بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50572
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 22 مهر 97 6:18 ب.ظ

تغییرات روانی رفتاری شایع در دوران بلوغ کدامند؟

ثلاث- کنجکاوی و احساس آگاهی نسبت به وضعیت جسمانی، جنسیت، هویت و عقیده، از تغییرات روانی رفتاری شایع در دوران بلوغ است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز در کارگاه ارتباط با نوجوانان که در فراشبند برگزار شد، گفت:سلامت روان مانند سلامت جسمی، تنها به معنای نبودن مشکلات یا بیماری نیست، بلکه سلامت روانی حالات عاطفی و شرایط ذهنی، یعنی احساسات و افکار شما را در بر می گیرد؛ سلامت عاطفی به طور معمول به احساسات و زیر و بم های روحیه افراد اشاره می کند؛ ما ممکن است احساس کنیم که غمگین، شاد، نگران، هیجان زده ، شکست خورده یا در اوج کامیابی هستیم.

«ندا خورشیدیان» با اشاره به اینکه برای تشخیص سلامت روان نیز مانند تشخیص سلامت جسم، معیارهایی وجود دارد، افزود: توانایی انجام وظیفه و اجرای مسوولیت های شخصی، توانایی برقراری رابطه با دیگران، برداشت های واقع بینانه از انگیزه های دیگران، تفکر منطقی و خردمندانه، تلاش در راستای سلامتی، انعطاف پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون، معنی دادن به زندگی، درک این نکته که خود فرد مرکز جهان نیست، عشق و محبت نسبت به دیگران، داشتن توانایی کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با آنان به دور از خودخواهی، داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با دیگران و حس تسلط بر ذهن و جسم، از معیارهای تشخیص سلامت روان است.

او اضافه کرد: در دوران نوجوانی، سطح تفکر بسیار گسترده شده و رشد ذهنی و منطقی به تدریج به حد کمال می رسد؛ اعتماد به نفس و ارزش های اخلاقی رشد می کند و فرد با اطرافیان و جامعه، سازگاری بیشتری می یابد اما هنوز تجربه کافی ندارد.

این کارشناس بهداشت روان، ادامه داد: خشم، ترس، حسادت و عشق به ویژه در ارتباط با جنس مخالف، از هیجانات و حالات عاطفی است که در این دوران بیشتر گریبانگیر نوجوانان می شود.

خورشیدیان، تمایل به روابط اجتماعی با دیگران و تعلق داشتن به گروه و پذیرش از سوی آنان، در دوران نوجوانی را بسیار مهم خواند و افزود: در این دوران، گاهی ممکن است نوجوانان دچار اختلالات و مشکلات خلقی مانند افسردگی، تمایل به انزوا و بی حوصلگی شوند که با یک سری اقدامات موثر و راه های منطقی می توانیم آنها را کنترل کنیم.

او کم بودن تجربه، حساسیت بالا و میزان مسوولیت پذیری و تربیت دوران کودکی را از عواملی دانست که سبب ایجاد مشکلات برای نوجوانان و جوانان می شود و بیان کرد: تا زمانی که افراد به شناخت کاملی از نیازهای روحی و روانی و راه های برآورده کردن آن نرسند، ممکن است در برخورد با مسایل، با مشکلاتی روبرو شوند.

خورشیدیان، تلاش در برقرار کردن و استمرار روابط دوستانه با نوجوان از سوی والدین و مربیان، در اختیار قرار دادن منابع افزایش اطلاعات درباره نوجوانی، هویت و استقلال مانند کتاب های مناسب، فیلم خوب، راهنمایی نوجوانان به کانون های فرهنگی و مساجد، همنشینی با افراد مطلع، عدم مقابله خشن با تغییرات گذرای عاطفی نوجوان، تشکیل گروه های سالم مانند گروه های علمی، ورزشی، هنری، اعتقادی، شناخت و کشف نشانه های هشداردهنده و ارجاع نوجوان به مراکز تخصصی، تلاش برای بازگرداندن نوجوان به محیط تحصیلی، شغلی و اجتماعی، تقویت و رشد توانایی های او، اصلاح روابط بین والدین و نوجوان و در صورت لزوم خانواده درمانی را از اقدامات موردنیاز و مهم در پیشگیری از بروز مشکل برای نوجوانان برشمرد.

تغییرات مغزی، عوامل ارثی، تجربه دوران کودکی، نزاع در خانواده و عوامل خاص؛ دلایل ایجاد اختلالات روانی رفتاری در نوجوانان و جوانان

این کارشناس بهداشت روان، گفت: تغییرات مغزی، عوامل ارثی، تجربه دوران کودکی، نزاع در فضای خانوادگی و عوامل ویژه مانند فقر، بیکاری، بی عدالتی، نا امنی، ضعف ایمان و چشم و هم چشمی های شدید، از دلایل ایجاد اختلالات روانی رفتاری در نوجوانان و جوانان است.

در این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان با ویژگی های دوران بلوغ، علائم هشداردهنده دوره نوجوانی و جوانی، اختلالات دوران نوجوانی، علائم افسردگی، علائم خطرزا برای افسردگی، مهارت مقابله با افسردگی، اضطراب و علائم آن، شیوه های مقابله با اضطراب و خشم و ارتباط موثر با دانش آموزان آشنا شدند.

این کارگاه در آستانه هفته سلامت روان و با حضور مدیران، معاونان، مشاوران و مربیان بهداشتی مدارس شهرستان فراشبند در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، برگزار شد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن