بروز شده در : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 12:33 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56316
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:جمعه 8 شهریور 98 1:45 ب.ظ

استاد خط شکسته در گفتگو با ثلاث:

رشد هنر در کنگان صرفا بخاطر علاقه شخصی افراد است/ مسئولین از هنرمندان حمایت بیشتری کنند

ثلاث- عبدالله علیپور استاد خط شکسته گفت: رشد هنر در کنگان صرفا بخاطر علاقه شخصی افراد است و لذا نیاز است که مسئولین از هنرمندان حمایت بیشتری کنند.

هفته نامه ثلاث جنوب به عنوان اولین نشریه رسمی شهرستان کنگان با گستره کاری استانی در ادامه شناسایی و مصاحه با افرادی که فعالیت اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و… قابل توجهی را انجام داده اند، به سراغ گفتگو با استاد عبدالله علیپور، هنرمند نام آشنای استان بوشهر رفته و با وی به گفتگو نشسته است.  

گفت و گوی هفته نامه ثلاث جنوب با استاد عبدالله علی پور؛  استاد خط شکسته استان بوشهر:

۱٫توضیح مختصری درباره خودتان و نحوه آغاز حرفه خوشنویسی تان بفرمائید.

من متولد سال ۱۳۵۰ در شهر بنک هستم. ذوق خوشنویسی و به اصطلاح “خوش خطی” در خانواده من به صورت ژنتیکی وجود دارد اما در ابتدا به صورت مشق و از کتاب هایی که در اختیار داشتم شروع به تمرین کردم. اولین اتفاق حرفه ای در زمینه خوشنویسی که به صورت کاملا تصادفی رخ داد، آشنایی با استاد شاه حسینی از طریق یکی از همکلاسی هایم در سال ۱۳۶۹ بود که آموزش مکاتبه ای را با ایشان شروع کردم و موفق به گذرندان امتحان “خوش” زیر نظر استاد شاه حسینی شدم. دوره عالی را با آقای میرراضی و دوره ممتاز را با آقای مرادی یکی از شاگردان استاد امیرخانی گذراندم.

 

۲٫چه چیزی باعث شد که وارد خط شکسته شوید و در واقع از خط نستعلیق فاصله بگیرید؟

علی رغم مخالفت های استادم (جناب آقای شاه حسینی) که اصرار داشت خط شکسته کار نکنم، چرا که معتقد بودند بر روی خط نستعلیق من تاثیر خواهد گذاشت، دلبری های این خط و علاقه زیادم منجر به این شد که در سال ۱۳۷۴ خط شکسته را  با استاد حیدری ادامه دهم و در سال۱۳۹۱ به درجه استادی در خط شکسته برسم.

۳٫چه نمایشگاه هایی  را تاکنون برگزار کرده اید؟

به صورت پراکنده در سراسر استان نمایشگاه برگزار کرده ام. یک نمایشگاه مشترک با جناب آقای استاد بابایی (از  شهرستان جم) در فرهنگسرای ۹ دی بوشهر داشتیم. در خارج از استان نیز یک نمایشگاه انفرادی در شهر کازرون برگزار کردم.

۴٫از نظر شما تکنیک در خطاطی مهم تر است یا ذوق هنری؟

تکنیک اکتسابی است و هر غیر هنرمندی هم می تواند آن تکنیک را با آموزش بیاموزد اما عاملی که کار یک هنرمند را متفاوت می کند، عشق است. ذات هنری هنرمند است که کارش را متمایز می کند. در خطاطی نیز فارغ از تکنیک ها، هنرمند باید روح هنری خود را در کارش پیاده کند.

۵٫آیا می توان از خطاطی، درآمدزایی کرد؟ توضیح دهید.

عرضه هنر بدون اقتصاد امکان پذیر نیست. اما اگر بخواهیم هنر را در سطح بازار تنزل دهیم از ارزش هنری آن کاسته می شود. به طور کلی می توان از خطاطی درآمدزایی داشت، از طریق فروش آثار در نمایشگاه ها یا همه ی رشته های مشترکی که با هنر خطاطی در ارتباط می باشند می توانند به درآمدزایی منجر شوند از قبیل حجاری روی سنگ، مشبک و نقاشی و …

۶٫به نظر شما چه مشکلی در زمینه هنر خطاطی در سطح استان و شهرستان وجود دارد؟ و چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت هنری دارید؟

اگر کار یک هنرمند دیده نشود، اگر نتواند مجموعه آثارش را در اختیار عموم قرار دهد، اگر نتواند کارهایش را در قالب یک مجموعه دربیاورد و به طور کلی هنرمند نتواند ارتباطش را با بیرون از خودش برقرار سازد، هیچ گاه نمی تواند مورد حمایت قرار بگیرد. از این جهت به نظر من یکی از مشکلات عمده در استان بوشهر و شهر کنگان، عدم وجود گالری است. مسئولین هم هیچ حمایتی در این زمینه نکرده اند. علی رغم پیگیری هایم در شهرداری و اداره ارشاد یا ارگان های دیگر هیچ پاسخی مبنی بر حمایت دریافت نکرده ام. من معتقدم به خاطر هزینه های بالایی که در پیش روی هنرمندان قرار دارد حتما باید از سوی نهادهای دولتی حمایت صورت بگیرد و در شهری مثل کنگان صرفا علاقه شخصی آدم ها بوده که باعث رشد هنر شده است.کار فرهنگی نیز اصلا به معنای سیستماتیک از طرف ارگان ها صورت نگرفته ، در حالی که در شهرهای دیگر شاهد حمایت مسئولین از هنرمندان هستیم.

۷٫آیا خطاطان، اشعار خاصی را خطاطی می کنند؟ سلیقه شخصی شما در انتخاب اشعار شاعران چیست؟

هنرمند در ابتد باید ارتباط روحی با شعر پیدا کند تا بتواند آن شعر را خطاطی کند. در واقع باید با معنای آن اثر ارتباط برقرار کند. هر هنرمندی شرایط روحی خاصی دارد و نمی توان به تفکیک و دسته بندی آثار شاعران پرداخت.

بنده، اشعار همه شاعران را  خطاطی می کنم و غیر از آثار کلاسیک، از آثار شاعران سپید و نیمایی هم استفاده می کنم.

 

۸٫چه کاغذهایی معمولا در خطاطی استفاده می شود؟

قدما از کاغذهای آهارخورده استفاده می کردند که ماندگاری بسیار بالایی داشتند. اما امروزه استفاده از این نوع کاغذها اقتصادی و به صرفه نیست. کاغذهای گلاسه را می توان با تکنیک های مختلفی رنگ کرد و مورد استفاده قرار داد. باید عرض کنم که پس ازاینکه کار خطاط تمام شد، آن را به تذهیب کار می دهند که با توجه به فرم خط، کاغذ خطاطی شده را تذهیب کنند.

۹٫تفاوت خط نستعلیق و خط شکسته نستعلیق چیست؟

خط نستعلیق، خط ملی ایرانی است و آنقدر زیباست که لقب عروس خط های اسلامی را نیز به آن داده اند. در خط نستعلیق زمان بیشتری برای نوشتن صرف می شود. خط نستعلیق تابع شرایط سخت ریاضی است تا جایی که به آن خط هندسی می گویند. خط شکسته نستعلیق خطی کاملا ایرانیست که در نیمه دوم قرن ۱۱ بوجود آمده است و آخرین خطی هست که شکل می گیرد. کاربری خط شکسته ابتدا به خاطر سرعت بالا در نوشتن مکاتبات بوده اما بعدها متوجه می شوند که این خط بسیار زیباست و رفته رفته کاربری اولیه  خود را از دست می دهد و تبدیل به فرم و خط هنری می شود. در خط شکسته نستعلیق بعضی از حروف بیشترکشیده می شوند، بعضی از حروف دورانی نوشته می شوند و بعضی پیچش بیشتری دارند. در این خط اتصالات پشت سرهم را بیشتر می بینیم و همین ویژگی ها باعث می شود که ترکیب را سخت بکند و هنرمند را دچار چالش کند.

۱۰٫آرزوی هنری شما چیست؟

من به لحاظ فلسفی از مرگ می ترسم و دوست دارم بتوانم هنرم را به طور کامل به شاگردانم انتفال دهم. شاگردان زیادی  داشته ام اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد امکان همکاری حرفه ای با شاگردانم تاکنون برایم میسر نبوده است.

۱۱٫به عنوان سخن پایانی اگر مجموعه ای در دست چاپ دارید و یا نمایشگاهی برای برگزاری، به اطلاع هنردوستان شهرستانی و استانی عزیزمان برسانید.

آلبومی به اسم “مژده خورشید” از بنده چاپ و منشر شده که شامل ۱۲ کار نمایشگاهی من است .

گفتگوی اختصاصی هفته نامه ثلاث جنوب: ناهید بداغی

نظرات

  1. پیل بان says:

    درود بر استاد علی پور بزرگوار که متاسفانه هم گمنام هستند و هم قدرشان دانسته نشده است.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن