بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16214
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 14 خرداد 94 0:03 ق.ظ

جلسه هم اندیشی حوزه و دانشگاه در شهرستان کنگان

وحدت امروز حوزه و دانشگاه، مرهون تلاش امام راحل است

به گزارش ثلاث ، نشست هم اندیشی و صمیمی حوزه و دانشگاه با حضور دکتر عبدالرضا جمالزاده نماینده تام الاختیار ریاست عالیه دانشگاه ازاد اسلامی استان بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویر احمد در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی بندر کنگان برگزار شد.    وحدت حوزه و دانشگاه مرهون تلاش امام راحل است حجت الاسلام […]

به گزارش ثلاث ، نشست هم اندیشی و صمیمی حوزه و دانشگاه با حضور دکتر عبدالرضا جمالزاده نماینده تام الاختیار ریاست عالیه دانشگاه ازاد اسلامی استان بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویر احمد در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی بندر کنگان برگزار شد.

 

۴

 وحدت حوزه و دانشگاه مرهون تلاش امام راحل است

حجت الاسلام محمود محمودی امام جمعه و رئیس حوزه های علمیه شهرستان کنگان در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع عالمان دینی و دانشگاهی، ضمن عرض خیر مقدم به دکتر جمالزاده و نماینده مردم جنوب استان بوشهر، گفت: در ابتدا باید یاد امام خمینی (ره) را گرامی بداریم؛ امامی که یکی از اثار ارزشمند ایشان مسئله وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: بدون شک، وحدت امروز حوزه و دانشگاه، مرهون تلاش امام راحل است هرچند استبداد و استعمار خواستار جدایی و فاصله میان این دو مقوله بودند و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکردند. هدف انها این بود که جامعه را از فیض هر دو حوزه دانشگاه و روحانیت محروم نماید.

امام جمعه کنگان خاطرنشان کرد: به حمد الله با هدایت های امام و شاگردان ایشان، وحدت حوزه و دانشگاه انجام شد تا امروز شاهد ثمرات آن باشیم.

عالمان دینی مرزبانان عقیدتی جامعه هستند

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: شایسته است که مراکز علمی حوزه و دانشگاه برای تبیین جایگاه اصلی علمِ عالم تلاش کنند تا جامعه قدرشناس عالم باشد.

وی عنوان کرد: نقش و جایگاه عالمان دینی را باید در جامعه فرهنگ سازی کرد زیرا عالمان دینی مرزبانان عقیدتی هستند. همانطور که کشور نیازمند مرزبان جهت دفاع از تهاجمات دشمن است، عالمان دینی نیز مرزبانان عقیدتی هستند که با بیان و بنان خود جلوی تهاجمات فکری دشمن را می گیرند.

۲

“علم موید دین و دین مشوق علم”

رئیس حوزه های علمیه شهرستان کنگان گفت: باید در مراکز علمی، نسبت بین دین و علم تبیین شود. علم هیچ گونه تعارضی با دین ندارد کما اینکه نگاه اسلام نیز این است که “علم موید دین و دین مشوق علم” می باشد. البته به گفته محققان دین، گاهی زبان علم با دین متفاوت است بدون اینکه تضاد و تزاحمی با هم داشته باشند.

متون وزین و سنگین دینی به روز و برای همه قابل فهم شود

محمودی اضافه کرد: مراکز علمی باید معارف بلند دین را با زبانی که برای دانشجو قابل فهم باشد به دانشجو بدهند. از بیان و بنان عالمان بزرگ بهره ببریم و متون وزین و سنگین را به روز کنیم و در اختیاردانشجویان قرار دهیم.

اهتمام دانشگاه ها به تولید علم باشد نه انتقال اصطلاحات علمی

رئیس حوزه های علمیه شهرستان کنگان تصریح کرد: تولید علم مسئله ایست که مقام معظم رهبری در کتاب های متعددی آن را یادآور شده اند که اهتمام دانشگاه باید به تولید علم باشد نه انتقال اصطلاحات علمی یا آسیبی بالاتر که فقط اخذ مدرک باشد، زیرا کثرت مدرک مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی کند.

عالم حقیقی هیچگاه از علم اندوزی خسته و سیر نمی شود

وی تعبیر کلمه فارغ التحصیل را ناتمام عنوان کرد و گفت: عالم حقیقی هیچگاه از علم اندوزی خسته و سیر کامل نمی شود.

 

۵

حکمت و دانایی مصداق خیر کثیر است

نادر احمدی از اساتید دانشگاه کنگان در خصوص اهمیت حوزه و دانشگاه گفت: در قرآن کریم نیز به صورت روشن و واضح به اهمیت علم و حکمت و دانایی اشاره شده است و مفهوم کلی آن این است که خداوند حکمت و دانایی به هرکس که بخواهد می بخشد و  به هر کسی که حکمت و  دانایی داده همانا خیر کثیر به او عطا نموده و کسانی این اهمیت و  ارزش را می دانند که دارای معرفت ودرک ودانایی هستند.

وی اظهار داشت: حوزه و  دانشگاه بدلیل اینکه محل یادگیری و تعلیم هستند و دانایی و حکمت را به جامعه می دهند می تواند مصداق این آیه شریفه باشد.

دین و علم دو بال برای پرواز است

احمدی در ادامه گفت: نکته دوم در ارتباط با اهمیت مساله توجه ادیان مختلف و بخصوص دین مبین اسلام به موضوع پرورش و رشد انسان است که در دو بعد دین توام با علم مطرح می شود. این دو مورد همانند دو بال یک پرنده است که برای پرواز و اوج گرفتن حتما باید وجود داشته باشند. انسان نیز برای رسیدن به کمال و موفقیت و تعالی نیاز به این دوبال دارد که علم در دانشگاه و دین در حوزه تحصیل می گردد.

عدم ارتباط علم و دین؛ عیب جامعه بشری امروز

وی اذعان داشت: ارتباط و تفاهم این دو مرکز منتج به رشد و ترقی انسان خواهد شد و یکی از عیوب جامعه بشری امروزی عدم مرتبط بودن این دو مقوله می باشد.

لزوم توجه بیشتر به مراکز تولید علم برای مقابله با هجوم خرده فرهنگ ها در شهرستان کنگان

این استاد دانشگاه اذعان داشت: سومین مورد، لزوم توجه به هجوم خرده فرهنگ هاست که محصول و زایده صنعت می باشد.

احمدی خاطرنشان کرد: توجه به دو مورد یکی تهاجم فرهنگی خارجی و تهاجم خرده فرهنگی داخلی باعث از بین بردن فرهنگ و اصالت بکر و دست نخورده این شهرستان( کنگان) می گردد لذا عنایت و توجه جناب دکتر جمالزاده می طلبد که از این مرکز( دانشگاه آزاد اسلامی بندر کنگان) حمایت های بیشتری داشته باشند تا دانشگاه بتواند در امور فرهنگی خدمات بیشتری عرضه نماید.

حوزه و دانشگاه تامین کننده ابعاد مختلف سلامتی جامعه

وی اضافه کرد: در دنیای امروزی جهت تامین سلامتی افراد جامعه در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، برنامه ریزی می کنند و حوزه و دانشگاه می توانند تامین کننده این ابعاد باشند، لذا تجزیه، تحلیل، پژوهش، تعامل و همفکری می تواند زمینه ساز سلامتی جامعه امروزی گردد.

یک پیشنهاد

استاد دانشگاه کنگان پیشنهاد داد: این ارتباط برای اینکه به منصه ظهور و واقعیت برسد باید از مقطع پایین تر یعنی در آموزش و پرورش و در مدارس، برنامه ریزی واجرا گردد .

احمدی گفت: خوشبختانه شهرستان کنگان دارای هر دو مکان مهم ( حوزه و دانشگاه) می باشد و در هر دو به جایگاهی خوب رسیده است و این حاصل تلاش دست اندرکاران این دو مکان مقدس می باشد؛ لذا می طلبد که همراهی و همکاری این دو مکان موجب ترقی و کمال تحصیل کنندگان و به شکل عموم جامعه گردد. تاثیرات این دو مکان مقدس و حائز اهمیت بر جامعه پوشیده نیست.

 

۷

ایجاد تفرقه در میان مسلمانان بدون حضور طراحان ماجرا

در این نشست  حجت الاسلام دکتر موسی احمدی نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از برنامه های اصلی دشمن از بدو انقلاب، ایجاد اختلاف به صورت های مخلف از جمله زبان ها، مذهب و غیره در جامعه بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های دشمن ایجاد عواملی جهت به جان هم انداختن مسلمانان بدون حضور فیزیکی طراحان این ماجرا است.

بصیرت عامل حفظ وحدت

دکتر احمدی، عامل اصلی حفظ وحدت در میان آحاد جامعه ایران اسلامی را بصیرت مردم عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) بارها در روشنگری های عالمانه خود، تاکید داشتند که یکی از راه های ورود دشمن جهت آسیب رساندن به نظام و انقلاب، ایجاد تفرقه در جامعه است که البته ما باید هوشیار باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از مکان هایی که دشمن برای ان برنامه دارد، دانشگاه های ما است.

 

 

۱

افزایش رشته در دستور کار دانشگاه آزاد/ امضای وزیر انجام شده است

دکتر عبدالرضا جمالزاده نماینده تام الاختیار ریاست عالیه دانشگاه ازاد اسلامی استان بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویر احمد ضمن تشکر از امام جمعه شهرستان کنگان و همچنین نماینده مردم جنوب استان بوشهر بخاطر پیگیری، حمایت و اهتمام وی در امر دانشگاه، بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی کنگان گفت:  این نشت ها ایجاد صمیمت می کند و اخوت را قوی تر می نماید.

آنگونه که باید امام را نشناخته ایم

دکتر جمالزاده در بخش دوم سخنان خود گفت: عموم جامعه ما و حتی دانشگاهیان و حوزه، آنگونه که باید امام را نشناخته ایم. وی خاطرنشان کرد: شخصیت بزرگی مانند امام که ابعاد مختلفی دارد را نمی توان با چند سال شنیده ها و گفته ها و مطالعات به خوبی شناخت، همانطور که ایت الله شهید مطهری راجع به المیزان گفتند ” المیزان صد سال دیگر شناخته می شود” یا قدر و منزلت علامه طباطبایی ۱۰۰ سال دیگر شناخته می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: ما معمولا امام را یک سیاستمدار و بصیر می شناسیم؛ البته این یک شاخصه مهم حضرت امام است.

دانشگاه و حوزه ابعاد مختلف امام را بیشتر معرفی کنند

جمالزاده عنوان کرد: وظیفه دانشگاه و به خصوص حوزه است که ابعاد دیگر امام را نیز به جامعه بشناساند. مصباح الهدایه، سر الصلاه، شرح دعای سحر، ۴۰ حدیث، و… مجموعه عظیم عرفانی امام خمینی است که ایشان به ما هدیه کرده اند. متاسفانه خیلی روی این آثار کار نشده است.

وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که بعد عرفانی حضرت امام را نیز روشن کنیم. امام خمینی فیلسوف هم بوده است و این را می توان از آثار ایشان نیز فهمید.

۱۴ خرداد باید نقطه حرکتی برای همه ما باشد.

جمالزاده با عنوان این مطلب که وظیفه ما است، مورد بالا را روشن و در دانشگاه ها تدریس کنیم، گفت: ما امام را به عنوان، فیلسوف، حکیم، عارف، فقیه برجسته و عالی مقام و سیاستمدار در جامعه علمی خود می شناسیم و لذا روزهایی مانند ۱۴ خرداد باید نقطه حرکتی برای همه ما باشد.

 

۳

۶

 

 

 

نظرات

  1. حاضر در جلسه says:

    باسلام تو اون جلسه به جز مسئولین نفرات دیگری هم صحبت کردند چرا فقط صحبت های اقای نادر احمدی انعکاس داده شده است؟

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن