بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37080
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 17 آذر 95 8:00 ب.ظ

مشکل گوجه کاران استان بوشهر برطرف می شود

ثلاث- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با همت و تلاش مسئولان، مشکل افت قیمت محصول گوجه فرنگی در این استان برطرف می شود.

به گزارش ثلاث، محمد تقی منوچهری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شرایط جوی مناسب برای محصول گوجه فرنگی درسال زراعی جاری، رطوبت و نور مناسب، نبود پدیده سرما زدگی باعث برداشت زودهنگام و افزایش میزان تولید این محصول در استان شده است.
وی اضافه کرد: همچنین شرایط موجود باعث هم رسی محصول با استانهای هرمزگان، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان و شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان شده است که این امر اشباع بازار و کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی استان را در پی داشته است.
منوچهری اظهار کرد: علاوه براین بسته بودن مرزهای خروجی با کشور عراق که مبادی خوبی برای خرید گوجه فرنگی استان است از جمله دیگر عوامل کاهش قیمت این محصول در استان است که استانداری بوشهر مکاتباتی با وزارت امور خارجه برای بازگشایی مرزها انجام داده است.
وی بیان کرد: از ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار زمینهای کشاورزی زیرکشت محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر در زمان حاضر ۱۴۰ هزار تن محصول از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار برداشت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.
منوچهری اظهار کرد: با توجه به مشکل گوجه کاران ضمن بازدید از مناطق گوجه کاری ارم، بوشکان، کاکی، شنبه، دیر، بردخون، آبدون، جم، کنگان و عسلویه قرار شد تا فردا دو کارخانه رب گوجه فرنگی استان با ظرفیت یکهزار و ۵۰ تن در بخش دلوار شهرستان تنگستان و بخش بردخون شهرستان دیر راه اندازی شود.
وی بیان کرد: افزایش کرایه حمل بار از جمله مهمترین مشکلات گوجه کاران استان بوشهر است که در این زمینه با توجه به هماهنگی که با اداره کل حمل و نقل و راهداری استان انجام شده با هرگونه افزایش نرخ کرایه برخورد می شود.
منوچهری انجام هماهنگی لازم برای فروش محصول گوجه فرنگی استان بدون واسطه در تهران، تامین و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به دو کارخانه گوجه فرنگی در استان و انجام هماهنگی لازم با حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پرداخت یارانه کرایه حمل، افزایش میزان صادرات محصول تولیدی با هماهنگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت و انجام هماهنگی با سازمانهای جهاد کشاورزی سایر استانهای کشور در زمینه تامین محصول کدو، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی مورد نیاز از جمله اقدامهای انجام شده برای حل مشکل گوجه کاران در استان است.
وی یادآور شد: با توجه به پیش بینی های انجام شده از سوی اداره کل هواشناسی استان بوشهر مبنی بر کاهش محسوس دمای هوا از امشب احتمال بروز پدیده سرما زدگی پیش بینی می شود.
منوچهری گفت: دردو سال گذشته خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی از سوی تعاون روستایی انجام و ۵۴هزار تن گوجه فرنگی مازاد برمصرف نیاز در این استان خریداری شد ولی امسال شرایط برای این نوع خرید فراهم نیست.
وی اظهارکرد: استان بوشهر یکی از استانهای عمده تولید کننده محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در سطح کشور است که سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول به صورت میانگین در استان تولید می شود و با توجه به نوسان و افت قیمت به دلیل هم رسی محصول با استانهای دیگر براساس قرارداد سه جانبه با شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و کشاورز سطح زیرکشت این محصول از دو سال گذشته کنترل شد.
منوچهری افزود: در این ارتباط میزان سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی در استان از ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتاربا ۱۰ درصد کاهش به ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است./ایرنا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن