بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56595
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 18 شهریور 98 0:01 ق.ظ

مجالس شور حسینی جایی برای تبلیغ شعور اجتماعی و فرهنگی

ثلاث- ایام سوگواری دهه اول محرم، قرن هاست که یکی از مهم ترین رویدادهای سال قمری در بین شیعیان است و از ابتدای شروع آن نقطه آغازین بسیاری از حرکتهای اجتماعی سیاسی و اصلاحاتی بوده است

 

ایام سوگواری دهه اول محرم قرن هاست که یکی از مهم ترین رویدادهای سال قمری در بین شیعیان است و از ابتدای شروع آن نقطه آغازین بسیاری از حرکتهای اجتماعی سیاسی و اصلاحاتی بوده است. به جرات می توان گفت اگر عاشورا نبود امروز اثری از شیعه نبود و عامل بقای اندیشه های شیعی قیام عاشورا است. حرکتهای اصلاحی اجتماعی و سیاسی در چند قرن اخیر را می توان مدیون عاشورا دانست. مجالس عزای حسینی جایی است برای بیان دردها و آلام اجتماعی و ارتقای فرهنگی و اصلاح الگوهای ناصحیح اجتماعی و فرهنگی.

به تناسب زمان و مکان دغدغه های متفاوتی را می توان در این مراسمات مطرح و عنوان کرد زمانی جامعه اسلامی زیر بار جور حاکم ظالم و طاغوت بوده و منبرها و روضه ها نقش بیدارگری اجتماعی را بازی کرده اند و زمانی باورهای نادرست حاکم بر جامعه با مطرح شدن در مجالس عزاداری اصلاح شده اند. تاریخ آکنده از نمونه های عینی این حرکتهای اصلاحی عاشورایی است.

در عصر فعلی که یکی از دغدغه های اصلی و مهم اجتماعی حفظ و صیانت از محیط زیست و پاسداشت و نگهداری از ذخایر و داشته های زیستی و حیاتی است مجالس عاشورا می تواند نمونه های عملی حمایت از اندیشه های محیط زیستی باشد. استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف در هیات های عزاداری و ترویج این فرهنگ در مجالس می تواند گام بلندی در حفظ و صیانت از محیط زیست و اصلاح الگوی زندگی شهری باشد.  عده ای از  منتقدین با نقد دیدگاه های فعالین محیط زیست عنوان می کنند که سالانه میلیونها تن مواد پلاستیکی تولید و مصرف و وارد چرخه زیست محیطی می شود و انتقاد از یک دهه مراسم حسینی کار نابجایی است. اما موضوعی که در این بین مطرح است این است که مراسم عزاداری همیشه با بالاترین سطح فرهنگی برگزار شود و جایی باشد برای بهتر شدن و رشد و تعالی و بهبود اجتماع و این بالاترین رسالت و پیام قیام حسینی است. صحنه های نازیبای پخش لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف در خیابان ها بعد از توزیع یک نذری  و یا رها سازی ظروف غذای یکبار مصرف در معابر صحنه هایی هستند که در شان و مقام مجالس حسینی نیستند. همچنین باعث زحمت و مرارت پاکبانان می شوند.

هر یک از ما به عنوان اعضای این خانواده بزرگ می بایست وظایف خاصی را عهده دار شویم توصیه جالبی که در فضاهای مجازی این روزها می شود به همراه داشتن لیوان و ظرف مخصوص غذا است و یا متولیان امر نیز بایستی نظارتی آگاهانه و تخصصی بر هیات های فعال مذهبی داشته باشند و آموزش هایی برای بهبود تهیه و تقسیم نذری ها در این دهه اعمال کنند تا ان شااله به برکت این ایام شاهد تعالی فرهنگ حفظ محیط زیست از طریق به حداقل رساندن زباله های پلاستیکی باشیم. ان شاالله/

یادداشت: جمشید افرندید

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن