بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57354
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 29 مهر 98 0:24 ق.ظ

دریا سفره‌ای برای جاشوی سیرافی یا محلی برای قاچاقچیان غیر بومی مواد مخدر

ثاث- از اعتیاد به ‌عنوان یکی ازبزرگ‌ترین معضلات دنیای معاصر نام می‌برند. اعتیاد به مواد مخدر از چنان ابعاد وسیع آسیبی برخوردار است که بی‌اغراق می‌توان از آن به‌عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری نام برد.

 

بندر سیراف دردوره‌ی پیش و پس ازاسلام، یکی ازمناطق ژئوپلیتیک خلیج‌فارس بود و حجم بسیارزیادی از سکه‌های کشف‌شده ازممالک مختلف در شهر تاریخی سیراف، نشانه روابط تجاری بسیارگسترده این شهر با دنیای زمان خودش دارد و این گستره پهناور ارتباطات، در شرقی‌ترین نقطه به چین و در غربی‌ترین نقطه به اسپانیا در اروپا منتهی می‌شود. کشف سکه‌هایی از اسپانیا، عمان، زنگبار چین، هندوستان، امپراطوری بیزانس و کشورهای دیگر، گویای اهمیت سیراف درزمان خودش بوده است؛ به گفته‌ی مورخینو پژوهشگر،سیراف شهری است که در ۱۵۰۰ سال پیش، از بازاری بزرگ برخوردار بوده و نخستین بانک هخامنشیان را درخودجای داده و محلی برای تبدیل و تبادل پول‌های زمان خودش بوده است. ولی متأسفانه باید بگویم که این پیشینه تاریخی علی‌الخصوص در حوزه صید و دریانوردی توسط یک عده  سودجو غیربومی دستخوش تغییراتی شده که اصلاً خوشایند نیست؛ بلای خانمان‌سوز موادمخدر وقاچاق آن، از راه دریا به خشکی. جاشوان بومی، این روزها حال ‌و روزخوبی ندارند؛ مشکلات ورود صنعت به زیستگاه ماهیان از یک ‌طرف­که باعث مهاجرت ماهی‌ها به آب‌های دوردست شده است ومعضل دیگرهمین اتفاقات چندمدت اخیردرباره قاچاق موادمخدرمی­باشد؛ که مشکلات آنان را دو چندان کرده ­است. این موضوع نه ‌تنها دریا را نا امن کرده­است؛ بلکه زمینه ورود مواد مخدر در خانواده‌ها و رواج در بین جوانان بومی هم شده­است. لازم می‌دانم مواردی را جهت جلوگیری از رواج مصرف مواد مخدر یادآور بشوم. ازاعتیاد به ‌عنوان یکی ازبزرگ‌ترین معضلات دنیای معاصرنام می‌برند. اعتیادبه مواد مخدر ازچنان ابعاد وسیع آسیبی برخورداراست که بی‌اغراق می‌توان از آن به‌عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری نام برد. متلاشی شدن شخصیت فردی، نابودی نهادخانواده، افزایش انواع دیگرآسیب‌هاوجرائم اجتماعی،کاهش بازده­ی کاری وشغلی، افزودن بر افراد بیکار و سربار جامعه، اشغال تخت‌های بیمارستانی، کاهش نرخ بهداشت عمومی و ده‌ها عارضه دیگر، همگی وابستگی تام به میزان معتادان یک جامعه دارد.

راه‌حل و پیشگیری‌: راه‌های زیربنایی مبارزه وسیع و گسترده و همه‌ جانبه علیه قاچاق مواد مخدر را می­توان به: از بین بردن فقر،کاهش دادن فاصله‌های طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و ‏توزیع عادلانه ثروت درجامعه، رفع مشکل بیکاری والدین، مهارتورم ، جلوگیری ازتراکم جمعیت در محله‌های فقیرنشین و کم‌ درآمد، از بین بردن بی‌سوادی والدین، ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی نوجوانان درسطح گسترده … اشاره کرد.

 اقدامات در زمینه خانواده‌ها: لزوم وجود مشاوران خانواده، به منظورکمک به خانواده‌ها برای رفع مشکلات فرزندان وآموزش آنان جهت جلوگیری از نزاع‌های خانوادگی و جلوگیری ازپدیده شوم طلاق درخانواده‌ها، ‏آموزش روابط احترام‌آمیز بین والدین و فرزندان، الزامی است. آموزش ارزش‌های معنوی واجتماعی به خانواده‌ها، آموزش به خانواده‌ها جهت رسیدگی به شرایط روحی و اخلاقی فرزندان باتوجه به ویژگی‌های خاص تربیتی هر دوره از رشد روان جسمی فرزندان، آموزش اجتماعی وتربیتی به خانواده‌ها جهت بالابردن سطح فرهنگ خانواده‌ها و ایجادحس مسئولیت والدین در قبال فرزندان، ‏آموزش ایجاد روابط صمیمی درخانواده و مدرسه  تا نوجوانان جهت ارائه مشکلات خود به دوستان ناباب پناه نبرند، ‏ همکاری نزدیک بین خانواده‌ها، مدارس ومراکزمبارزه با انحرافات اجتماعی وسایرمراکزپرورشی وتربیتی، آموزش سجایای نیک اخلاقی به نوجوانان توسط والدین‏، علاقه‌مندسازی نوجوانان به مطالعه توسط والدین ‏، ایجاد اعتماد به‌ نفس در فرزندان توسط والدین و مربیان و معلمان از مجموعه کارهایی است که می­توان برای رفع این مشکل انجام داد. با امید به آن­که تمامی دستگاه‌های اجرائی باکمک هم حامی قشر زحمتکش صیادان بوده ودست این افراد سودجوکه به­دنبال قاچاق مواد مخدر از راه دریا هستند، کوتاه نمایند.

یادداشت: مهدی صابر

اخبار مرتبط

نظرات

  1. هاشمی says:

    احسنتم به این قلم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن