بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50910
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 11 آبان 97 1:07 ب.ظ

زمان مناسب آغاز تغذیه تکمیلی در نوزادان چه سنی است؟

ثلاث- دوران نوزادی و کودکی به عنوان دوران زیربنا و مهمی در رشد و تکامل هر فرد است که با تامین مواد غذایی موردنیاز در این دوران، می توان آینده سالمی را رقم زد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: مناسب ترین زمان برای آغاز تغذیه تکمیلی در نوزادان، سن ۶ ماهگی بوده و تنها در مواردی ویژه در صورت نیاز، تغذیه تکمیلی زودتر شروع می شود.

دکتر «زهرا سهرابی» توضیح داد: کودکانی که دارای مشکلات گوارشی مانند رفلاکس در زمان مصرف شیر هستند، کودکان مادران شاغل و یا کودکانی که به دلیل مصرف حجم بالای شیر مصرفی، به ویژه شیر خشک، افزایش وزن بالایی داشته اند، با آغاز تغذیه تکمیلی حجم شیر مصرفی کاهش یافته و از افزایش بی رویه وزن نوزاد جلوگیری می شود که در این موارد تغذیه تکمیلی زودتر شروع می شود.

او افزود: در نوزادانی که دارای مشکلات تکاملی هستند، مانند نوزادان با عقب ماندگی های ذهنی و جسمی، فلج مغزی و هرگونه مشکل تکاملی مانند مشکل در نشستن یا گردن گرفتن و حتی مشکل در بلع، به ناچار تغذیه تکمیلی به تعویق افتاده و در سنین بالاتر بسته به تکامل کودک در پس از هشت ماهگی آغاز می شود.

استادیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، مناسب ترین غذا برای آغاز تغذیه تکمیلی را فرنی یا حریره به شرط آنکه کودک به بادام حساسیت نداشته باشد، معرفی کرد و هشدار داد: حساسیت به بادام در همان روزهای نخست مصرف، بر حسب علایم پدید آمده از نوع گوارشی یا پوستی، آشکار می شود.

دکتر سهرابی با یادآوری این موضوع که این غذاها باید در ابتدا با قوام کم و شبیه شیر تهیه شود و از حجم کم در اندازه یک یا دو قاشق در روز، آغاز شود، به این نکته نیز اشاره کرد که غذاها باید با قاشق به کودک داده شود تا کودک به آرامی و با فرآیند بلع آشنا شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی توصیه کرد: برای آغاز هر غذای جدید، باید یک هفته کودک آن غذا را مصرف کرده و بعد غذای بعدی استفاده کند تا از هرگونه حساسیت غذایی جلوگیری شود

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن