بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69009
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 9 خرداد 02 7:14 ب.ظ

زنگ هشدار برای تعطیلی دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان موجب نگرانی مراجعین شده است/ بی رغبتی دندان پزشکان نسبت به تعرفه های دولتی

ثلاث- طی تماس های مکرر شهروندان با هفته نامه استانی ثلاث جنوب، کسب اطلاع کردیم که دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان با خطر تعطیل شدن رو به رو است. تعرفه های دندان پزشکی جزء آن دسته از خدمات درمانی است که به شدت گران می باشد و از توان اکثر مردم خارج است.  

 

اختصاصی ثلاث جنوب- مصطفی صفایی:    کنگان سومین شهر پر جمعیت استان بوشهر که در منطقه پارس جنوبی واقع شده است. شهرستان کنگان در دو دهه گذشته به دلیل   میزبانی از صنایع عظیم گاز و پتروشیمی، با پدیده افزایش و انفجار جمعیت روبرو شده است.

یکی از اصلی ترین نیازهای جمعیت کنونی شهرستان کنگان و همچنین پرسنل صنایع مستقر در منطقه[ و خانواده آنان] بدون شک، دریافت خدمات مطلوب درمانی است.

جذب پزشک و تجهیزات پزشکی در منطقه با سختی فراوان انجام می گیرد. از یک طرف بحث تامین پانسیون مبله و از طرفی دیگر تعرفه های دولتی، باعث شده که اشتیاق پزشکان برای ورود به مراکز درمانی دولتی کم شود. البته در این میان پزشکان زیادی نیز هستند که با هر شرایطی برای کار و خدمات دهی به مردم، حاضر به همکاری با مراکز درمانی دولتی هستند.

طی تماس های مکرر شهروندان با هفته نامه استانی ثلاث جنوب، کسب اطلاع کردیم که دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان با خطر تعطیل شدن رو به رو است. تعرفه های دندان پزشکی جزء آن دسته از خدمات درمانی است که به شدت گران می باشد و از توان اکثر مردم خارج است.

دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان با برای بیمه شدگان تامین اجتماعی به شکل کاملا رایگان است. همین موضوع با توجه به شرایط اقتصادی و درآمدی مردم، رضایتمندی مراجعین را به بالاترین سطح ممکن رسانده است.  اما اکنون بیش از هر زمان دیگر، دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان در خطر تعطیلی است. غالب دندان پزشکان این پلی کلینیک راغب به ادامه همکاری نیستند یا بعضا با سلام و صلوات کار می کنند و دلیل ان نیز تعرفه ها ایست که به عنوان حقوق برای آن ها در نظر گرفته شده است.

این موضوع، مردم و به ویژه قشر کم درآمد را نگران کرده است. تعرفه های دندان پزشکی در مراکز خصوصی بسیار بالا و اصطلاحا کمر شکن است؛ از این رو مردم حق دارند نگران باشند.

یقینا خطر تعطیلی دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان ارتباطی به مدیریت این مرکز ندارد و این موضوعی است که باید با ورود نهادهای ذی ربط و حاکمیتی، فکری به حال آن شود تا مردم نیز از این نگرانی خارج شوند. برای این مسئله در هیات دولت تصمیم گیری می شود. فرمانداری محترم شهرستان کنگان با همراهی نماینده مردم جنوب استان بوشهر می توانند این موضوع را از طریق مرکز کشور پیگیری نمایند.

متاسفانه فراوانی مراجعین مرتبط با مشکلات دندان در شهرستان های کنگان، دیر و عسلویه بسیار بالا است. هر چند این موضوع هیچ گاه به شکل علمی مورد بررسی دقیق و آسیب شناسی قرار نگرفته است اما بنا به گفته دندان پزشکان این منطقه، اصلی ترین دلیل آن به آب بی کیفیت این منطقه در گذشته بر می گردد که نسل های دهه شصتی و قبل از آن را عمدتا درگیر این معضل پر هزینه و پر از درد کرده است.

در همین خصوص با عباس ناظمیان فرد سرپرست پلی کلینیک بوعلی کنگان تماس گرفتیم. وی که فردی پاسخگو و مردم دار است به شکل شفاف به سوال خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب پاسخ گفت که در ادامه پاسخ وی را می خوانید:

 

 

جذب پزشکان  خصوصا پزشکان متخصص در پلی کلینیک بوعلی کنگان نیازمند تعامل و همکاری بیشتر  مسئولین  خصوصا  مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان می باشد .

پزشکان پلی کلینیک بوعلی کنگان،  بر اساس  قراردادی که با این مرکز دارند، حقوق دریافت می کنند. قراردادها بر اساس فرضا ۲۰۰ ساعت و یا ۱۰۰ ساعت کارکرد یک پزشک است.

در تلاش هستیم تا بتوانیم در راستای افزایش ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی ، دندان پزشکان بیشتری را به این مرکز اضافه کنیم.

وی در خصوص موضوع سیستم نوبت دهی این مزکز درمانی نیز گفت: از آنجایی که تعرفه های ما برای افرادی که بیمه تامین اجتماعی هستند کاملا رایگان است، متقاضیان و بیماران، در همان لحظه و دقایق اولیه که سامانه نوبت دهی باز می شود، بلافاصله ظرفیت را پر می کنند.

****

به گزارش ثلاث جنوب، به طور متوسط، طبق بررسی به عمل آمده توسط ثلاث جنوب، به ترتیب برای ۲۰۰ ساعت حدودا ۵۵ الی ۶۰ میلیون تومان در ماه و برای ۱۰۰ ساعت حدودا ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان در ماه دریافت دندان پزشکان پلی کلینیک بوعلی کنگان است.

این مبلغ با توجه به حجم و تعداد بالای مراجعین، برای [ بخشی]از پزشکان، اصطلاحا «به صرفه نیست» زیرا درآمدی که ( منهای هزینه ها) در بخش خصوصی حاصل می شود، چندین برابر این مبلغ است. این اختلاف درآمد میان بخش دولتی و بخش خصوصی در سال های اخیر به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. البته باید هزینه های بخش خصوصی را نیز در این فرایند درآمدی نیز به حساب آوریم.

مسئولین محترم نسبت به این مسئله ورود کنند. این موضوع جزء مسائلی است که فراوانی و مراجعین زیاد دارد و مستقیما با جیب مردم ارتباط دارد. تعرفه دندان پزشکی پلی کلینیک بوعلی کنگان برای بیمه شدگان تامین اجتماعی کاملا رایگان می باشد.

لازم به ذکر است در بازدیدی که  دکتر میر هاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی حدود ۳ ماه قبل از پلی کلینیک بوعلی کنگان داشت،  از  شبانه روزی شدن  ارائه خدمات در این مرکز و  بازنگری در حقوق و مزایای دریافتی کارکنان، دقیقا مشابه با کارکنان بیمارستان عسلویه  خبر داده بود که البته هنوز  آن قول عملی و اجرای نشده است.

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن