﺷﺪه ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺷﯿﻮع ﮐﻠﯽ ﺑﺎﻻی آﻟﺮژی ﺑﯿﻨﯽ ۱۷/۹۱ را در ﺷﻬﺮ ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ ﻧﺸﺎن می دهد. علاوه بر مطالعات فوق، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ی دیگری در ﺷﻬﺮ ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ اﻧﺠﺎم ﺷده ﮐﻪ ﺳﻄﺢ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻓﻠﺰات ﺳﻨﮕﯿﻦ آرﺳﻨﯿﮏ، واﻧﺎدﯾﻮم، ﻣﻨﮕﻨﺰ و ﻧﯿﮑﻞ را در ﻧﻤﻮﻧﻪ ادرار داﻧﺶآﻣﻮزان اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﻋﺴﻠﻮﯾﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺷﻬﺮ ﺳﻌﺪآﺑﺎد (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮐﻨﺘﺮل) ﻧﺸﺎن داده است.

با توجه به آمار منتشر شده؛ حذف فعالیت های ورزشی مدارس عسلویه در فضای باز ضروری به نظر می رسد. همچنانکه در شهرهای بزرگ با افزایش میزان آلودگی هوا، برنامه های ورزشی و فعالیت های بدنی دانش آموزان در فضای باز ممنوع اعلام می شود. از اینرو لازم است آموزش و پرورش و مسئولین مدارس ضمن ممانعت از ورزش کردن در فضای باز، به دنبال ورزش های جایگزین و اماکن سرپوشیده باشند. استفاده از اماکن ورزشی سرپوشیده تا حدودی می تواند دانش آموزان را از معرض مستقیم آلودگی ها دور نگه دارد (اگر چه تأثیرات آلودگی منحصر به دانش آموزان نیست و سلامت همه ی مردم عسلویه را تحت الشعاع قرار داده است و باید به شکل اساسی حل گردد).

در کنار این اقدام؛ پیشگیری و تغذیه راهکار دیگری است که باید به آن توجه گردد و  نسبت به آگاه سازی خانواده ها اقدام شود. طبق گفته مشاوران تغذیه؛ مصرف غذاهای سرشار از کلسیم، آهن و فسفر می تواند میزان جذب آلاینده ها را در بدن کاهش دهد که مصرف شیر و مرکبات از جمله مواد مؤثر هستند. مصرف ویتامین C نیز موجب افزایش ایمنی بدن می شود که می توان آن را از میوه جات و سبزیجات دریافت کرد و با توزیع روزانه شیر بعنوان منبع کلسیم بین دانش آموزان میزان جذب آلاینده ها را کاهش داد.

منبع : روزنامه پیام عسلویه / شماره ۱۰۳۰ / ۱۸ مهرماه ۹۷

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن