بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 61081
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 10 مرداد 99 1:24 ب.ظ

پیام هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر به مناسبت عید قربان

ثلاث- هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان ضمن تبریک این عید بزرگ به عموم مسلمانان نکات شرعی را در این خصوص متذکر شد.

 

هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان ضمن تبریک این عید بزرگ به عموم مسلمانان نکات شرعی را در این خصوص متذکر شد.
متن پیام بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قربانی به شیوه معمول از زمان پیامبر ابراهیم علیه‌السلام که فرزندش اسماعیل علیه‌السلام را طبق رؤیایی که دیده بود در مکه مکرمه به قربانگاه می‌برد و قبل از انجام از آنها پذیرفت و گوسفندی چاق و بزرگ از جهان غیب می فرستد.
از زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام پیامبران و یکتاپرستان آن خاطره بزرگ را گرامی داشته و تجدید کرده‌اند. خصوصاً از آغاز دین مقدس اسلام قربانی یکی از شعائر دین به شمار آمده و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم از سنت‌های موکده خویش به شمار  آورده و در حق خود واجب داشته است لکن دیگران را به طریق تطوع بیان امر فرموده است.
پیش از آنکه قربانی را خاطره‌ای از زمان سیدنا ابراهیم و سیدنا اسماعیل علیها اسلام بدانیم آن‌یکی از سنت‌های مؤکد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌دانیم و به اصل آن در کتاب و سنت و اجتماع برمی‌گردیم.
۱_ اصل در قربانی قبل از اجتماع کتاب و سنت قولی و فعلی رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم است اما کتاب الله عزوجل می فرماید: وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ… یعنی قربانی کردن شتر فربه و چاق از شعائر دین قراردادی.
۲_ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ  پس برای پروردگار خود نماز بخوان و قربانی کن.
۳_ قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم إنَّ أفضلَ الأیَّامِ عندَ اللَّهِ یومُ النَّحرِ ثمَّ یومُ القرِّ یعنی بهترین روزها نزد خداوند روز عید قربان سپس روز یازدهم روز استقرار در منی می‌باشد(من کان له سعه و لم یضح فلا یقربن مصلانا) کسی که توانایی قربانی داشته باشد قربانی نکند مصلی ماما نزدیک نشود.
۴_ شروط قربانی: شرایطی که باید در قربانی رعایت شود.
الف_ حیوان قربانی باید شتر یا گاو گوسفند و بز باشد.
ب_ سن حیوان قربانی گوسفند یک سال، بز دو سال تمام، گاو دو سال تمام و شتر پنج سال تمام داشته باشد.
توجه: گوسفند شش‌ماهه و بز یک‌ساله باشد کفایت می‌کند.
ح_ سالم بودن قربانی از عیوبی که گوشت را ناقص می‌گرداند از حیوان کور که کوری آن واضح است و بیمار و لاغری آن آشکار باشد این لاغری که چربی یا مغز استخوان ندارد و حیوان لنگی که لنگی آن نمایان است جایز نیست.
د_ شرط چهارم وقت سربریدن قربانی که در بعد از طلوع آفتاب روز عید قربان و بلند شدن آن به اندازه یک نیزه شروع می‌شود و تا غروب آفتاب روز سیزدهم ادامه دارد.
توجه:
الف_ پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم در سال قربانی داشته‌اند.
ب_ روز عید بهترین روزها نزد خداوند است زیرا در این روز اکثر عبادات یعنی نماز و مهم‌ترین عبادات مالی که  ذبح باشد جمع می‌گردد.
ج_ هدف از نزدیک نشدن به مصلی که در حدیث ذکر شده ترک نماز نیست بلکه توبیخی برای ترک قربانی است.
د_ بهتر است شخصی که می‌خواهد قربانی کند از اول ذی‌حجه تا هنگام قربانی کردن موی سر و موهای زائد بدن و ناخن‌هایش را کوتاه نکند این مورد مربوط به فردی است که قربانی می‌کند و برای بقیه اعضا مستحب نیست و اگر احیاناً موی بدن و ناخن‌هایش را کوتاه کرد هیچ‌گونه خللی و نقصانی در قربانیش ایجاد نمی‌شود.
گفتن بسم الله و الله اکبر در هنگام ذبح قربانی با توجه به  روایت انس رضی‌الله‌عنه که پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم هنگام ذبح قربانی فرمودند: بسم‌الله و الله‌اکبر، قربانی کننده می‌تواند از گوشت قربانی‌اش بخورد خداوند متعال می‌فرماید: فکلوا منها و اطعموا البائس الفقیر. سوره حج/آیه۲۸
بهتر است گوشت قربانی به سه قسمت تقسیم می‌شود قسمتی برای خوردن و قسمتی برای هدیه دادن به اقوام و دوستان و همسایگان و قسمتی که برای فقیر و مستمند.
تقبل الله منا و منکم صااح الاعمال آمین یا رب العالمین
خلیل افرا
رئیس هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن