بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 41979
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 27 خرداد 96 2:57 ق.ظ

امام جمعه مؤقت اهل سنت شهر کنگان:

حوادث تاریخی ماه مبارک رمضان

ثلاث- شیخ خلیل افرا: حادثه اول به نفع اسلام و مسلمین تمام شد و دومین حادثه به ضرر اسلام و مسلمین بود.

ثلاث- شیخ خلیل افرا- حوادث تاریخی ماه مبارک رمضان نزدیک به ده پیشامد میرسد ازبین این چند حادثه دوتای آن در روز ۱۷ تا ۲۱ ماه رخ داده است .حادثه اول به نفع اسلام و مسلمین تمام شد و دومین حادثه به ضرر اسلام و مسلمین بود.

حادثه ی اولی که در روز۱۷ماه رمضان به وقوع پیوست حادثه جنگ بدر بود؛ جنگ بدر از اشرف الحوادث تاریخ انسانست به حساب می آید خداوند دریک جایی از قرآن نام جنگ بدر نصر که میفرماید: (ولقد نصرکم الله ببدر وانتم اذله) و در جای دیگر نامش یوم الفرقان (وما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان) و خداوند درباره جنگ بدر سوره ایی بنام انفال نازل کرد.

  فرشتگانی برای کمک و یاری لشکر اسلام در جنگ بدر آمده بودند از برترین و افضل الملائکه بودند و خود آن ۳۱۳ نفر که تعداد لشکر اسلام در جنگ بدر بودند، بهترین انسان ها هستند پیامبر(ص) برای اهل بدر احترام خاصی قائل است همیشه در کلامش و بیاناتش از اهل بدر تعریف و تمجید میکرد و برای آن ها احترام خاصی قائل بود تعداد کفار در جنگ بدر سه برابر تعداد مسلمانان بودند از حیث زمان جنگ بدر در یک چاشت گاهی بیشتر نبود در حالی که جنگ هایی هست مانند جنگ جهانی اول پنج سال طول کشید و بعضی از جنگ ها چهل سال طول میکشید ولی جنگ بدر از اول روز تا آخر روز بیشتر نبود زیرا جنگ بدر معجزه ی اسلام است قصه و مبحث جنگ بدر بسیار طولانی است و مختصرترین چیزی که در این جنگ بود این جنگ درسی است که در آن مواقع و نتایج زیادی وجود داشت و با امداد های غیبی و دعاهای پیامبر(ص) نوانستند مسلمانان به پیروزی برسند.

  شهادت حضرت علی بن ابی طالب(رض) دومین حادثه ی بود که در این ایام رخ داده است. ابن جلیل طبری در کتابش بنام اخبار الرسل و الملوک می نویسد” سه نفر از طایفه ی خوارج به اسامی عبدالرحمن ابن ملجم، بورک بن عبدالله و عمربن بکر روز در مکه باهم به خلوت می نشینند و قتل برادرانشان در نهروان بیاد می آورند و برآن ها ترحم کرده میگویند بقا و زندگانی برای ما بعد از این عزیزان از دست رفته به چه کار می آید و بهتر است که خود را فدای آن ها کنیم.

ابن ملجم گفت: من قتل علی بن ابی طالب را به عهده بگیرم و موعد کارش را  صبح روز جمعه ۱۹رمضان سال۴۰ هجری به اتفاق به دو نفر دیگر بنام شبیب و وردان در مسجد کمین بگیرند و حضرت علی را به شهادت برسانند. شبیب میگوید ای ابن ملجم مادرت به عزایت بنشیند کار خطرناکی میکنی چگونه میتوانی از عهده ی این کار برآیی؟، ابن ملجم جواب میدهد و میگوید من در مسجد کمین میگیرم و در انتظارش می نشینم همین که برای نماز صبح به مسجد آمد فورا به سویش میتازم و او را می کشم پس از آن اگر نجات یافتم قصاص عزیزان خود را گرفته ام و اگر دستگیر و کشته شوم  اجر و ثوابی که نزد خدا خواهیم داشت از دنیا بهتر است.

شبیب می گوید خدا رحمت کند ای ابن ملجم! اگر کسی غیر علی پیشنهاد میکردی کارش برای من آسان بود اما علی،من میدانم چه سابقه عظیمی در اسلام دارد میدانم علی چه قرابت و خویشاوندی با رسول الله دارد قلبم راضی به قتلش نمیشود.

بالاخره ابن ملجم، وردان و شبیب در آخر شب موعود، شمشیرهای خود را برمی دارند  و در مسجد کوفه به انتظار حضرت علی می نشینند؛ همین که آن حضرت به مسجد می آید و مانند شبهای گذشته مردم را با گفتن :الصلاه،الصلاه برای نماز از خواب بیدار میفرماید، هر سه نفر به آن حمله می کنند.

شبیب ضربتی میزند که به خطا میرود و شمشیرش به طاق در مسجد میخورد، ولی ضربتی که ابن ملجم شقی میزند به میانه سر شریف آن حضرت اصابت میکند و خون بر محاسن مبارکش جاری میشود. امام که می بیند باب شهادت بر رویش بازشده است، می فرماید: (فزت ورب الکعبه) یعنی: قسم به صاحب کعبه (خدا)که رستگار شدم.
فضائل حضرت علی بسیار زیاد است مختصرا همانطور که در کتاب دکتر عبدالحسین ذرین کوب ذکر شده است و در روایت ترمذی آمده است ام سلمه  روایت میکند که رسول الله(ص)فرمود: هیچ منافقی دوستدار علی نخواهد بود و هیچ مؤمنی کینه علی در دل نمیدارد  و در روایتی آمده که حضرت فاطمه (رض) ئروایت میکند که پیامبر (ص) فرمود: همانا خوشبخت کسی است که علی را دوست بدارد  چه در حین حیاط علی باشد و چه در حین وفات و جابربن عبدالله انصاری صحابی بزرگ رسول الله میگوید ما منافقین را نمیشناختیم جز با این علامت که باعلی کینه داشتند.
شجاعت علی در مواقع مختلف که بطور مختصر: ۱-در شب هجرت که پیامبر دستور داد به او بجایش در بستر او بخوابد حضرت علی این مأموریت دینی مخلصانه وصرفا بخاطره رضایت خدا قبول و در خابگاه پیامبر خوابید

۲ -شجاعت او در جنگ بدر ۳-شجاعت او در واقعه ی خندق و فضائل دیگری وجود دارد که به همین اندازه اکتفا خواهیم کرد.

شیخ خلیل افرا،عضوشورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور، رییس هیئات افتا اهل سنت استان بوشهر و امام جمعه مؤقت اهل سنت شهر کنگان

خطبه در مسجد جامع خلفای راشدین کنگان

تاریخ ۹۶/۳/۲۶ ــ ۲۱رمضان

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن