بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57152
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 9 مهر 98 2:07 ب.ظ

دعوای عوارض آلایندگی؛ رانت و تخصص

ثلاث- تخصیص عوارض آلایندگی به استان بوشهر یا سایر استان های همجوار، موضوع مهمی بود که هفته های اخیر بحث های هیجان انگیز و احساسی زیادی پیرامون آن مطرح شد

 

هفته نامه استانی ثلاث جنوب- خلیل یوسفی: تخصیص عوارض آلایندگی به استان بوشهر یا سایر استان های همجوار، موضوع مهمی بود که هفته های اخیر بحث های هیجان انگیز و احساسی زیادی پیرامون آن مطرح شد  .شمشیرها از غلاف بیرون آمدند و حسابی برای یکدیگر شاخ وشانه کشیدند .

حال که مدتی از این موضوع گذشته و احساسات فروکش کرده اند ، خوب است بررسی سنجیده تری از داستان آلایندگی داشته باشیم .

ما با دو افسانه روبرو هستیم که موجب می شود حقیقت برایمان در هاله ای از ابهام قرار گیرد . اولین افسانه این است  که ما معتقدیم، استان بوشهر، تأثیرگذارترین استان در کل کشور است، سهم مهم بودجه کشور را تأمین می کند و چشم و چراغ کشور هستیم؛ در صورتی که واقعیت از کمترین تأثیرگذاری بوشهر در کشور حکایت دارد و بد نیست بدانیم، به قول خانم الماسی، نماینده مجلس، دربهترین حالت، گاو شیرده و کیف پول آقا زاده ها هستیم .

دومین افسانه که اهمیت دارد و قطعاً بسیار مهمتر از مورد اول است، توهم توطئه می باشد .

دشمن پنداری نسبت به هر کسی که با ما نباشد و در برابر هر کسی که فکر کنیم از ما نیست، کمتر انعطافی به خرج نمی‌دهیم . جنوب استان و شمال استان داریم؛ شهروندان را به بومی و غیر بومی تقسیم می کنیم؛ بومیان را اصل و غیر اصل می نامیم و از هر تمایز و تفاوت کوچکی برای مرز کشیدن بین خودمان استفاده می کنیم . این موضوع ریشه در تاریخ هزاران ساله استان بوشهر ندارد ، بلکه ریشه در تاریخ تبعیض آمیزی دارد که نفت و گازی ها برایمان به بار آوردند.

حال می توان گفت که دقیقاً به اصل موضوع رسیدیم، به اصل موضوع نفت و گاز و پتروشیمی و عوارض آلایندگی .

سؤالاتی در این زمینه وجود دارد که باید پاسخ داده شوند؛ هر پاسخی نیز برای این سؤالات مناسب نیست؛ پاسخ ها نباید براساس تئوری توهم توطئه باشد، بلکه باید پاسخ هایی کارشناسی شده، دقیق و بر اساس آمار و ارقام ارائه شود .

اولین سؤال خیلی ساده است؛ شفاف باشیم . پاسخ برای کسانی که ریگی در کفش ندارند، ساده است ولی هیهات، برای کسی که صادق نبوده است.

عوارض آلایندگی از ابتدا تاکنون ، چه مقداربوده است؟ دقیقاًاستان بوشهرچه میزان اعتبار از عوارض آلایندگی به خود اختصاص داده است ؟ این اعتبارات در چه مواردی هزینه شده اند ؟ و کدام مشکل بزرگ استان را مرتفع کرده اند ؟

سؤال دوم برمی گردد به واژه آشنای رانت. شاخص هایی که مبنای توزیع عوارض آلایندگی بوده اند کدامند ؟ آیا نماینده مهر و لامرد درست می گوید که استانداری بوشهر در حق کنگان و عسلویه( برای موضوع حق عوارض آلایندگی)ظلم و جفا کرده است ؟ چه شاخص هایی ملاک تخصیص عوارض آلایندگی بوده اند ؟ بیشترین و کمترین سهم از عوارض آلایندگی را کدام شهرستان ، شهرویابخش استان بوشهردریافت کرده اند؟ سهم شهرستان های مختلف بر اساس کار تخصصی و کارشناسی شده تعیین گردیده ، یا بر اساس رانت و لابی ؟

سؤال سوم از نمایندگان استان بوشهر است . چرا نسبت به حق و حقوق این چنینی و مهم ، این قدر بی خیال ظاهر می شوند ؟ آقایان خدری( بجز یک مورد نطق اخیر ایشان در مجلس) ، شهریاری و سعادت، حتی یک کلمه در این زمینه صحبت نکرده اند. چرا ؟ شاید این فرضیه درست باشد که سهم شمال استان بوشهر همیشه صفر بوده و صرفاً جنوب استان از این عوارض منفعت می برد .

اگر درست باشد، استاندار محترم بوشهر و هر سه نماینده شمال استان باید خیلی واضح آن رابه مردم اعلام کنند .

در جایی که نماینده لامرد از یک سو و نماینده پارسیان از سوی دیگر توپخانه خود را متوجه استان بوشهر کرده اند و روزانه برای گرفتن حق و حقوق عوارض آلایندگی ما نقشه می کشند ، دلیل سکوت نمایندگان استان بوشهر ( بجز  خانم نماینده ) چیست ؟

سؤال چهارم از کارایی است . استانداری و سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهند؛ اعتباری  که از عوارض آلایندگی کسب کرده ایم در چه زمینه هایی هزینه شده است ؟ آیا نحوه هزینه شدن این اعتبارات به باز آفرینی محیط زیست و ساخت بیمارستان و بهبود وضعیت بهداشتی( که دقیقاً عوارض آلایندگی بر آن ها تأثیر منفی گذاشته) تعلق گرفته، یادرراه دیگری اختصاص یافته است ؟

سؤال پنجم هم از فعالیت زیست محیطی، رسانه‌ها و جامعه مدنی استان بوشهر است. البته نمی دانم دقیقاً جایگاه موارد ذکر شده در زیست سیاسی استان بوشهر کجاست ؛ اما این را می دانم که کمتر مطالبه ای نسبت به حق مهم و طبیعی خود از مسئولین داشته ایم .

خوب است بدانیم مسئولین چند صباحی می آیند و می روند ولی این ما هستیم که در استان ماندگاریم .

پدران ما بوده اند و فرزندان ما نیز خواهند بود ، اما استاندار سابق بوشهر کجاست ؟ دوره قبل چه کسی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر بوده و ایشان الان کجاست ؟ لطفاً با مردم شفاف تر باشیم.

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. مرتضی says:

    سلام
    متن خوب و قابل تاملی است و چه خوب می شود که یک مسئول مطلع برای یکبار هم که شده ، وظیفه خود بداند که پاسخگوی مردم باشد…اما

    اما متاسفانه با توجه به اینکه تلاش کرده اید در نگارش این مطلب بی طرف باشید و منطقی رفتار کنید ، باز حس ناسیونالیستی بر کلیت مطلب شما حاکم است. یکی از اساسی ترین سوالات را نپرسیدن!

    براستی آیا واقعاً جنوب فارس هم از آلایندگی ها تاثیر پذیرند؟ اگر خیر که تکلیف مشخص است ، اما اگر واقعاً تاثیرپذیر باشند ما باید با این واقعیت چگونه کنار بیاییم؟

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن