بروز شده در : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 12:08 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22120
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 30 مهر 94 6:36 ب.ظ

کالاهای که با وجود داشتن علامت استاندارد ،چندان استاندارد هم نیستند

ثلاث- در استان بوشهر که به عنوان یکی از ترمینال های ورودی کالا به کشور مطرح می باشد انواعی از مواد خوراکی و مصرفی وارد کشور می شود که هر نوع سهل انگاری می تواند امنیت مردم را نه تنها در استان بلکه در سطح کشور به مخاطره اندازد .   در حالی که آموزش […]

ثلاث- در استان بوشهر که به عنوان یکی از ترمینال های ورودی کالا به کشور مطرح می باشد انواعی از مواد خوراکی و مصرفی وارد کشور می شود که هر نوع سهل انگاری می تواند امنیت مردم را نه تنها در استان بلکه در سطح کشور به مخاطره اندازد .

 

در حالی که آموزش استفاده از کالاهای استاندارد به مهد کودک ها و سنین پیش از دبستان رسیده است اما با رسانه ای شدن بخشی از اقلامی که با وجود داشتن مهر استاندار چندان استاندارد هم نیستند فضای ذهنی افکار عمومی را به شدت مخدوش کرده است .

به گزارش ثلاث به نقل از سوک، به کمک فضای شبکه های اجتماعی هر از چندگاهی شاهد ارسال و رد و بدل شدن تصاویر و متونی هستیم که نشان می دهد بخشی از نیازهای مردم که با سلامت جسمی و روانی آنها مرتبط است با وجود داشتن مهر استاندار تقلبی هستند .

شاید نگاه جامعی به سخنان مدیران کلان ساختارهای دولتی خود گواه عادلی بر این وضعیت است به گونه ای که علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در یک گفتگوی رسانه ای اعلام کرد در بازرسی از ۱۷ کارخانه‌ آبلیموسازی، یک قطره آبلیموی طبیعی یافت نشد!

البته پیش از آن نیز دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو به رسانه ها گفت که از حدود بیش از ۳۰۰ نمونه‌ آب‌معدنی که ارزیابی شد، ۳۷ مورد مشکل داشتند.

دکتر سهیل اسکندری معاون اداره کل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز گفت : به تولید کنندگان آبلیمو اعتماد کردیم،فرصت اصلاح دادیم اما دوباره نتایج آزمایش از نمو نه‌ها مایوس‌کننده بود. ما اعتماد کردیم اما پاسخ مناسب را دریافت ننمودیم.

آنچه در بالا خواندید نمونه‌هایی از اخباری است که اخیرا در باب تخلف آشکار از استانداردهای تولید معطوف به برخی اقلام خوراکی منتشر شده‌اند و مشتری را بیش از پیش در اعتماد به بازار خوراکی‌ها از لحاظ کیفیت و رعایت نکات بهداشتی به شک وا داشته‌اند.

روشن است که درج علامت جعلی استاندارد بر بدنه اقلام تقلبی ضربات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور به ویژه از لحاظ تولید داخلی وارد می‌سازد و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند. این روند تشدید شک‌ها در انظارعمومی زمانی اوج می‌گیرد که مردم هر روز از طریق رسانه‌های جمعی خبرها و هشدارهای تقلبی بودن برخی اقلام و کالاها آن هم با برند‌های بنام را شنیده ودستخوش تردید‌های بیشتری می‌شوند. یک روز زیر سوال رفتن استانداردهای تولید دامن لبنیات را می‌گیرد و بار دیگر اعلام می‌شود که در آبلیمو‌های صنعتی حتی یک قطره آبلیموی طبیعی نیز یافت نشده است! هر چند تقلب در استاندارد ممکن است در هر صنعت و صنفی رخ دهد، اما اگر این اتفاق درباره خوراکی‌ها باشد چون مستقیما با سلامت جامعه مواجه هستیم، بالطبع با حساسیت‌های بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.لذا مقتضی است با ارائه راهکارهای سنجیده و نظارت‌های  سفت و سخت، شان و منزلت علامت استاندارد را به پیکره تولیدات داخلی بازگردانیم.
 
البته این یک روی سکه است که نشان از جعل علامت استاندارد بر روی کالاهای تقلبی قرار گرفته است اما در پاره ای از موارد به عینه دیده شده که با وجود داشتن تاییدیه استاندار آن کالا از نازل ترین شرایط استاندارد نیز بدور است .

در استان بوشهر که به عنوان یکی از ترمینال های ورودی کالا به کشور مطرح می باشد انواعی از مواد خوراکی و مصرفی وارد کشور می شود که هر نوع سهل انگاری می تواند امنیت مردم را نه تنها در استان بلکه در سطح کشور به مخاطره اندازد .

کافی است به بازار ایران که از کالاهای چینی متراکم شده نگاهی دقیق انجام شود تا مشخص گردد این همه جنس بی کیفیت از جمله قطعات و وسائل مصرفی خودرو که معمولا بخشی از استان بوشهر وارد کشور شده است چگونه در نداشتن حداقل استانداردها قرار دارند.

گستردگی عرضه نمونه‌های تقلبی وارداتی در بازار مواد مصرفی ایران به حدی است که فروشندگان کالاها در بازار نیز برای اصل بودن آن به اشتباه می اندازد پس چندان انتظاری نیست که مردم بتوانند به شکل کامل اجناس تقلبی را از اصل تشخیص دهند در حالی که همین کالاها عمدتا پس از تاییدیه مراجع رسمی از جمله استاندارد وارد کشور شده اند .

انتظار می رود با ایجاد ساز و کارهایی توسط اداره استاندارد و نظارت بهینه بر شرکت های کنترل کیفیت همکار زمینه ای ایجاد شود تا شاهد جلوگیری از ترخیص کالاهایی که معمولا فاقد شاخص های استاندارد و ورود به بازار کشور هستند باشیم .

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن