بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 68825
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 12 فروردین 02 12:30 ب.ظ

انتخاب رشته نهم به دهم

ثلاث- یکی از انتخاب های مهم در زندگی هر دانش آموز، موضوع انتخاب رشته است. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود دانش آموز انتخاب درستی نداشته باشد دخالت مستقیم والدین است.

 

 

اختصاصی ثلاث جنوب- سعیده صیمری:  یکی از انتخاب های مهم در زندگی هر دانش آموز، موضوع انتخاب رشته است. به عنوان یک مشاور همیشه شاهد دغدغه ی دانش آموزان برای بهترین انتخاب بوده ام اما متاسفانه در موارد زیادی این انتخاب مهم به شکل اصولی و درست صورت نگرفته است و دانش آموز دچار سرخوردگی و بی علاقگی در ادامه ی تحصیل شده و متوسطه ی دوم را با بی انگیزگی به پایان رسانده است. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود دانش آموز انتخاب درستی نداشته باشد دخالت مستقیم والدین است. متاسفانه در مواردی خانواده هایی دیده شده که حق انتخاب را از دانش آموز سلب کرده و پدر یا مادر به تنهایی این کار را انجام داده اند که عمدتا این انتخاب یا ناشی از علاقه ها و آرزوهای برآورده نشده ی خودشان است یا برای چشم و هم چشمی در بین دوستان و فامیل است که بعدها به یکی از مهم ترین دلایل تنش بین والدین و فرزند تبدیل شده است. برای جلوگیری از این تنش و عدم سرخوردگی دانش آموز پدر و مادر باید بدون هیچ فشار و تنشی به فرزند خود اجازه ی تصمیم گیری بدهند و عواقب این تصمیم را به عهده ی خودش واگذار کنند. در بهترین حالت، والدین می توانند راهنما باشند تا فرزند بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد نه اینکه با فشار و تنش او را مجبور به انتخاب دلخواه خود کنند. دومین عامل بسیار مهمی که باعث می شود دانش آموز انتخاب درستی نداشته باشد، عدم خودشناسی است. واقعیت این است که خودشناسی اولین و بهترین مسیر برای رسیدن به انتخاب درست و موفقیت است. انتخاب رشته ای درست است که بر مبنای خودشناسی باشد و سپس اطلاعات دقیقی که هر دانش آموز باید در مورد رشته ها و شغل ها داشته باشد.

خودشناسی دارای چند متغیر اساسی است:

۱- شناخت استعداد : سالها افراد به دو دسته تقسیم می شدند؛ کسانی که استعداد ریاضی دارند و کسانی که استعداد خاصی ندارند تا اینکه شخصی بنام «گاردنر» ، هوش های چندگانه را معرفی کرد. این هوش ها به مقدار کم در همه ی افراد وجود دارند، اما معمولا یکی یا دو مورد بیشتر از بقیه است. استعداد یعنی اینکه ما در زمان کمتری و با انرژی کمتری نسبت به دیگران یک کاری را انجام دهیم. استعداد ، سرعت رسیدن افراد به هدف را افزایش می دهد و مسیر را هموارتر می کند. کسی که استعداد ریاضی دارد نسبت به دیگران در رشته های مهندسی و همچنین رشته های فنی با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و مفاهیم را سریعتر یاد می گیرد.

۲- شناخت شخصیت : چقدر به شخصیت خود آشنایی دارید ؟ برونگرا هستید یا درونگرا ؟ شهودی هستید یا حسی ؟ منطقی هستید یا احساسی ؟ منعطف هستید یا منظم ؟ شخصیت مانند رنگ چشم  است که تغییری نمی کند و درصد بالایی از آن حاصل ژنتیک و ذاتی است. یکی از بهترین و معتبرترین آزمون های شخصیت آزمون شخصیت شناسی mbti است .

۳-شناخت علاقه  ی واقعی : چقدر از علاقه ی واقعی خود اطلاع دارید؟ در مواردی دیده شده دانش آموز، احساسی رفتار می کند و رشته را احساسی انتخاب یا رد می کند؛ مثلا تحت تاثیر یک فیلم یا برخورد با یک شخص با یک شغل خاص، آن شغل را باهیجان و بدون هیچ شناخت قبلی انتخاب یا رد می کند. متاسفانه جامعه ی ما در اکثر مواقع دست به چنین انتخاب های احساسی میزند؛ مثلا اگر یک مدت فیلمی در مورد شغل خاصی به نمایش گذاشته شود افراد زیادی به آن شغل روی می آورند بدون اینکه شناخت درستی از علاقه ی واقعی خود داشته باشند و انتخاب درستی نمی کنند .

۴-شناخت ارزش ها : ارزش ها زندگی ما را جهت می دهند افرادی که شغل هایی را انتخاب کرده اند که با وجود شرایط مالی عالی احساس رضایت ندارند در واقع شغلی را انتخاب کرده اند که براساس ارزشهای شخصی آن ها نبوده و دلیل حال بد آنها عدم تطابق شغل با ارزش های شخصی آن هاست؛ مثلا اگر یکی از ارزش های مهم شخصی شما صداقت باشد شما وارد شغلی نمیشوید که در آن باید به دیگران دروغ بگویید چون دروغ گویی خط قرمز شماست و با ارزش های شخصی شما در تضاد است.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن