بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48317
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 27 خرداد 97 4:40 ب.ظ

عید فطر بزرگ ترین عید مسلمانان جهان

الماسی: عید فطر در ایران می تواند ۳ روز تعطیل باشد

ثلاث- نماینده مردم جنوب استان بوشهر گفت: نیز جا دارد تعداد روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر به عنوان عید بزرگ مسلمانان جهان به سه روز نیز افزایش یابد زیرا استان های زیاد و جمعیت قابل توجهی از کشور را در بر می گیرد.

 

سکینه الماسی نماینده مردم شهرستان های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: عید فطر پاداش خداوند به روزه داران پس از یک ماه عبادت و بندگی است.

وی اظهار داشت عید فطر از بزرگ ترین، مهم ترین و خاص ترین اعیاد مسلمانان جهان است.

نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این عید مردم ساحل نشین ایران از جمله استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان، بخش هایی از خراسان رضوی، خراستان شمالی و ….، از بزرگ ترین اعیاد محسوب می شود.

الماسی گفت: عید فطر در استان بوشهر و به خصوص چهار شهرستان جنوبی ( دیر، کنگان، جم و عسلویه) از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: در توضیح این روز بزرگ باید عرض کنم که عید فطر به مانند عید بزرگ نوروز دارای آیین هایی مشترک و شبیه می باشد.

نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همان تدارکات و برنامه ها و رسومی که برای نوروز گرفته می شود، در روز عید فطر نیز توسط مردم ساحل نشین( که در بالا به ان اشاره شد) انجام می شود.

 

الماسی در ادامه گفتگو با ثلاث گفت: خانه تکانی، خرید و پوشیدن لباس نو، پخت انواع دسرها و شرینی ها و نان های متنوع، خریدهای مخصوص عید فطر، بخشی از رسوم این روز مهم است.

وی افزود: سفره های رنگین عید فطر در تمام خانه ها پهن است. حتی خانواده هایی که به لحاظ مالی، شرایط خوبی ندارند نیز سعی می کنند سفره عید فطر را پهن کنند و به نوعی مقید به آن هستند.

 

نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عده ای  بعد از نماز عید در اول صبح، معمولا به قبرستان می روند و برای اهل قبور فاتحه می خوانند و خیرات می برند. معمولا در این روز، دید و بازدید از بزرگان فامیل، معتمدین، و شیوخ و ائمه جمعه ، بیماران بستری در منزل از برنامه های اصلی مردم است که بعضا به شکل گروهی این صله رحم را به جا می آورند.

الماسی اظهار داشت: معمولا در این روز تمام فامیل باید به همدیگر سر بزنند و احوال هم دیگر جویا شوند و تا جایی که ممکن است از مشکلات همدیگر با خبر شده و اقدام به رفع آن نمایند.

وی ادامه داد: معمولا مراسمات آشتی کنان نیز از برنامه های اصلی بزرگان خاندان برای افردی است که به هر شکل با هم قطع ارتباط کرده اند که بسیار سنت پسندیده ای محسوب می شود.

 

پول دادن عیدی رایج در عید فطر

نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رسوم عید فطر در این مناطق دادن پول به عنوان عیدی ( مخصوصا به کودکان و نونهالان) است.

الماسی بیان داشت: در این روز خانواده ها هر چه دارند را در طبق اخلاص می گذارند تا بازدیدکنندگان از ان استفاده کنند.

وی بیان داشت: چنانچه خانواده ای، عزیز خود را طی یک سال گذشته از دست داده باشد، حتما به آن ها سر می زنند و به عید سال او می نشینند.

نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به مناسبت عید فطر در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیش از ۵ روز و حتی بعضا بیش از ۱۰ روز تعطیل رسمی می باشد.

جا دارد تعطیلات رسمی عید فطر در ایران به ۳ روز افزایش یابد

الماسی گفت: مجلس محترم شورای اسلامی نیز بخاطر این عید بزرگ و رسومات حسنه این عید که مهمترین آن دید و بازدید و اعلام بیعت، همبستگی و همدلی مجدد خانواده ها و بستگان با هم است، دو روز تعطیلی را تصویب و اجرا کرد. هرچند هنوز از جانب خیلی از افراد جامعه توقع می رود که روزهای تعطیلی عید فطر را به سه الی چهار روز افزایش داد و دلیل ان ها نیز اهمیت این روز بزرگ به عنوان عید دینی مذهبی است که مردم فرصت کنند و بتوانند صله رحم و دیگر رسومات حسنه خود را انجام دهند؛ البته عده ای نیز معتقدند که همان دو روز برای تعطیلی عیدی مانند فطر کافی است.

وی تصریح کرد: به نظر ما نیز جا دارد تعداد روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر به عنوان عید بزرگ مسلمانان جهان به سه روز نیز افزایش یابد زیرا جمعیت قابل توجهی از کشور را در بر می گیرد.

خبرنگار: مصطفی صفایی

 

 

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن