ششمین شب ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ششمین سخنرانی دکتر سید علی اصغر موسوی لاری در حسینیه سیدالشهدا لارستان برگزار شد. در این شب هم سخنرانی با اندکی تأخیر آغاز شد اما این زمان صرف خوش و بش کوتاه سخنران برنامه با سه نامزد احتمالی انتخابات مجلس- زاهدی، محبی و محتاجی- شد […]
ششمین شب ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ششمین سخنرانی دکتر سید علی اصغر موسوی لاری در حسینیه سیدالشهدا لارستان برگزار شد.
در این شب هم سخنرانی با اندکی تأخیر آغاز شد اما این زمان صرف خوش و بش کوتاه سخنران برنامه با سه نامزد احتمالی انتخابات مجلس- زاهدی، محبی و محتاجی- شد که هر سه دوشنبه شب در جمع سوگواران حسینی حضور داشتند. این مجتهد نواندیش با بیان اینکه «یکی از چیزهایی که بشر از دیرباز از آن منزجر بوده خشونت و خونریزی بوده است» ششمین فصل سخنان خود را به پاسخهایی پیرامون شبههی جنگ، خونریزی و خشونت در اسلام اختصاص داد.
شریعت ما «منطق» دارد
دکتر موسوی لاری عصر کنونی را «دنیای رسانه و شبکههای مجازی» خواند و با اشاره به اشکالاتی که بعضی رسانهها به دین اسلام (در مورد خشونتورزی) وارد میکنند تأکید کرد: شریعت ما منطق دارد و بدون توهین و تکفیر، با گردن افراشته پاسخ شبهات را میدهد. وی تبلیغاتِ آن سوی ماجرا را هم توصیف نمود که: ادیان دیگر بهویژه مسیحیت را دین صلح و محبت معرفی میکنند و از مردم میخواهند دریچهی قلبشان را باز کنند و به همه عشق بورزند. این استاد دانشگاه از جوانان خواست تا این حرفها و ایرادات را بدون مطالعه به راحتی نپذیرند، و اضافه کرد: باید این مجالس محرمی را سرمایهای قرار دهیم تا شبهات خود را رفع کنیم و بر آیین خود مستحکمتر شویم.
موسوی لاری پاسخهای کلی به اِشکال جنگطلبی و خشونت در اسلام بهویژه در حادثهی عاشورا را به دو بخش «پاسخ نقضی» و «پاسخ حَلّی» تقسیم نمود و ابتدا به توضیح مختصری در باب پاسخ نقضی پرداخت؛ «معمولاً آن کسانی میتوانند به ما ایراد بگیرند که خود مبرا از اشکال و ایراد باشند». این استاد حقوق جزا در اسلام، ضمن پرسش از مدعیان حقوق بشر، تصریح کرد: آنچه در حقوق جزای ما مطرح میشود این است که جاری کنندهی حدود الهی خودش نباید حد یا حقی به گردنش باشد و بلکه از گناه مبرا باشد.
وی سپس اشارهای کوتاه به برخی کتابهای تحریف شدهی ادیان نمود که در آنجا هم نمونههای خشونت و خونریزی فراوان است و بلکه بیش از اسلام است. او در این زمینه گفت: «رسانهها گاهی اوقات آیات خاصی از انجیل یا دیگر کتابهای آسمانی را انتخاب میکنند و تعداد دیگری از آیات را ناخوانده میگذارند تا هدف خود را پیش ببرند.»
پاسخ به شبهه «حسین (ع) برای شهادت به کربلا رفت»!
این خطیب اندیشمند به پاسخ یکی از علمای بزرگ یعنی سید بن طاووس به ایراد خشونت در اسلام اشاره کرد: «حسین بن علی(ع) برای شهادت به کربلا رفت». به گفتهی موسوی، رفتن به این میدان شهادت، قطعاً شمشیر و خون و خنجر خواهد داشت؛ و بدین ترتیب استدلال سید بن طاووس را دارای اشکال دانست. این اندیشمندِ صاحب کتاب «لهوف» ظاهراً به آیهی ۵۴ سورهی بقره استناد نموده که در آن پس از انحراف بنیاسرائیل از راه توحید، موسی(ع) دستوری به آنان میدهد و تفسیر سید بن طاووس از این دستور، «کشتن خود» است. استناد دیگر پاسخِ ذکر شده، به بیان پیامبر(ص) است که در عالم رؤیا به امام حسین فرموده بودند «خدا تو را کشته میخواهد»؛ به گفتهی این خطیب نواندیش، دلیل دوم هم، جوانِ اهل پرسش در دنیای دور از خشونت را قانع نمیکند.
دکتر موسوی لاری نظریهی دقیقتر در مقابل اشکالات منتقدان را اینگونه بیان کرد: «امام حسین برای عبادت و بندگی به میدان کربلا رفت». وی درس نظریهی مذکور را این دانست که اگر کارها برای خدا و بندگی او انجام شود، دیگر اختلاف و نزاع در جامعه بهویژه در مناسک دینی بهوجود نخواهد آمد.
انتقاد از توجه زیاد به «زینت» قبور ائمه(ع)
موسوی لاری در این بخش از سخنان، نقد صریحی را مطرح نمود و البته تأکید کرد که نظری شخصی است و هر کسی میتواند با منطق و استدلال آن را رد کند. او به «حرمت» محل زیارت و قبور ائمه(ع) اشاره کرد و آن را با «زینتِ» آن مکانها متفاوت دانست… «به خدا قسم امام حسین(ع) به تعویض ضریح نو با ضریح میلیاردی و دیگر خرجهای اضافی راضی نیست!».
این اندیشمند دینی به شنیدههایی اشاره کرد مبنی بر اینکه قرار است برای همهی خشتهای جدید گنبد نورانی اباعبدالله(ع) به مردم قبوضی داده شود! وی این اقدامات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را «خودخواهانه» و «خلاف بندگی خدا» عنوان کرد.
شیعه راستین، شیعه سربلندِ شاغلِ سعادتمند در کشوری قانونمند و پیشرفته است
دکتر موسوی لاری شیعهی پیرو واقعی اباعبدالله(ع) را اینگونه توصیف نمود: «شیعهی سربلندِ شاغلِ سعادتمندی که در شهر و کشوری قانونمند و پیشرفته زندگی میکند.» وی اشارهای تلویحی به سیاستهای افزایش جمعیت هم نمود و گفت: اگر قرار است جمعیتی هم افزایش یابد نباید جمعیتِ شیعهی معتادِ بیکار افزوده شود!
سخنران ششمین شب محرم، بر لزوم «ضرورتشناسی» در جامعه برای همهی کارها و اقدامات تأکید کرد و افزود: شیعه باید ببیند که قرآن و اهل بیت چه میگویند و از ما چه میخواهند نه اینکه دل ما چه میخواهد.
وی صراحتاً گفت: ممکن است «مراسم مذهبی» کجراهه برود و «مذهب» جای دیگری باشد. آنچه ما از فقه نورانی آل محمد (ص) آموختهایم این است درست و بهینه عمل کنیم، درد زندگی یکدیگر را بشناسیم و نیاز تحصیل و زندگی و تولید و اشتغال جامعه را برطرف کنیم.
علت تاکید شریعت به نماز و عبادت چیست؟
این فقیه مجدداً اشارهای به آیهی ۵۴ سورهی بقره اشاره کرد و مفهوم دقیق عبارت «فاقتُلوا أنفسکَم» را کشتن نفس اماره، آمدن به راه خدا و دوری از پرستش بت و اشخاص بیان کرد. دکتر موسوی لاری علت تأکید جدی شریعت به عبادت و نماز از سنین کودکی را اینگونه شرح داد: «این تأکیدها برای آن است که انسان وقتی بزرگ شد در جامعه اسیر مُد و شخصپرست نشود و تنها بندهی خدا باشد و سروَری کند.»
وی یکی دیگر از نشانههای بندگی واقعی را این نکتهی مهم و جالب دانست که «حتی لعن و نفرین به دشمنان امام حسین را از خدا میخواهیم و خودمان آنها را لعن نمیکنیم؛ چرا که بهطور تکوینی عبد خدا بودهاند اما دچار انحراف شدند و از بندگی خدا دور شدند.»/ص
آفتاب لارستان
متن
بهخداقسمراستمیگویی .افسوسگوششنوایی برایشنیدنحرفحقوجودندارد