بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 1949
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 25 تیر 93 1:10 ب.ظ

سیرانا

تصاویر ۱۲۰سال پیش عکاس هلندی از بوشهر

آلبرت پل هرمان هاتز تاجر و سیاستمدار و عکاس هلندی در سال ۱۸۵۵ میلادی در خانواده مرفه هلندی که سوئیسی تبار بودند در شهر روتردام به دنیا آمد.او از همان سنین جوانی علاقه شدیدی به یادگیری زبان های مختلف و مسافرت به جاهای دوردست جهان به خصوص کشور ایران داشت.   او در سن نوزده سالگی […]

آلبرت پل هرمان هاتز تاجر و سیاستمدار و عکاس هلندی در سال ۱۸۵۵ میلادی در خانواده مرفه هلندی که سوئیسی تبار بودند در شهر روتردام به دنیا آمد.او از همان سنین جوانی علاقه شدیدی به یادگیری زبان های مختلف و مسافرت به جاهای دوردست جهان به خصوص کشور ایران داشت.

 
او در سن نوزده سالگی به عنوان تاجر و رابط به سرکنسول هلند در بوشهر رفت و به مدت سی سال از بوشهر به اقصی نقاط ایران سفر کرد و با بازارهای مختلف ایران از جمله اصفهان و شیراز و تهران دادو ستد های فراوانی داشت.او همچنین با مقامات و شخصیت های قاجاری همچون ظل السطان، میرزا علی اصغرخان امین السلطان و پسر چهارم ناصر الدین شاه قاجار روابطدوستانه مستحکمی برقرار کرد.
 

هاتز در سال ۱۸۸۹ به عنوان مدیر بانک شاهنشاهی ایران منصوب شد و نقش مهمی در امروزی کردن و نوسازی مدیریت اقتصاد مدرن ایران داشت.

هااتز درسال ۱۹۰۳ کار خود را در ایران به پایان رساند و پس از چندی به عنوان سرکنسول هلند در بیروت مشغول به کار شد و در سال ۱۹۲۱ از کار بازنشسته شد.او پس از بازنشتگی کتابهای بسیاری که غالبا در مورد خلیج فارس و ایران و فرهنگ و زندگی ایرانیان است منتشر کرد و در همان سالها مجموعه ای از عکس های خود را نیز انتشار داد.

گفتنی است ااین عکاس و سیاستمدار هلندی در آوریل ۱۹۳۰ میلادی در کشورش پس از سالها سیاحت و نگاشتن کتاب های مختلف درباره تاریخ ایران درگذشت.در تصاویر زیر میتوانید تصاویری از بوشهر و برازجان و جزیره خارک که مربوط به سالهای ۱۸۹۰ میلادی و حدود ۱۲۰ سال پیش است ببینید.

—————–
ترجمه و تهیه گزارش:حسین باقری 
 

کاروانسرای مشیرالملک برازجان

  نمایی دیگر از کاروانسرای مشیرالملک برازجان

  چاه نفت دالکی

  مرکز حکومتی در بوشهر

  کاروان در حال حرکت بین بوشهر و شیراز

  بانک شاهی در بوشهر

  حوالی شهر بوشهر

  ساحل جزیره خارگ

  بنای باستانی در جزیره خارگ

  بندرگاه جزیره خارگ

  حوالی شهر بوشهر

  نمایی دیگز از بانک شاهی در بوشهر

  نمایی دیگر از بندرگاه جزیره خارگ
برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن