بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54365
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 12 اردیبهشت 98 8:56 ق.ظ

دیابت جزء بیماری های با شیوع بالا در استان بوشهر است

به گزارش ثلاث در دنیای امروز که تحرک انسان ها به شدت کاهش یافته و زندگی ها ماشینی شده است، برخی بیماری ها شیوع بیشتری در بین مردم پیدا کرده اند که از آن جمله می توان به دیابت اشاره کرد. کم تحرکی، چاقی، اضافه وزن و عادات غذایی نادرست از علائم اصلی ابتلا به دیابت است. دیابت جزء بیماری های با شیوع بالا در استان بوشهر است.

به گزارش ثلاث در دنیای امروز که تحرک انسان ها به شدت کاهش یافته و زندگی ها ماشینی شده است، برخی بیماری ها شیوع بیشتری در بین مردم پیدا کرده اند که از آن جمله می توان به دیابت اشاره کرد. کم تحرکی، چاقی، اضافه وزن و عادات غذایی نادرست از علائم اصلی ابتلا به دیابت است. دیابت جزء بیماری های با شیوع بالا در استان بوشهر است.
دکتر امیرحسین فاضلی، متخصص داخلی (دارای بورد تخصصی) در این خصوص به خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب گفت: بیماری دیابت در اصل بیماری سوخت و ساز یا به گفته متخصصین این رشته یک اختلال متابولیکی است چرا که سوخت اصلی بدن ماده ای است بنام گلوکز یا قند موجود در خون که بوسیله هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح می شود می سوزد. دیابت به دو نوع ۱ و ۲ وجود دارد. نوع یک که ۵-۱۰ درصد از انواع دیابت را تشکیل می دهد؛ ژنتیک و توارث نقش اساسی در ایجاد ان دارد. دیابت نوع ۲ : ۹۰-۹۵ درصد از بیماران دیابتی را شامل می شود که بدن در برابر عملکرد انسولین مقاومت نشان می دهد. دیابت نوع ۲ در ۹۰ درصد از افراد چاق دیده می شود؛ پدیده چاقی، ایجاد مقاومت در برابر انسولین را بالا می برد. مقاومت در برابر انسولین با کاهش وزن و درمان دارویی کمتر می شود. دیابت در مراحل پیشرفته می تواند موجب اختلال در کار کلیه، چشم، قلب، رگ ها و عصب و حتی آسیبِ آنها شود. انواع شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی که قند افزوده دارند، شیرهای طعم دار، شیرکاکائو و شیر شکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک و کلوچه و بیسکوییت و همچنین منابع پنهان قند در مواد غذایی مانند انواع سس، قهوه های فوری، کمپوت ها، انواع دسرهای آماده، حاوی مقادیر زیادی قند هستند. خوردن زیاد بستنی به دلیل محتوای قند و نشاسته‌ای که دارد، می‌تواند در کودکان علاوه بر چاقی، زمینه ساز بیماری دیابت شود. توصیه می شود :سبک زندگی نشسته و ساکن خود را با برنامه های ورزشی تغییر دهید؛ مانند پیاده روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در روز. بجای قند و شکر از میوه هایی مانند توت خشک، کشمش، عناب و ..( به مقدار کم) استفاده شود. مصرف بی رویه خرما در طول روز و هفته می تواند افزایش وزن، مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع ۲ را ایجاد کند و لذا باید مصرف آن در طول هفته و ماه ( نه به شکل یکجا) بلکه به شکل پراکنده باشد.

دیابت جزء بیماری های با شیوع بالا در استان بوشهر است
دکتر حسن حیدری، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان در این خصوص به ثلاث گفت: دیابت جزء بیماری های با شیوع بالا در استان بوشهر است. دیابت به طور کامل قابل درمان نیست ولی با تغییر سبک زندگی و رعایت مسائل پزشکی قابل کنترل است. بخش زیادی از بیماران دیابتی از عارضه خود مطلع نیستند. می توان با انجام یک تست ساده، شرایط خود را چک نماییم. دیابت یک بیماری مزمن و ناتوان‌کننده با هزینه‌های هنگفت است که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه هستند، بنابراین باید تعهدات خود را نسبت به آگاه‌سازی مردم در وهله اول و کمک به کم کردن مشکلات دیابتی‌ها در وهله دوم، بالا ببریم.

چه بخوریم و چه نخوریم؟
ناهید کنگانی، کارشناس تغذیه در خصوص دیابت به خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب گفت:
به منظور پیشگیری از دیابت بهتر است نکات زیر را رعایت شود: ۱٫ نگهداشتن وزن در محدوده متعادل و مناسب ۲٫ نظم در غذا خوردن و مصرف میان وعده مناسب ۳٫ کاهش مصرف قند های ساده ( استفاده از میوه تازه به جای شیرینی و شکلات در میان وعده – محدود کردن مصرف نان های شیرین مانند نان قندی و نان شیرمال – استفاده از نوشیدنی کم کالری مانند دوغ آب خاکشیر به جای نوشابه گازدار- به حداقل رساندن مصرف شکر و قند در کنار چای – هنگام پخت کیک میزان شکر اضافه شده را به نصف کاهش دهید – هنگان خرید مواد غذایی به برچسب روی آن دقت کنید- از انبار کردن شیرینی کیک ها و شکلات در کابینت خودداری کنید- مصرف انواع حلوا شله زرد بستنی و .. را به مناسبت ها محدود کنید) ۴٫ کاهش مصرف غذاهای دارای نمک زیاد (کاهش مصرف انواع کنسرو ها سوسیس کالباس ترشی های اماده پفک سس ها – حذف نمکدان از سر سفره – استفاده از انواع ادویه و سبزیجات معطر و آبلیمو و آب نارنج تازه برای طعم دار کردن غذا) ۴٫ کاهش مصرف چربی های اشباع و مضر (تغییر روش پخت غذا و کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی – عدم استفاده از گوشت های پرچرب و لبنیات پرچرب- کاهش مصرف کله پاچه سس مایونز و … ) ۵٫ استفاده بیشتر از مواد غذایی دارای فیبر مانند انواع سبزیجات میوه تازه جو حبوبات ۶٫ نگهداشتن سطح ویتامین دی خون در محدوده مناسب ۷٫ استفاده از آجیل و مغزها دوبار در هفته ۸٫ استفاده از ماهی ۲-۳ بار در هفته ۹٫ استفاده از غلات سبوس دار در حد متعادل ( مانند نان های سبوس دار و برنج قهوه ای ) ۱۰٫ نکته قابل ذکر با توجه به منطقه – تقریبا هر سه عدد خرما یک واحد میوه محسوب می شود و مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن و افزایش قند خون می شود.
گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن