بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 1385
تعداد نظرات:۲۶ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 3 تیر 93 9:14 ق.ظ

از نگاه یک مدیر/

پیشنهاداتی در راستای تحولات در آموزش وپرورش کنگان

ثلاث – پیامدهای تعلیم و تربیت ومقوله انفکاک ناپذیر آموزش و پرورش در جامعه ی اسلامی بر کسی پوشیده نیست .

ثلاث – پیامدهای تعلیم و تربیت ومقوله انفکاک ناپذیر آموزش و پرورش در جامعه ی اسلامی بر کسی پوشیده نیست .

غلامحسین قاسمی

غلامحسین قاسمی

چنانکه گفته اند: آموزش و پرورش هرکشور می تواند زیربنا وشالوده ی تمامی واقعیت های موجود هر جامعه  باشد.

ازابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون شاهد تحولات شگرف آموزشی و تربیتی در بدنه ی این نهاد  بوده ایم. رهاورد این برنامه ریزی های مربوطه، خواه در سطح کلان و یا منطقه ای، نتایج مثبت آموزشی و تربیتی موجود و گاهی نقایص مربوط به این امور بوده است .

تلاش های  فراوانی در جهت رفع این موارد صورت پذیرفته ولی ناهنجاری هایی نیز به چشم می خورد که امید است با تدبیر وبرنامه ریزی صحیح کارشناسان مرتفع گردد.

پدیده تغییر و تحولاتی که در سطح نیروی انسانی هر سازمان یا اداره انجام می گیرد می تواند منشا برکت بوده و به رفع نابسامانی ها منجر شود.

ضمن تشکر از زحمات مسئولین محترم آموزش و پرورش شهرستان کنگان درگذشته و آرزوی توفیق جهت متصدیان ومسئولان فعلی برخود فرض دانسته   نکات مهم آموزشی وتربیتی ذیل را که در مقطع کنونی لازم  به نظر میرسد به عنوان یک مدیر یادآور شوم:

 

الف: لزوم اجرای برنامه های مدرسه محور و تاکید بر روند برگشت کامل برحول این محور به ویژه مسایل آموزشی و دادن اختیارات ویژه به شوراهای مدارس

ب: دادن اختیارات ویژه به مدیران مدارس جهت انتخاب کادر اجرایی خود وعدم هر گونه تحمیل در این زمینه و در صورت امکان انتخاب دبیران و آموزگاران 

ج: پیگیری موکد حقوق فرهنگیان منطقه  به ویژه زمین های زیتون شیراز _شهرک معلمان و…که کماکان در حالت بلاتکلیفی مانده واین موضوعات متاسفانه سال هاست که باعث تشویش اذهان فرهنگیان منطقه گردیده و نماینده فرهنگیان  که وکیل آنان نیز بوده وعضو تعاونی مسکن  هر گونه مسئولیت را از خود سلب می نماید.

 د: رسیدگی فوق العاده به مدارس تیزهوشان و نمونه شهرستان که وضعیتی بدتر از مدارس عادی داشته و تاکنون نتوانسته انتظارات مردم را برآورده نمایند و اتخاذ راهکارهایی در زمینه سازماندهی نیروهای خلاق و دبیران مجرب و نمونه و فراهم نمودن امکانات لازم  وتفکیک مدارس عادی از نمونه ضروری به نظر می رسد.

 ه: عنایت کامل به وضعیت مالی هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش که علی رغم مشکلات فروان در زمینه های آموزشی و تربیتی در بعد مالی به فلاکت افتاده وهزینه های سرسام آور کارگاه ها وبرق  مصرفی مشکلات انان را مضاعف نموده است.

 و: پدیده های تربیتی موجود، به روز آوری راه کارهای مناسب را می طلبد . بخش نامه های موجود دیگر قابلیت اجرایی چندانی نداشته و باید در این زمینه از کارشناسان خبره جهت حل معضلات تربیتی دانش آموزان کمک گرفت.

 ز: حذف  وعدم صدور ابلاغ های صوری جهت ایجاد انگیزه مطلوب و بحث عدالت  بین همکاران ضروری می باشد.

 ح: توجه لازم به وضعیت مالی مدیران ومعاونین به ویژه اضافه کاری آنان که درسال های اخیر به صورت سراسری قطع گردیده صورت پذیرد و معوقه ای آنان پرداخت گردد.

 ط: اهتمام بیشتر در تکریم فرهنگیان با تشکیل هیاتی در این زمینه جهت یافتن راه کارهای مناسب در رفع مشکلات وتضمین حرمت مضاعف آنان صورت پذیرد به طوری که اعتماد دیرینه ی مردم به آنان مضاعف گردد.

 ی: ارائه برنامه ها و بسته های ی آموزشی مناسب به مدارس و نظارت کامل بر اجرای آن به طوری که اهداف آموزشی به کلی میسر گردد.

 ک: توجه لازم به مدارس دخترانه و رفع مشکلات آنان در راس امور قرار گیرد.

 ل: فعال نمودن پژوهش سرا با اجرای برنامه های آموزشی وتربیتی جهت دبیران و دانش آموزان وبسترسازی در ابعاد مختلف  گام موثری در راستای پیشبرد اهداف خواهد بود.

 م: ایجاد وحدت رویه در برخورد با مسایل تربیتی و آموزشی دانش آموزان در سطح مدارس ضروری به نظر می رسد.

 ن: ایجاد تعادل در استفاده همه ی مدارس ازسالن های ورزشی موجود ضروری می باشد

 ق: اجرای مسابقات ورزشی و اردو های سیاحتی -زیارتی جهت فرهنگیان ودانش آموزان با شرط محوریت رعایت عدالت الزامی است.

 ر: تقسیم عادلانه امکانات مادی ومعنوی موجود بین مدارس با توجه به پارامتر های مشخص انجام پذیرد

 ش: عنایت بیشتر به مسایل ارزشیابی و امتحانات و برگرداندن به اصطلاح وجهه ی ناموسی آن یک ضرورت می باشد

  ت: اتخاذ برنامه ها و راهکارهای مناسب جهت موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری                                                                                

  ث: از اجرای برنامه های کم بهره و پرهزینه جلوگیری گردد و  پرهیز از اسراف  و تجمل گرایی و برگزاری مراسمات تشریفاتی مثل افطاری و…در برنامه کاری گنجانده شود.

 ح: نظارت بیشتر بر مدارسی که با گرفتن وجوهی تحت عنوان های مختلف در طول سال تحصیلی ضمن تحمیل هزینه بر خانواده ها وخدشه دار نمودن حیثیت اداره و مدارس انجام می دهند صورت پذیرد. بدیهی است با توجیه و تخصیص بودجه لازم این مشکل مرتفع می گردد.

خ: در جهت لغو بعضی از بخش نامه ها و دستور  العمل های مشکل ساز مثل رنگ لباس همکاران-عدم مردودی سال اول دبیرستان و…گام های اساسی برداشته شود.

 ج: عدم اجرای سریع بخش نامه های اداری  که مستقیما به وضعیت معیشتی فرهنگیان و مسایل آموزشی دانش آموزان آسیب می رساند در برنامه کاری قرار گیرد.

 چ: پی گیری ساخت نمازخانه  و سالن های ورزشی جهت کلیه مدارسی که فضای کافی  را دارا می باشند انجام گیرد.

 ژ: ارائه گزارش ماهیانه به مدیران در زمینه مسایل موجود که به عنوان نماینده آموزش وپرورش بوده و در این زمینه می توانند یاریگر خوبی باشند مناسب بوده واین موضوع باعث دفاع مدیران از عملکرد اداره منطقه خواهد شد.

ف: اطلاع رسانی به موقع به مدیران به طوریکه مدیر مدرسه قبل از سایرین در جریان امور قرار گیرد نقطه عطفی در برقراری رابطه مثبت بین اداره و مدرسه خواهد بود.

ع: مشورت و تبادل نظر با فرهنگیان در مسایل مختلف می تواند ضمن به وجودآمدن ارتباط حسنه و رضایت مندی باعث حل مشکلات و تصمیم مشارکتی  با اثار ارزشمند منحصر به فردی گردد

 

غلامحسین قاسمی- کارشناس ارشد زبان وادبیات فارسی

مدیر هنرستان کاردانش شهید علمداری بنک

 

نظرات

  1. safa512 says:

    احسنت
    شماره‌گذاری موارد، دو تا “ح” و دو تا “ج” دارد.
    بهتر نبود از اعداد در شماره گذاری موارد استفاده می شد.
    با آرزوی متحول شدن آموزش و پرورش!

  2. صبا says:

    درود بر استاد عزیزم جناب آقای قاسمی .
    امیدوارم با برنامه ریزی دقیق وتدوین نقشه راه با استفاده از نظرات صاحب نظران ،ایجاد انگیزه در همکاران به عنوان اصلی ترین رکن آموزش و پرورش ونگاه آموزشی و تربیتی به فعالیت ها ،روش هابهبود یابد وتلاش ها بر مدار واقعی قرار گیرد .
    از همکار بزرگوارم جناب آقای قاسمی که همواره شاهد دلسوزی ایشان در زمینه ی مسائل مختلف خصوصاً آموزش و پرورش بوده ام تشکر می کنم .

  3. ناشناس says:

    باسلام خدمت مدیر توانمند هنرستان شهید علمداری.مطالب ارزشمندی که بیان نمودید جای تشکر و سپاس دارد امید است مدیران ارشد تعلیم و تربیت به موارد اشاره شده توجه نمایند.شهروند

  4. فرهنگی says:

    با سلام
    جناب قاسمی بد نبود خودتون هم این مطلب رو میخوندی و بصورت درست کارشناسی و ویرایش میکردی هرچند که مطمن هستم سطح درک شما بیشتر از این نیست ولی حداقل قبل از انتشار با شخص دیگه مشورت میکردید که اون این مطلب رو ویرایش کنه چون واقعاً مطالب کاذب و غیر واقعی بود

    • مدیر says:

      احسنت. گل گفتی

    • Saeed says:

      شما اگه این چیز ها رو میتونستید بفهمید اینجوری توهین نمیکردید معلون نیس چنتا تجدید داده بهت که اینطوری سوختی برادر

  5. دانته says:

    ثلاث این بو سمی خفمون کرد.. چیه این.. خبری بزن

    • ثلاث says:

      در حال بررسی از منابع مختلفی هستیم و به زودی خبر کاملی در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

  6. دانش آموز says:

    سلام خواهشا یه نگاهی هم به دبیرستان نمونه شهر بندازید …

  7. معلم نمونه says:

    سلام
    واقعا پیشنهادات ایشان درد دل های ما همه معلمان نیز هست وامیدواریم مدیر چدید با سعه صدری که دارند مشکلات ما فرهنگیان را حل نمایند ودر راستای برطرف نمودن مشکلات دانش آموزان نیز تلاش نمایند.

  8. دانش آموز says:

    ما اشتباه کردیم نمونه معلم ثبتنام کردیم وضعیت مدرسه عادی از ما بهتره لا اقل معلماشون

  9. مجید says:

    باسلام باتوجهب به اینکه ارطبات نزدیک به ورزش دارم مورات ورزشی مدارس وهمکاران بسیار ضعیف میطلبدبا امدن مدیر جدید ورزش تغییر دهدبا نیروی بسیارخوب ومتخصص

  10. شهروند says:

    بامید از نظرقانونی مدیریت های مدارس فنی و کاردانش بایدرشته های وفنی و مهندسی خوانده باشد در حالیکه نویسنده این مطالب ر شته ادبیات می باشد

  11. کارشناس says:

    جناب قاسمی باتوجه به مطالب مندرج شما که تحت عنوان نکات آموزشی وتربیتی می باشد آیا بحث زمینهای زیتون شیراز هم نکته تربیتی وآموزشی است .این موضوع مربوط به تامین مسکن فرهنگیان عزیز کنگان است که درجای دیگر می بایست بررسی شود.لطفا کارشناسی شده مطلب بنویسید.

    • علي says:

      سلام دوست کارشناس
      عنوان مطلب این مدیر محترم در خصوص پیشنهاداتی در راستای تحولات آموزش وپرورشه
      بهتره به عنوانش بهتر نگاه کنی.
      بعدش هم بنا بر این می زاریم که اصلا منظورش همون آموزشی و تربیتی باشه.
      دوست عزیز شما خبر دارین که حقوق ۱۵۰ نفر از فرهنگیان این شهر چطور از ۱۰ سال پیش تاکنون پایمال گردیده.
      خبر داری که آقای… به عنوان وکیل فرهنگیان کنگان بابت خرید زمین های باغ زیتون شیراز از هر فرهنگی مبلغ ۴میلیون تومان آن زمان گرفتند وچه کار کردند.
      دوست عزیز اگه شما کارشناسی ولا اقل شهامتش داری بیا واین مساله مهم را در همین سایت موشکافی کن
      چرا حرات یه کلمه حرف حق را نداری؟

    • کارشناس says:

      در پاسخ به دوست عزیزعلی آقا عرض میکنم: تیتر خبر که دربالا مشاهده فرمودید موضوعی است که خبرنگار یا خود سایت محترم ثلاث درج نموده اند شما به مطلب خود آقای قاسمی خط ۱۱توجه بفرمایید که مطالبشان بعنوان نکات تربیتی وآموزشی از الف الی آخر دسته بندی کرده اندکه پیراستگی لازم را نداردوبنده مطلب فوق را به طور کامل خوانده ام.علیهذا با توجه به احترامی که برای آقای قاسمی عزیز قایلم وهمچنین به عنوان فردی خارج از بدنه آموزش وپرورش که کم وبیش درجریان مشکلات معلمان عزیز می باشم لذا معتقدم راه بهترو مناسبتری برای رسیدن معلمان این جهادگران خط مقدم تعلیم وتربیت درجامعه به خواسته ها وحقوق از دست رفته آنها انتخاب نمود .دوست عزیز شهامت بنده وموشکافی این موضوع دراین جا هیچ کمکی به حل این مشکل نمی کند.از آقای محسین خواهشمندم نسبت به پیگیری این موضوع از طرق قانونی واتخاذ راهکار مناسب اقدام شود تا این مشکل مرتفع گردد.تندرست باشید

    • ناشناس says:

      کارشناس محترم
      برای من مثل روز واضحه که شما همینکه بحث زمین های شیراز شده بر آشفته شده اید ولا غیر

  12. احسان says:

    تشکر می کنیم از پیشنهادات خوب وبه حق این مدیر شایسته.در امید گشایش راه تازه وموفقیت بیشتر فرهنگیان ودانش اموزان. همه باهم تلاش برای کنگانی بهتر

  13. محمدی نسب says:

    مشکلات اموزش وپرورش ما خیلی از اینها هم بالاتره تشکر می کنیم از آقای قاسمی که زمانی معلم دلسوزما هم بوده

  14. همکار says:

    باسلام
    بیشتر این مسایل بصورت جداگانه به مدیر و معاونان قبلی آیشان تذکر داده شده بود اما متاسفانه گوش شنوا نداشتندو دیکتاتوری عمل می کردند.امیدواریم مدیر جدید انتقاد پذیر بوده وبه نظر فرهنگیان عزیز توجه بیشتری نشان دهند.

    • مدیر says:

      دیکتاتور ؟؟؟
      خیلی بدبخت و کوتاه فکر هستید که
      همچین حرفی میزنی و از اون گذشته حتما اونقدر حرف های الکی زدی که کسی بحرفت گوش نداده مثل الان

  15. مزارعي says:

    همه ی مدیران اموزش وپرورش منشائ کارهای خوبی بودندولی طبیعتا مشکلاتی هم هست که خودشان هم اعتراف می نمایند وباید حل شود.به امید بهروزی -فرهنگی بازنشسته

  16. معلم فقیر says:

    سلام زمین های زیتون شیراز که هر روز فقط اقای ش تماس میگیرن پول واریز کنید هنوز که هنوزه معلوم نیست چی به چیه انگار باید تند شد که مسولین بخودشون بیان. اقا جان ما هم صبرمون حدو اندازه داره لطفا پیگیر باشید.

  17. مرتضی says:

    ثلاث عزیز لطفا با آقای شجاعی بابت اینکه زمین های فرهنگیان به کجا رسید گزارشی تهیه کنید. این همه پول بهد ای همه سال کجا رفت؟ چی شد که مدیریت سابق اصلا پیگیر نبودن ؟

  18. معلم بازنشسته says:

    مدیر محترم سایت ثلاث کنگان
    با سلام واحترام
    بنده به نیابت از طرف ۱۵۰ نفر از فرهنگیان مال باخته زمین های زیتون شیرازاز شما خواهشمندم که در صورت امکان با آقای عبد الحسین شجاعی عزیز که نماینده ما بودند وهستند وتمام پول ما به حساب ایشان واریز شده مصاحبه ای ترتیب دهید که کار به کجا رسیده وتکلیف ما مال باخته ها چه می شود؟

  19. پریسا عباسی says:

    از مدیر مدرسه غیر دولتی حدیث کنگان شاکی ومعترض میباشم جوابم دهید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن