بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50734
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 4 آبان 97 2:41 ب.ظ

با تکیه بر جایگاه رسانه های استان بوشهر

نقش موثر رسانه های استان در توسعه فرهنگی

ثلاث- امروزه رسانه ها و نشریات محلی همزمان با گسترش شبکه ارتباطات جهانی و شکل گیری جامعه شبکه ای، جایگاه و اهمیت خود را در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته حفظ کرده و بر آن افزوده اند

نشریات محلی از مهم ترین رسانه های نوشتاری به شمار می آیند که به انعکاس رویدادها اخبار و وقایع روزمره در سطح منطقه ای و محلی می پردازند و می توانند با بررسی و تحلیل مسایل محلی و بومی، توجه مخاطبان خود را جلب کنند. امروزه رسانه ها و نشریات محلی همزمان با گسترش شبکه ارتباطات جهانی و شکل گیری جامعه شبکه ای، جایگاه و اهمیت خود را در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته حفظ کرده و بر آن افزوده اند. احساس جهانی شدن، احساس محلی گرایی و تعلقات فرد و وابستگی مکانی و محلی افراد بیانگر اهمیت نقش رسانه ها و نشریه های محلی در شرایط نوین جهانی شدن است. با این اوصاف نشریات محلی قادرند گام های بلندی را در مسیر توسعه جوامع بومی بردارند.

این نشریات در زمینه های متعددی همچون کشاورزی، صنعت، سوادآموزی، بهداشت و مقابله با آلودگی های زیست محیطی، قادر به تولید و نشر علم و دانش و افزایش سطح آگاهی جوامع محلی هستند. در کشورهای در حال توسعه به علت پایین بودن سطح آگاهی تخصصی جامعه رسانه های محلی می توانند نقش فعالی ایفا کنند. این نشریات در صورت دارا بودن امکانات مالی و فنی، نیروی انسانی متخصص و حرفه ای و بهره گیری از اصول علمی روزنامه نگاری می توانند تاثیر مساعد و مثبتی بر توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.

استان بوشهر به دلیل دارا بودن مناطق صنعتی بزرگ، استحصال و پالایش گاز و پتروشیمی، همچنین ظرفیت های گسترده گردشگری صنعتی و طبیعی و دسترسی به سواحل آزاد، زمینه را برای توسعه مطبوعات از لحاظ کمی و کیفی فراهم نموده است. افزایش قابل توجه جمعیت استان به خاطر مهاجرتهای گسترده بیش از پیش نیاز استان را به مطبوعات محلی تخصصی افزایش می دهد؛ نشریاتی که حرفه ای و کارآمد باشند تا بتوانند نیازهای علمی و تخصصی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را تامین کنند. با نگاهی گذرا به وضعیت رسانه ها در استان می توان به این مساله پی برد که هر چند در سال های اخیر رشد کمی این رسانه ها به علت گسترش فضای مجازی بسیار چشمگیر بوده اما ساخت و تولید محتوای آن ها هنوز به حد قابل قبول نرسیده است. پوشش اخبار به صورت کاملا گزارشی که حاصل عدم حضور متخصصین ارتباطات در کادر تحریری نشریات استان است باعث شده تا محتوای ارایه شده، بیشتر کپی از  دو الی سه سایت در استان باشد و مخاطب را با حجم بالایی از مطالب تکراری و صرفا خبری مواجه کند.

مخاطبینی که از طریق کانال های تلگرامی به سایتهای خبری دسترسی دارند به یکباره در معرض حجم وسیعی از مطالبی قرار میگیرند که کاملا شبیه به همدیگر هستند و تولید کننده محتوا هیچگونه تحلیلی روی مطلب انجام نداده است و صرفا خبری است. فقدان نگاه تحلیلگرایانه به مطالب باعث شده تا قشر فرهنگی جامعه با خلا مطالب تحلیلی روبه رو شوند. به عقیده اکثر مخاطبین منتقد، فقدان نویسندگان متخصص صاحبنظر در کادر تحریری نشریات و سایت های خبری، تحلیلی باعث پایین آمدن سطح تاثیر رسانه ها بر فرهنگسازی (که رسالت اصلی رسانه است)  شده است .  رسانه های مطرح استان نیز ضمن قبول این ضعف بزرگ، پشتیبانی اقتصادی و معنوی مسولین را عامل ارتقا سطح کیفی رسانه ها در تمام ابعاد می دانند. امید است با تغییر نگاه مسولین به رسانه ها شاهد توسعه هر چه بیشتر مسائل فرهنگی، علمی و اجتماعی استان در سایه رشد و شکوفایی نشریات و رسانه های استان باشیم .

ثلاث- یادداشت: جمشید افرندید

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن