بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58228
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 20 آذر 98 0:12 ق.ظ

سخنرانی و آگاهی بخشی متخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی در نماز جمعه کنگان

ثلاث- با رایزنی بیمارستان کنگان و همکاری بسیار خوب دفتر امام جمعه بندر کنگان، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی با حضور در نماز جمعه این شهر، توضیحات کاملی در مورد عارضه سکته مغزی و عوامل ایجاد و پیشگیری آن سخنرانی نمود.

 

دکتر محمد تقی تاجیک، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان در میان دو خطبه نماز جمعه کنگان در خصوص سکته مغزی و عوامل بروز آن، توضیح داد و گفت: سکته مغزی، آسیب حاد مغز ناشی از انسداد یا پارگی رگ های مغز می باشد و زمانی رخ می دهد که خون رسانی به قسمتی از مغز متوقف شود. متاسفانه شیوع سکته مغزی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در حال افزایش است.

وی در خصوص عوامل خطرساز سکته مغزی اظهار داشت: دو گروه عوامل خطرساز وجود دارد: ۱٫ عوامل غیر قابل تغییر و کنترل که مهمترین آن بالا رفتن سن می باشد ۲٫ عوامل قابل تغییر و کنترل که مهمترین آن ها عبارت است از: فشار خون، دیابت، سیگار، قلیان، بی تحرکی، اضافه وزن و چاقی.

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان ادامه داد: اگر نگاهی به مهمترین علل مرگ و میر در کشور خود بیندازیم، متوجه می شویم که اولین علت مرگ و میر، بیماری های قلبی، دومین علت، سکته مغزی و سومین آن، تصادفات جاده ای می باشد. سکته مغزی در کشور ما، اولین علت ناتوانی در بالغین می باشد. ۲۰ درصد سکته های مغزی در افراد کمتر از ۵۵ سال رخ می دهد. سالانه ۱۵۰ هزار مورد سکته مغزی در کشور رخ می دهد.

دکتر تاجیک اضافه کرد: در زمان بروز سکته مغزی مهم ترین چیز، شناخت علائم و تماس سریع با اورژانس است. زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان ۳ ساعت است. به هیچ وجه نباید از روش های غیر اصولی و غیر علمی برای رفع علایم سکته های مغزی استفاده کنیم مثل زالو درمانی، داروهای گیاهی و …

وی گفت: باتلاش همکاران بخش اورژانس ۱۱۵، اتفاقات و واحد استروک، اقای دکتر ذکی و خانم دکتر اوجی فرد و پرستاران این مرکز درمانی، مدتی است که در بیمارستان کنگان امکان تزریق نوعی داروی حل کننده لخته خون ناشی از سکته مغزی (TPA) فراهم شده است. در این خصوص باید از دکتر حیدری رئیس بیمارستان کنگان و همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی استان نیز تقدیر کرد.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن