بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 67610
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 5 اردیبهشت 01 2:05 ب.ظ

تولید محفظه احتراق توربین گازی برای نخستین بار در پارس جنوبی

برای نخستین بار در سطح کشور ، محفظه احتراق توربین زیمنس در مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت تولید، نصب و راه‌اندازی شد

برای اولین بار در سطح صنعت نفت و گاز کشور؛محفظه احتراق توربین زیمنس در مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت تولید، نصب و راه‌اندازی شد

برای اولین بار در صنعت نفت و گاز کشور، و با بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصان و کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی، محفظه احتراق توربین گازی زیمنس SGT600 بومی سازی و بر روی یکی از توربین‌های مجتمع نصب و با موفقیت تمام راه اندازی گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع در این باره بیان کرد: در بازه زمانی دو سال با همت و کار مطالعاتی و تحقیقاتی مستمر متخصصین و کارشناسان مجتمع گاز پارس جنوبی و با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی، محفظه احتراق توربین گازی زیمنس SGT600 برای اولین بار در سطح کشور تولید و بر روی یکی از توربین‌های مجتمع نصب و با موفقیت راه اندازی گردید.

عبدلی افزود از موارد مصرف قطعه مذکور استفاده بر روی توربین های ارسال گاز پالایش شده به خط لوله سراسری و یا ایستگاههای تقویت فشار خطوط لوله شبکه انتقال گاز می باشد. ایشان خاطر نشان ساختند قطعه مذکور جزو اقلام استراتژیک، حیاتی و تحریمی می باشد که از سالها پیش امکان تهیه آن از سازنده اصلی وجود نداشته و مشکلات و چالش‌هایی را برای تولید در پی داشته است.

رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ دستگاه توربین زیمنس سری SGT600 در سطح کشور در دست بهره برداری می باشد که در مجموع و بطور میانگین تعداد ۱۸ دستگاه محفظه احتراق نو در هر سال مورد نیاز آنها می باشد.

وی ادامه داد: با ساخت داخل قطعه مذکور علاوه بر دسترس پذیری راحت به آن در داخل کشور در مواقع نیاز، حدود ششصد هزار یورو بازای هر دستگاه و در مجموع بالغ بر ده میلیون یورو در سال صرفه جوئی ارزی برای کشور بهمراه خواهد داشت.

عبدلی در ادامه تصریح کرد: باید توجه بیشتر به مقوله ساخت داخل و رفع موانع موجود در این زمینه شد تا فضای بهتری برای شکوفائی بهتر استعداد ها و ظرفیت های بالقوه و بی نظیر موجود در مجتمع گاز پارس جنوبی فراهم گردد.

در ادامه جلیلی،‌ کارشناس ارشد ستاد تعمیرات مکانیک مجتمع و ناظر و محوریت فنی پروژه بیان داشت: نیل بدین موفقیت از طریق همیاری و هم افزائی هدفمند گروههای مختلف در سطح مجتمع از جمله بازرسی فنی صورت گرفت.

وی ایجاد اعتماد به نفس بیش از پیش و خودباوری اصیل بر مبنای مطالعات علمی و فناورانه و همچنین اطمینان به کارکرد شگرف کار گروهی را از دستاورد ماندگار و ارزشمند این پروژه برشمردند و اظهار نمود: اگر مسیر طی شده در این پروژه به عنوان الگوئی در دیگر پروژه های مشابه نهادینه گردد مطمئنا کارهای بمراتب سخت تر و پیچیده تر را می توان به منصه ظهور رساند.

جمشیدی رئیس تعمیرات توربوکمپرسور ها و توربوژنراتور های مجتمع گاز پارس جنوبی و سرپرست تیم اجرائی پروژه،‌ در این باره گفت: دانش ساخت قطعه مذکور در اختیار سازنده اصلی (زیمنس) و چند شرکت اروپائی می باشد.

وی افزود: خوشبختانه با مطالعات و تحقیقات گسترده ای که در طول قریب به دو سال در این زمینه صورت گرفت دانش تولید محفظه احتراق مذکور بطور کامل بومی سازی گردید و بر اساس آزمایشات طراحی و اجرا شده این اطمینان در کارگروه اجرا و نظارت حاصل گردیده است که قطعه مذکور عملکرد و کارائی حداقل برابر با نمونه اصلی خواهد داشت.

 

جمشیدی در ادامه خواستار توجه و تسهیل بیشتر در فرایند و امورات ساخت داخل و رفع موانع و چالش های موجود پیرامون آن گردید و اظهار امیدواری نمود، با رفع موانع بتوان از تمامی ظرفیت های موجود در این زمینه در سطح مجتمع بهره مند گردید.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن