بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 59156
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 25 اسفند 98 8:55 ب.ظ

جناب وزیر، میزبانان پارس جنوبی را فراموش نکنید

ارتقاء سطح خدمات بیمارستان کنگان همچنان در انتظار امضای وزیر نفت

اختصاصی ثلاث- بیمارستان کنگان برای ارائه خدمات گسترده و بیشتر، نیازمند دستور وزیر نفت است. جناب وزیر، لطفا مصوبات و تفاهمنامه روی زمین مانده را امضا کنید.

 

 

 

 اختصاصی ثلاث- مصطفی صفایی: پس از شیوع ویروس مرموز کرونا در سطح کشور و بحرانی کردن شرایط چند استان مانند: تهران، قم، گیلان، مازندران، اصفهان و…. تقریبا همه به این باور رسیدند که این بیماری، شوخی بردار نیست و کوچک ترین کوتاهی می تواند یک خانواده، یک محله، یک شهر و یک استان را عزادار کند.

خوشبختانه تا کنون ویروس کرونا در سطح استان به حد شیوع بالا نرسیده است که خود جای بسی امیدواری برای جلوگیری از این اتفاق دارد. اما این شرایط به گفته مسئولین درمانی استان بوشهر، می تواند فریبنده و آرامش قبل از طوفانی بزرگ باشد.

سازمان منطقه ویژه پارس با مدیریت فردی نیک اندیش و البته با تجربه بنام مهندس سید پیروز موسوی با تصمیمی درست در همین راستا و در گام اول با تهیه و خرید لوازم بهداشتی و تجهیزات پیشگیرانه از قبیل: دستکش، ماسک، تب سنج، گان پزشکی و کیت بیمارستانی، آن را در حوزه پیرامونی نفت توزیع نمود. قطعا این کمک ها ادامه خواهد یافت.

 

مهندس موسوی انسان بسیار با تجربه ای است و میداند که منطقه جنوب استان بوشهر یک منطقه صنعتی با تراکم جمعیت بالا است.

یکی از زیر ساخت های بسیار مهم و حیاتی که به نوعی پدافند غیر عامل نیز محسوب می شود، بیمارستان است. (پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. )

از آنجایی که صنایع مستقر در منطقه و راه ها و جاده های منتهی به آن، به خودی خود و ذاتا می تواند حادثه خیز باشد و از طرفی دیگر کارکنان شاغل در صنعت و خانواده این عزیزان نیاز به یک مرکز درمانی مناسب به لحاظ کمی و کیفی دارند، بیمارستان های منطقه نقش حیاتی و پر رنگی پیدا می کنند.

 

بیمارستان کنگان به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر، یک بیمارستان جنرال و سنترال در جنوب استان، بار مراجعین این منطقه را به دوش می کشد. بیش از ۶۰ درصد از مراجعین به بیمارستان کنگان به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به کارکنان صنعت یا خانواده این عزیزان می باشد. متوسط و میانگین مراجعین بیمارستان کنگان، یک میلیون نفر در طول سال می باشد.

بیمارستان ها، جزء معدود مکان هایی هستند که انسان از زمان تولد تا زمان فوت ممکن است هر لحظه، هر دقیقه، هر ساعت و یا هر روز و هفته به آن نیاز پیدا کند. ممکن است آن نیاز به قدری فوری و حیاتی باشد که امکان و زمان برای انتقال آن فرد به مراکز درمانی دورتر و مجهزتر مانند: بوشهر و شیراز نباشد.

بیمارستان کنگان، بیمارستانی است که سال ها قبل توسط خیرین شهرستان کنگان(صفایی، واحدی، شریفی و وزارت بهداشت) برای یک جمعیت بسیار محدود و کم، احداث شده است.

 امروز به لطف صنایع بزرگ و عظیم نفت، گاز و پتروشمی منطقه که بخش عظیمی از درامد کشور را تولید می کنند، این منطقه رونق زیادی پیدا کرده است به طوری که هم وطنان عزیزمان را از سراسر کشور به این منطقه گسیل داشته است؛ از این رو، طی دو دهه گذشته شاهد انفجار جمعیت در این منطقه بوده ایم.

 

وزارت محترم نفت میداند چنانچه اتفاق و حادثه ای در این منطقه رخ دهد یا بیماری خطرناکی شبیه کرونا در منطقه فراگیر شود، بیمارستان کنگان و سایر بیمارستان های این منطقه باید این بار خطیر را به دوش بکشند. حال سوال اینجاست که ایا ظرفیت درمانی بیمارستان کنگان که بزرگ ترین بیمارستان جنوب استان بوشهر است، در صورت شیوع کرونا یا حوادث صنعت، جوابگو خواهد بود؟  پاسخ این سوال قطعا خیر است. موضوع سلامت و جان مردم و کارکنان صنعت چیزی نیست که آن را در اولویت دوم، سوم یا پایین تر قرار دهیم.

در تمام نقاط کره زمین، قبل از اینکه صنعت، کلنگ خود را بر زمین بزند،  اقدام به احداث بیمارستان یا تجهیز مراکز درمانی آن مناطق می نماید، این یک قانون جهانی است.

»ایمنی بعنوان حفاظت انسان و کارآیی او از صدمات و پیشگیری از صدمه دیدن انسان تعریف می شود تا کارگران بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات صنعت بکار خود ادامه دهند. «
  حوادث و سوانح در محیط های صنعتی همیشه وجود دارد و به نوعی با ذات صنعت عجین شده است و لذا بدون تامین امکانات ایمنی و تجهیزات درمانی، نه تنها قدمی در راه پیشرفت صنعتی برداشته نمی شود بلکه صنعت دچار هرج و مرج و از هم پاشیدگی شده و دیر یا زود به سوی زوال تدریجی سوق پیدا می کند.

بنابراین در مرحله اول خود کارکنان صنعت به یک مرکز درمانی بزرگ و مجهز با کادر درمانی کامل نیاز دارند و در مرحله دوم، مردمان ساکن در مناطق پیرامونی صنعت که بخش اعظم آن را خانواده کارکنان عزیز شاغل در صنعت تشکیل می دهند، نیازمند یک مرکز درمانی مجهز و در خور شان هستند.

از تمامی عزیزان و مسئولینی که این مطلب را می خوانند و به اوضاع منطقه و حادثه خیز بودن منطقه واقفند، استدعا داریم که به هر شکل، درخواست مردم این این دیار را در خصوص تجهیز بیمارستان کنگان به سمع و نظر وزیر محترم و پر تلاش نفت برساند.

درخواست و انتظار مردم منطقه از وزارت محترم نفت این است که مصوبات روی زمین مانده در مورد بیمارستان کنگان را با نگاهی مهربانانه به اجرا برساند.

 مردم این منطقه، میزبانان مهربانی برای صنعت و تبعات آن مثل آلودگی، انفجار جمعیت، گرانی افاسر گسیخته زمین، منزل، اجاره و دیگر املاک، افزایش چند صد هزار نفری مراجعین بیمارستان کنگان در طول سال، افزایش بار ترافیک درون شهر، فشار مضاعف به زیر ساخت های آب- برق- گاز، ترافیک درون ادارات و پرونده هایی که ماه ها باید در صف انتظار ادارات و نهادها بماند، هجوم خرده فرهنگ های مختلف و تحت شعاع قرار دادن فرهنگ بومی منطقه و موارد دیگر، بوده اند و انصاف حکم می کند که وزارت محترم نفت در بحث زیرساخت های مهمی مانند: بیمارستان، آب، ورزش، آموزش و محیط زیست و پروژه های عمرانی و اشتغال جوانان، همت مضاعفی نماید. وزارت نفت در گذشته کمک های نسبی به مناطق پیرامونی پارس جنوبی از جمله بیمارستان کنگان نموده است که از این بزرگواران تشکر می کنیم اما این کمک ها در مقابل نیازمندی های بیمارستان کنگان و مراجعین آن که عمدتا از خانواده نفت و صنعت می باشند، بسیار ناچیز بوده است.

این دو مصوبه و تفاهمنامه نیازمند امضای و اجرای وزیر محترم نفت دارد و ان شاءالله که جناب وزیر در سال ۹۹ این اتفاق موثر راکه قطعا باقیات الصالحاتی برای ایشان و مدیران ارشد نفت است، رقم بزند و یک عمر، دعای خیر مردم محروم این منطقه را پشت سر خود داشته باشد.

نکته ۱:    بند ۸ از مصوبات هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ با شماره:  ۲۹۹۱۱۳/۴۶۲۶۹  مربوط به بیمارستان کنگان به عنوان بیمارستان معین نفت است. بند ۸ بدین شرح است: « تعین بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان به عنوان بیمارستان معین صنعت نفت و تجهیز آن توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به منظور پوشش درمان شهرهای کنگان، نخل تقی و عسلویه.»

 

نکته۲ :     تفاهم نامه همکاری میان وزارت بهداشت، وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۲ به شماره نامه  ۵۵۱۶۷۵-۴/۴  منعقد شد. بند ۳ این تفاهم‌نامه : پرداخت های سازمان های بیمه ای و نفت به چهار بیمارستان منطقه بر اساس تعرفه واقعی ( ۶/۳ k ؛ سه و شش دهم کا ) انجام گردد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن